stikkelsbær Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Hei! Til høsten begynner jeg å studere i Oslo. Har allerede vært student noen år, og begynner å bli litt lei av kollektiv-livet. Mest av alt har jeg lyst til å bo alene, med mitt eget bad og kjøkken. Trenger ikke all verden med plass, men hadde vært kjekt med litt mer enn 10 m2. I tillegg har jeg selvfølgelig lyst til at det skal være litt fint og litt sentralt. Hva sier dere, er jeg helt urealistisk? Hvor mange tusen må jeg ut med i måneden for noe sånt? Er innstilt på å jobbe ved siden av studiene. For å være ekstra vanskelig er jeg ikke så keen på slitne SiO-boliger, men det fins kanskje noen som er freshe? Kjenner egentlig ikke så godt til SiO sitt tilbud, men har vært borti noen studentsamskipnader i andre byer. Er det i det hele tatt mulig å oppdrive det jeg ønsker meg, eller må jeg komme meg ned på jorden og forberede meg på å bo halvshabby/dele med noen tilfeldige folk? Alle innspill mottas med takk, fortell gjerne litt om hvordan du bor i Oslo og hvordan du trives
tineline Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 (endret) Sjekk Anker studentboliger, de leier ut alt mulig av størrelser midt i byen. Ellers har du høye krav, som du må regne med å betale mye penger for. Du kan kanskje leie en vanlig ettroms i sentrum for rundt 7000,-/8000,- De fleste ligger på Finn! Når det gjelder SIO, er kanskje Bjølsen den fresheste, men her er enhetene gjennomgående små. Endret 8. desember 2009 av tineline
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Hei! Til høsten begynner jeg å studere i Oslo. Har allerede vært student noen år, og begynner å bli litt lei av kollektiv-livet. Mest av alt har jeg lyst til å bo alene, med mitt eget bad og kjøkken. Trenger ikke all verden med plass, men hadde vært kjekt med litt mer enn 10 m2. I tillegg har jeg selvfølgelig lyst til at det skal være litt fint og litt sentralt. Hva sier dere, er jeg helt urealistisk? Hvor mange tusen må jeg ut med i måneden for noe sånt? Er innstilt på å jobbe ved siden av studiene. For å være ekstra vanskelig er jeg ikke så keen på slitne SiO-boliger, men det fins kanskje noen som er freshe? Kjenner egentlig ikke så godt til SiO sitt tilbud, men har vært borti noen studentsamskipnader i andre byer. Er det i det hele tatt mulig å oppdrive det jeg ønsker meg, eller må jeg komme meg ned på jorden og forberede meg på å bo halvshabby/dele med noen tilfeldige folk? Alle innspill mottas med takk, fortell gjerne litt om hvordan du bor i Oslo og hvordan du trives Å finne egen leilighet på ca. 15-20 m2 med eget bad og kjøkken sentralt i Oslo, tror jeg ikke blir lett hvis det ikke skal koste skjorta. Sånne småleiligheter finnes vel omtrent ikke i Oslo hvis du ikke skal kjøpe deg inn i nybygg som har unge enslige som målgruppe, men der er prisen sånn at man skulle ikke tro det var for unge enslige førstegangskjøpere. Tror de må kjøpes, er ikke utleieleiligheter. Men følg med i Aftenpostens boligannonser, både morgen- og aftenutgave. Du vil ikke bo i halvshabby leilighet i studentbolig, skriver du. Men du kunne jo prøve omgående å sette deg på venteliste til hybelleilighet i den ombygde siloen på Grünerløkka som drives av SiO. Husker ikke hva den heter, men det kan du vel raskt finne ut ved en telefon til studiestedet ditt. Der er det skikkelig "freshed" som du kaller det. Sentralt er det også. Ellers så er det jo bygget helt nye studenthybler/-hybelleiligheter i Bjerregaards gate like ved St. Hanshaugen. Det er også veldig sentralt. Skriv deg på søkeliste der også. Sånn leilighet du snakker om, kan du sikkert få tak i, for det er mange med hus som leier ut sokkelleilighet, men da er det ikke spesielt sentralt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Å finne egen leilighet på ca. 15-20 m2 med eget bad og kjøkken sentralt i Oslo, tror jeg ikke blir lett hvis det ikke skal koste skjorta. Sånne småleiligheter finnes vel omtrent ikke i Oslo hvis du ikke skal kjøpe deg inn i nybygg som har unge enslige som målgruppe, men der er prisen sånn at man skulle ikke tro det var for unge enslige førstegangskjøpere. Tror de må kjøpes, er ikke utleieleiligheter. Men følg med i Aftenpostens boligannonser, både morgen- og aftenutgave. Du vil ikke bo i halvshabby leilighet i studentbolig, skriver du. Men du kunne jo prøve omgående å sette deg på venteliste til hybelleilighet i den ombygde siloen på Grünerløkka som drives av SiO. Husker ikke hva den heter, men det kan du vel raskt finne ut ved en telefon til studiestedet ditt. Der er det skikkelig "freshed" som du kaller det. Sentralt er det også. Ellers så er det jo bygget helt nye studenthybler/-hybelleiligheter i Bjerregaards gate like ved St. Hanshaugen. Det er også veldig sentralt. Skriv deg på søkeliste der også. Sånn leilighet du snakker om, kan du sikkert få tak i, for det er mange med hus som leier ut sokkelleilighet, men da er det ikke spesielt sentralt. NB! NB! Jeg glemte en ting: hva du enn gjør for bosted i Oslo: Ligg langt unna Anker Studenthybelhus. Verre strøk og verre bosted kan du ikke finne.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 sjekk også www.utleiemegleren.no så får du en pekepinne på prisnivået. Synes Anker er et svært dårlig forslag....
