Gå til innhold

Strikke/tove sitteunderlag

Gjest Gjest_Marit_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marit_*

Skal strikke og tove sitteunderlag i julegave, men lurer på om dere kan hjelpe meg med hvilket garn jeg bør velge for at det skal tove best. Har forsøkt Fritidsgarn, men dette ble ikke så tykt sitteunderlag etter toving som det som var utstilt i butikken. Er det noen som ha erfaring med å tove Eskimo fra Drops eller Cortina fra Spar-Kjøp? Eller andre gode tovegarn for den del. Alle kommentarer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cortina funker helt fint, men du må strikke det dobbelt. Samme med fritidsgarn. Kan tenke meg at pinner 10-12 og dobbelt garn blir fint og tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men er det noen som har en oppskrift på sitteunderlag i Eskimogarn? Har endel slikt garn liggende og det kunne blitt en fin julegave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp 65 masker, strikk opp tre nøster ( evt 6 om du strikker med dobbelt garn. Snurr en snor, fest i ene kortenden ( til å surre rundt sitteunderlaget når det ikke er i bruk) og tov.

Har ikke prøvd med Eskimo, men har strikket en haug slike i både cortina og Fritidsgarn. Synes enkelt Fritidsgarnet gir tykke nok underlag, strikker på pinne 7-8. Kanskje ikke til virkelig vinterbruk, men geniale til å ha i skolesekken etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All 100% ull som ikke er superwash kan bli sitteunderlag. Så lenge du tover "stramt" nok er det ikke så viktig at det er innmari tykt, med mindre du vil ha det sånn, da. Kan uansett bli vanskelig å få et sitteunderlag veldig "høyt" (når man legger det ned), men å strikke med dobbelt garn kan nok kanskje hjelpe, ja.

Her er et skikkelig fint ett i kauni, men man kan godt bruke annet effektgarn og

http://www.annettek.net/patterns/ButtBuddy.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men er det noen som har en oppskrift på sitteunderlag i Eskimogarn? Har endel slikt garn liggende og det kunne blitt en fin julegave :)

Jeg har nettopp fått ferdig to sitteunderlag strikket i Eskimo. Jeg strikket på skrå, dvs la opp tre masker og økte i begge sider til jeg hadde brukt opp halvparten av garnet (6 nøster), deretter felte jeg tilsvarende til jeg hadde tre masker igjen. De ble en snau cm tykke etter toving i maskin på 40 grader med et håndkle i trommelen, og måler ca 40x40 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Må muligens gå og kjøpe meg lengre pinner, dog :) Fint til barnehageturer o.l slike underlag.

Prøv heller rundpinner til å strikke fram og tilbake på, det er mye mer behagelig og bedre for håndleddene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller rundpinner, ja, blir tungt med rette pinner. Jge har ikke lange, rette pinner i det hele tatt, bruker kun rundpinner. Blir jo ødelagt i håndledd og underarmer med lange pinner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...