Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer gjennom snart to år kom til meg på lørdag og fortalte at det var en par ting han lurte på om han kunne leve med i vårt forhold. Han fridde til meg i februar og vil skal liksom gifte oss til sommeren. Nå sier han at han har fått litt kalde føtter pga disse tingene:

Det ene var røykingen min, han mener at han ikke forstår hvorfor jeg ikke har lyst til å slutte og og at han irriterer seg mer og mer over røyken min. Jeg har røykt fast fra dag 1, så dette er ingen overraskelse for ham. Jeg har også sagt at jeg kanskje skal slutte en dag, men det er ikke aktuelt nå. Det skal legges til at han røyker hver dag selv, men er ikke så "innbarka" som meg. Jeg røyker ca 10-15 for dagen.

Det andre er at han mener at sexen vår er for mekanisk??? men at jeg er den beste han har hatt. Jeg tar initiativ, og vi har sex flere ganger i uken, men pga sykt barn, baby som ikke sover osv...så er det så som så med energien i huset hos begge...

Jeg skjønner absolutt ingenting! Er dette bare "kalde føtter" eller er det noe alvorlig??

Huff, dette ble veldig rotete, og ikke helt klart...bare still spørsmål, hvis dere ikke skjønte noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damer som røyker er jo som å ligge å knulle på en skorstein. Ikke veldig nice. Ingen, som ikke røyker selv, vil ha med noe slikt spetakkel å gjøre. (No offence). Helt klart en grunn til å få kalde føtter.

Jeg hadde aldri giftet meg med ei dame som smoka.

Skrevet

Men nå sier hun jo at samboeren også røyker - bare ikke like mye som henne

Skrevet

Synes dette høres helt sært ut. Å klage på at du røyker, når han røyker selv er absurd. Og dette med sexen er da ikke ditt ansvar. Dere har felles ansvar for sexlivet og hvis det er noe han ikke er fornøyd med bør han komme med forslag til ting han tror kan gjøre det bedre.

Dårlige unnskyldninger kaller jeg dette.

Skrevet

Høres ut som kalde føtter..han har sikkert irritert seg mer og mer og får panikk for at han skal fortsette med det. Eneste løsning er vel å komme frem til et komprimiss og snakke om det til dere er enige. Lykke til!

Skrevet

Det jeg tenker er at han kanskje har fått kalde føtter, men at det ikke bunner i akkurat dette, men at dette bare er hans måte å fortelle meg på at han grubler litt for tiden.

Han sier han elsker meg, og er kjærlig og god. Jeg bare håper at han bare har luftet noen tanker, og at dette går over om en stund...Eller er det bare naivt å tenke sånn?

Gjest MikeWaters
Skrevet
Synes dette høres helt sært ut. Å klage på at du røyker, når han røyker selv er absurd. Og dette med sexen er da ikke ditt ansvar. Dere har felles ansvar for sexlivet og hvis det er noe han ikke er fornøyd med bør han komme med forslag til ting han tror kan gjøre det bedre.

Dårlige unnskyldninger kaller jeg dette.

Superduperenig med dette gitt!

Skrevet
Superduperenig med dette gitt!

Hmm...så han prøver rett og slett å finne en vei ut av dette forholdet????

Gjest MikeWaters
Skrevet

Vel noe er i veien, og det er neppe røyken din. Hva mener han med for mekanisk sex?

Skrevet

Det høres ut som vanlige kalde føtter. Ikke en fluktplan. :)

Før mannen min og jeg giftet oss tenkte og snakket vi en del om hva vi kunne leve med og ikke. Og hva vi forventet og håpet på.

At han forteller deg hva han grubler over er bare et forsøk på å være ærlig.

Spør hva dere sammen kan gjøre for å gjøre sexen mindre mekanisk. Det er et felles ansvar. Spør også hva han legger i utrykket mekanisk sex, og hva som plager deg ved røykingen din. Er det mengden, lukten, at du forsvinner utendørs i en film el.

Kan du vurdere å trappe ned røykingen litt? Ikke slutte, men litt mindre?

Mest for din egen skyld, men litt for ham også?

Å snakke sammen er et veldig godt råd.

Skrevet

Tror nok det er å overdrive. Kanskje dere trenger litt barnefri tid sammen for å ha sex slik dere hadde det før barnetiden? Så kan dere jo velge selv om den skal være røykfri også..

Skrevet

Høres ut som han er nervøs, og prøver å finne ting som irriterer ham, og kanskje han ikke er klar for å binde seg 100%.

Når den ene parten begynner å "klage" på sexen såpass tidlig i et forhold er jeg litt skeptisk til om dere bør gifte dere om dere ikke får oppklart den saken.

Skrevet
Vel noe er i veien, og det er neppe røyken din. Hva mener han med for mekanisk sex?

Hmmm...den er ikke lett å forklare, men jeg skal prøve. Jeg har alltid hatt problemer med å få orgasme, så når jeg endelig får det til, så vil jeg jo helst gjøre det på den samme måten flere ganger. Og i det siste har jeg fått helt dilla på analsex, men han savner vel det at vi har mer forspill og kysser og tar på hverandre, mens jeg er "kaldere" og vil helst komme til "poenget".

Når vi har sex i fylla, slipper jeg meg mer løs, og det blir mer følsomt som han kaller det. Jeg får ikke orgasme i fylla i det hele tatt, men godt er det likevel.

Så han savner rett og slett mer kos og nærhet, mens jeg er konstant trøtt og sliten pga baby som ikke sover og et sykt barn, så jeg vil helst ikke bruke hele natten på sex.

Skrevet (endret)

Hei ts!

Jeg bare kom på å tenke på noe som jeg har oppdaget med andre par, og en tekst som passer til dette emnet: angående å irritere seg over ting partneren gjør.

Når et par lever sammen kan begge parter, hvis man er heldig, utvikle seg i positiv retning gjennom samspill. I andre tilfeller kan livet oppleves som en nedadgående spiral hvor samlivet blir stadig kjøligere og til slutt oppleves som direkte ødeleggende. Det man en gang forelsket seg i, kan være det samme som man senere irriterer seg over

På spørsmålet "Hvorfor ble du forelsket i din kone?" svarer han mens han ser på henne: " Jeg syns hun var så velkledd og pen og så var hun så omtenksom." Nå irriterer han seg over å skulle vente i timevis på at hun ordner håret, sminker seg, kler seg og bruker for mange penger på klær. Hun tar også allting så alvorlig. Hvis man stiller henne samme spørsmål kan hun svare: "Han var så glad den gangen. Tok så lett på tingene. Hans uttrykk "det ordner seg nok" var en stor lettelse for meg. Jeg har så lett for å bekymre meg". Men nå, seks år etter at de flyttet sammen, har pipen fått en annen lyd: "Han er så overfladisk og tar ikke ansvar for noe som helst. Han er et rotehode og ser ikke støvdottene som ligger overalt. I tillegg tar han seg ikke nok av barna".

http://www.nettdoktor.no/sex_samliv/fakta/zimpartner.php

Ellers ville jeg rådet dere til og muligens kommunisere bedre og ta mer hensyn til hverandre sine behov og følelser. Samt samarbeide innenfor kommunikasjonen, og husets 4 vegger og osv. :)

Du er sliten om dagen p.g.a. ungen. Hva kan din kjære bidra med på dette området? Hvordan kan dere lette på trykket du har sammen?

Din kjære ønsker mer kos og nærhet. Hva kan du bidra med for å gi din kjære dette? Kan han bidra med noe for at du gir han mer kos og nærhet? Hvordan kan dere få dette til sammen?

Er det noe som må forandres på?

Snakk sammen når det gjelder hva dere ønsker i senga også.

Og beskriv hva som er problemet til dere begge. Prat om hvordan dere kan møte hverandre på midten der også.

For eksempel du beskriver at i fylla slipper du deg mer løs. Liker din kjære dette at du slipper deg mer løs?

Hvis han gjør det, hva kan du gjøre for og eventuelt slippe deg mer løs i edru tilstand?

Og for deg, hva liker du at han bidrar med. Hva kan han gjøre for deg, for at det skal bli spennende i senga?

Kommunikasjonen bør ikke være ”angripende” for at man ikke har fylt hverandre sine behov. Å begynne med hva en selv kan bidra med for å gjøre ting bedre kan være en fin start på en kommunikasjon. For da føler kanskje ikke parten seg ¨utsatt¨ (kritisert) og man blir mindre sårbar ovenfor situasjonen.

Det går også an å lage en liste med hva som er positivt i forholdet. Og hva man savner. Denne listen kan eventuelt begge lage hver for seg. Etterpå kan dere vise den til hverandre. Kan hende det er mer behov som ikke fylles, som dere ikke vet om?

Ellers vil jeg og råde dere til å få en barnevakt en dag eller to. Ta dere en kinotur eller annet ut og husk å være kjærester. Eller eventuelt bare få til en koselig prat/date uten barnet sitt forstyrrelse.

Glemte å skrive og at det kan virke som om dere kan prøve å bli litt bedre kjent på det seksuelle. Ser du skriver at du har problemer med å få orgasme.

Jeg vet ikke om du klarer å gi deg selv orgasme eller hva type stillinger som oftest gir deg orgasme. Det har du ikke skrevet særlig om. Men hvis du vet hvordan du selv får orgasme, så tenkte jeg kanskje du kan vise din kjære hvordan du får orgasme, hvordan han skal behandle deg osv.

Grunnen til at man ikke oppnår orgasme varierer fra kvinne til kvinne. Kan du prøve å finne ut grunnen til at du ikke får orgasme så lett?

Kjenner du deg selv nok seksuelt, føler du deg stresset eller presset, eventuelt at du ikke er kåt eller opphisset nok. Eller våt nok? Eventuelt for våt?

Dersom det er stort irriterende problem at du ikke får orgasme ville jeg eventuelt ha rådført meg med en sexolog, for å sjekke om det kan løse seg.

De to vanligste måtene for en jente å få orgasme på er enten gjennom stimulering av klitoris eller stimulering av g-punktet som sitter oppe på fremre skjedevegg.

Det er selvfølgelig ikke knapper som utløser orgasme bare ved å trykke på dem. Man må selv finne ut hvordan man skal bruke disse redskapene til nytelse.

Endret av Chakoya
Gjest MikeWaters
Skrevet
Så han savner rett og slett mer kos og nærhet, mens jeg er konstant trøtt og sliten pga baby som ikke sover og et sykt barn, så jeg vil helst ikke bruke hele natten på sex.

Kos/nærhet og sex er ikke nødvendigvis det samme, vil han kun kose/være nær når dere har sex? Variasjon er uansett viktig i et sexliv, så det må være mulg for dere å inngå et kompromiss hvor dere noen ganger setter av mer tid enn andre.

Syntes det er snodig at han ikke skjønner at du kan være sliten pga barn som ikke sover/er sykt. Dette er da forbigående.

Skrevet

Dette har jeg ikke trua på gitt. Åssen skal det bli om du blir gravid??

Nei, legg det på is..

Skrevet
Hmmm...den er ikke lett å forklare, men jeg skal prøve. Jeg har alltid hatt problemer med å få orgasme, så når jeg endelig får det til, så vil jeg jo helst gjøre det på den samme måten flere ganger. Og i det siste har jeg fått helt dilla på analsex, men han savner vel det at vi har mer forspill og kysser og tar på hverandre, mens jeg er "kaldere" og vil helst komme til "poenget".

Når vi har sex i fylla, slipper jeg meg mer løs, og det blir mer følsomt som han kaller det. Jeg får ikke orgasme i fylla i det hele tatt, men godt er det likevel.

Chakoya har et veldig godt svar.

Hun belyser hvor viktig det er å gi til den andre av og til. Ikke bare det som føles godt, men fordi den andre trenger det.

Og mannen din trenger tydligvis at du av og til fokuserer litt mer på hans behov gså.

Å skaffe barnevakt for å være kjærester er et veldig godt forslag.

Du kan jo også spørre deg selv om hvor fornøyd du hadde vært med sexlivet hvis han hadde kjørt sitt eget løp hele tiden, uten å bry seg om hva du ønsker.

Han ønsker mere kos, nærhet og forspill. Du ønsker en orgasme og søvn.

Går det ikke ann å avtale at dere varierer? Noen ganger en kjapp en, og noen ganger bruker dere god tid.

Og selv om du kun får orgasme på denne ene måten, må dere gjøre det hele tiden? Har du vurdert vibrator? Da kan du muligens få orgasme uavhengeig av hva han gjør, og sexlivet kan bli mere variert.

Selv om du har dilla på analsex, må dere ha det nesten hver gang hvis det ikke er det han ønsker?

Dere spiser vel ikke din yndlingsrett til middag hver dag?

Du har ikke svart på om du er villig til å trappe ned på røykingen din.

Gjest Bianca26
Skrevet
Damer som røyker er jo som å ligge å knulle på en skorstein. Ikke veldig nice. Ingen, som ikke røyker selv, vil ha med noe slikt spetakkel å gjøre. (No offence). Helt klart en grunn til å få kalde føtter.

Jeg hadde aldri giftet meg med ei dame som smoka.

men så røyka han selv også da...

Gjest Bianca26
Skrevet

men han må jo forstå at du er sliten pga babyen.

Skrevet

Det er viktig i et forhold at man kan lufte de tingene man ikke trives med. Det er uheldig å stille direkte krav og ultimatum til den andre parten, men med god kommunikasjon vil de fleste par finne en løsning begge kan være fornøyd med. Selv par som normalt kommunsierer godt, kan få vanskelige perioder når livet ellers er hektisk.

Jeg kan anbefale både samlivskurs og familievernkontoret, for å bli bedre rustet til å takle samlivets utfordringer. Ingen av delene er ment spesielt på dem som er på randen til brudd, tvert i mot fungerer begge deler best forbyggende, før man har kommet så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...