stikkelsbær Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. desember 2009 Takk for svar! Har sjekket SiO sine nettsider litt nærmere nå, og det er jo en del som virker bra. Hybelleiligheter f.eks. på Pilestredet Park, Tullinløkka, Grünerløkka og Bjølsen. Er sistnevnte veldig langt unna sentrum? Noen som har erfaringer fra disse stedene utover det som er nevnt?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Hybelleiligheter f.eks. på Pilestredet Park, Tullinløkka, Grünerløkka og Bjølsen. Er sistnevnte veldig langt unna sentrum? Noen som har erfaringer fra disse stedene utover det som er nevnt? Om Bjølsen er langt kommer helt an på deg. Min erfaring med de som flytter til Oslo fra mindre steder (antar at du ikke har bodd her før) er at de opplever langt som noe helt annet (og går overalt de skal - kan de ikke gå er det langt ). Bjølsen ligger på grensen mellom indre by og suburbia, og er nok et godt valg for de som vil ha noe midt i mellom heller enn asfaltjungel eller kvitrende fugler Pilestredet studenthus ligger rett ved siden av en byggeplass for tiden, som skal være der i tre år. Bor noen kvartaler unna og hører dem sette i gang i 7-8-tiden noen dager. Noen som bor der kan sikkert svare på om det er plagsomt eller ikke.
stikkelsbær Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2009 Hehe Har bodd i andre "storbyer" i Norge så er veldig vant til å ta buss. Har inntrykk av at det er enda greiere i Oslo egentlig, selv om det er større avstander så har man jo både trikk og t-bane i tillegg til buss. Regner med at det ikke er så problematisk å komme seg dit med bane?
Pingting Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Bjølsen er ihvertfall veldig fin! Kjenner et par som har ettroms leilighet der, tror leia ligger på rundt 4500,- i mnd. Tror det enkleste er å ta buss dit, er et lite stykke til nærmeste bane. Selv bor jeg i dublett hos SiO nå. Egen hybel, og deler kjøkken og bad med bare én annen, og betaler ca 2500,- i mnd. Fungerer kjempefint! Det kommer jo veldig an på personen du deler med, men fungerer det fint er det jo *nesten* som å bo alene.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Takk for svar! Har sjekket SiO sine nettsider litt nærmere nå, og det er jo en del som virker bra. Hybelleiligheter f.eks. på Pilestredet Park, Tullinløkka, Grünerløkka og Bjølsen. Er sistnevnte veldig langt unna sentrum? Noen som har erfaringer fra disse stedene utover det som er nevnt? Dream on, tenker jeg da. Pilestredet Park, Tullinløkka og Grünerløkka er det vanskelig å få hybel/leilighet hos, og såvidt jeg har forstått "må" man nesten være intern søker for å stå på venteliste og til slutt få plass der (dvs. bo på en bedriten studentbyhybel til du får plass på et bedre sted). Bjølsen er nok ganske mye enklere, men også der er det litt pågang. Uansett er det svært vanskelig å få hybel i august, så du bør se på mulighetene for å leie fra juli eller til og med juni, hvis du vil være sikret plass. Ellers er det sykt høyt prisnivå på leiligheter i Oslo.
Pingting Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Uansett er det svært vanskelig å få hybel i august, så du bør se på mulighetene for å leie fra juli eller til og med juni, hvis du vil være sikret plass. Måtte bare si at dette var et veldig, veldig godt råd. Ventelistene er lange som et vondt år i august, får du til å leie fra juli eller helst juni så øker sjansen din for å få noe betraktelig.
Gjest stearinpikken Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. desember 2009 #13 Skrevet 9. desember 2009 Jeg gikk aldri fra Bjølsen til byen når jeg bodde der, men med 37 og 54 bussen utenfor døra til byen, og 5 minutter til t-banen for å komme seg til blindern brukte jeg ikke så veldig mye tid på å reise heller Veldig fint område der oppe og godt miljø på studentbyen (iallefall for 3 år siden da jeg bodde der ), kan absolutt anbefales.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #14 Skrevet 9. desember 2009 Men går det an å sette seg på venteliste allerede nå, og dermed komme høyt opp selv om det er mange som søker i august? Eller er sjansen større hvis man kan leie fra juni/juli uansett?
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 9. desember 2009 #15 Skrevet 9. desember 2009 Damn, man skulle hatt en kjæreste. Er jo masse fine ettromsleiligheter på hybel.no som passer perfekt til par, helt ned til 7000,-?? Ok, ikke såå mange som er så billige, men til 9-10 000 virker det ihvertfall som det er masse å velge mellom. Men det er kanskje ikke så enkelt å få disse leilighetene? Stor konkurranse om dem?
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 9. desember 2009 #16 Skrevet 9. desember 2009 Men går det an å sette seg på venteliste allerede nå, og dermed komme høyt opp selv om det er mange som søker i august? Eller er sjansen større hvis man kan leie fra juni/juli uansett? Problemstillingen er vel egentlig om det i det hele tatt er noen ledige hybler/leiligheter i august. De fleste som flytter ut gjør det før sommeren, dvs. innen 1. juni, 15. juni eller 1. juli. På den tiden står det drøssevis av folk i kø som vil ha hybel/leilighet fra akkurat disse datoene, og for å si det sånn: SiO holder ikke av en hybel/leilighet i 1-2 måneder fordi noen har søkt om det i lang tid på forhånd. Jeg skrev 1. august på min søknad (og søkte TIDLIG!), og hørte ingenting. Da jeg snakket med SiO på telefon fikk jeg beskjed om at jeg burde prøve å sette en tidligere dato _og_ søke på mindre populære boenheter, dersom jeg ville ha noen sjanse til å få hybel. Det endte med at jeg sendte inn samme liste over hybler (ettroms/hybel på Tullinløkka, Pilestredet Park, Bjølsen, Ullevål) og endret datoen til 1. juli. Da fikk jeg tilbud om ettroms på Bjølsen, mitt femtevalg, i posten et par dager etterpå... Det er kjipt, men sånn var det i alle fall da jeg strevde med dette i sommer. :-)
Pingting Skrevet 9. desember 2009 #17 Skrevet 9. desember 2009 Men går det an å sette seg på venteliste allerede nå, og dermed komme høyt opp selv om det er mange som søker i august? Eller er sjansen større hvis man kan leie fra juni/juli uansett? SiO deler ut boliger fortløpende, så det definitivt å anbefale å sette opp en så tidlig innflytningsdato som mulig. Sio selv anbefaler å søke tidlig, og på flere alternativer. Videre står det I august har vi som regel ingen ledige boliger. Men i månedene juni og juli er det mange som flytter ut. Søker du bolig og setter innflyttingsdato i en av disse månedene er det større sannsynlighet for at du får den boligen du ønsker deg mest. Våre søkedatoer er den første og den sekstende i hver måned. Vi anbefaler ikke å sette søkedato sekstende august for da er det fult.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #18 Skrevet 9. desember 2009 NB! NB! Jeg glemte en ting: hva du enn gjør for bosted i Oslo: Ligg langt unna Anker Studenthybelhus. Verre strøk og verre bosted kan du ikke finne. Jeg bor ved Anker, og ja, nabolaget er ikke eksemplarisk, men det plager meg ikke. Vi har dopselgere rett utenfor bygget her som tilbyr forbipasserende folk dop helt åpenlyst, bortsett fra det er det ikke noe som bryr meg. Så lenge du sier "nei takk" til langerne får du være i fred. Dessuten er det så sentralt at jeg sjeldent trenger å bruke penger på transportasjon. Jeg vet om noen som reagerer på at det bor så mange utlendinger her, men det er fordi utlendinger er prioritert, ettersom de ikke har så mange boalternativer som oss andre, og alle jeg har møtt her har nesten uten unntak gode manerer og er veldig hyggelige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå