Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Hvorfor heter Snow white, offisielt Snehvit og ikke Snøhvit på norsk? Men av likevel så sier mange Snøhvit.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 sne er det blærete ordet for snø, liksom mye bedre. Er vel derfor.
Étaín Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Fordi den historien er gammel og før i tiden het det sne på riksmål.
Chiyo Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 (endret) JEg har alltid sagt snøhvit Endret 8. desember 2009 av Chiyo
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 sne er det blærete ordet for snø, liksom mye bedre. Er vel derfor. Nei, det er galt. Da eventyret ble oversatt, var det mye vanligere å si sne enn det er i dag. Derfor har nok oversetteren brukt det ordet han brukte i sin dagligtale.
annamaria8 Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Hvor har du det fra at Snehvit er offisiell bokmålsform? Jeg har sett begge deler på bokpermer, jeg.
virw Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Hvorfor heter Snow white, offisielt Snehvit og ikke Snøhvit på norsk? Men av likevel så sier mange Snøhvit. Og noen seier Snøkvit!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Hvor har du det fra at Snehvit er offisiell bokmålsform? Jeg har sett begge deler på bokpermer, jeg. Jeg må nok inrømme at det er fra mitt eget hode. Disneyfilmen er vel kanskje den som virkelig heter Snehvit offisielt da det er det norske navnet på filmen, men har av likevel stort sett sett at det skrives Snehvit i "seriøse" (eller hva jeg skal kalle det) sammenhenger. Er vel mest av privatfolk jeg kan høre Snøhvit. Eller kanskje mange sier det med ø, men skriver det med e?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 sne er det blærete ordet for snø, liksom mye bedre. Er vel derfor. Eh... Javel. Jeg er fra Finnmark, her sier vi sne. Vi er vel aldri før blitt beskyldt for å være finere/bedre enn andre, heller det motsatte.
Mann 42 Skrevet 10. desember 2009 #10 Skrevet 10. desember 2009 Og noen seier Snøkvit! Ja, Snøkvit og dei sju stuttvaksne menneskja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå