Gå til innhold

Kan man fjerne klør på hund?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente23_*
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som vet om man kan fjerne klør på hunder, altså, fjerne dem helt, ikke bare klippe. Jeg lurer på dette fordi vi har en hund som er helt umulig å klippe klør på. Hun blir helt hysterisk og vrir seg og gråter, og hyler høyt når vi klipper. Hun er så vanskelig at det kan ta en hel time å få klippet alle klørne. Hadde det vært en stor hund hadde vi bare holdt henne godt fast og klipt, men hun er så liten og vrir seg så mye at vi til tider er redde for at hun skal knekke noen bein.

Jeg vet at noen nå sikkert kommer til å si at vi bare får prøve mer og at fjerning av klør er misshandling osv, men jeg føler virkelig at vi har prøvd alt. Vi har prøvd gradvis tilvenninng over lengre tid, vi har prøvd makt, vi har prøvd belønning og godsnakk osv osv.

Men hun får like mye panikk uansett hva vi gjør, og svetter og vrir seg som bare det. Vi vurderte en liten stund beroligende tabletter, men leste at man kun skal bruke det ved ekstreme tilfeller og veldig sjelden, og vi må jo klippe klørne annenhver uke (vist vi i det hele tatt får det til), så derfor vil jeg ikke prøve en sånn medisin. Derfor har vi tenkt på fjerning av klør, i hvertfall de på forlabbene, for det er der hun er værst.

Håper noen kan komme med noen gode svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har hatt hun i 15 år og de hadde begge to angst når det gjaldt kloklipping.. Men jeg valgte en forholdsvis enkelt løsning med den første hunden jeg hadde, tok henne til vetrinæren med jevne mellomrom og fikk de til å klippeklør og fjernetannstein i samme slengen.. Da blir det gitt narkose, og det er i kontrollerte tilstander.. Men det er jo egentlig anbefalt og klippe klør på hunder ganske ofte, men siden hun hadde slik angst for dette så ble det gjort en gang i mnd eller med to mnd mellomrom, alt ut i fra hvor lange klørne var og så var det da opp til vetrinæren hvor mye ho ville klippe de.. Det hendte at hun klippet så mye at det blødde, og det kan virke helt grusomt, men det er når alt kommer til alt det beste for hunden.. Siden det kan være plagsomt og vondt for de dersom de får for lange klør.. Da kan jeg og nevne at den første hunden min "beit negler" og dermed holdt noen av klørne sine under kontroll selv :P

Skrevet

tror det er et bedre alternativ å ta henne med til veterinæren å gjøre dette. det gjør vi med vår, samtidig som vi fjerner tannsten, så hun er bedøvd uansett.

Skrevet (endret)

"Declawing" er heldigvis ulovlig i Norge. Dere må istedet få henne dopet hos dyrlegen og så klipper de klørne. Det er mange som må det.

Men er dette en valp? Har den opplevd at dere har klippet feil og fått vondt? Har dere trent på dette fra starten av med godbiter? Det er altfor lettvint å fjerne klørne, og dessuten er det et overgrep mener jeg iallefall.

Å gå på asfalt vil slipe klørne naturlig. Jeg antar at dere ikke går å bærer henne på tur.

Endret av NovaFlare
Gjest Gjest_Jente23_*
Skrevet

Takk for svar!

Jeg har tenkt på å ta henne til dyrlegen for å få dette gjort, men problemet er at jeg bor veldig langt ifra dyrlegen, så vi må kjøre noen timer for å komme dit, og det kan bli litt problematisk for oss å kjøre så langt så ofte.

Vi går turer både i skog, på fjell og på asfalt, men den naturlige nedslipingen er så minimal at den ikke teller, og klørne hennes vokser veldig fort. Så naturlig nedsliping er ikke noe vi satser på:/

Hun er ikke valp, hun er snart 2 år og har slitt med denne angsten helt siden jeg skulle klippe klørne hennes aller første gangen. Jeg var da så uheldig at jeg muligens (hun blødde ikke eller noe sånt, men hun fikk tydelig vondt) klipte for langt inn, noe som resulterte i at hun hylte høyt. Og siden den gangen har det vært et problem. Og, ja, vi har prøvd med belønning helt siden da også, men det hjelper ingenting.

Jeg er faktisk enig i at å fjerne klørne er en "lettvint" løsning, og det er ikke noe jeg personlig er noen fan av, men samtidig så tenker jeg at det kanskje hadde vært bedre for henne å få fjernet de enn å reglemessig måtte bli utsatt for noe hun er så ekstremt redd for..?

Skrevet

Å fjerne klørne helt, er som en annen her påpeker, HELT ULOVLIG. Og takk gud for det, jeg er mer hestmenneske enn hundmenneske, men jeg vil tro at de stakkars dyrene vil bli noe handikappet uten klør å legge støtte på poten med??

Hvertfall, jeg tror dere skal ta henne med til dyrlege der de i verste fall doper henne ned før de klipper klørne. Må være bedre enn at hun får det rene marerittet hjemme hver gang dere vil prøve det.

Lykke til :klem:

Skrevet

Bare for kloklipping vil de komme til å gi helt minimale mengder narkose. Kanskje det finnes lystgass for hunder? Spør dyrlegen :=)

Skrevet

Trening og tålmodighet! Og for all del ikke synes synd på hunden dersom du klipper feil! Da lærer hunden at det er negativt. Begynn med neglefil og godbiter. Tren hver dag! Kan ta flere uker og gjerne mnd, men tilslutt vil hunden forstå at kloklipping gir noe positivt tilslutt. Eldste hunden min hater å klippe klør, men nå kan jeg klippe uten at ho trekker seg bort. Og når ordet "FRI" kommer på slutten, hopper hun rundt av glede og går til godisskapet :)

Skrevet

Du må ikke reagere når hunden hyler, bare fortsett som ingenting. Jeg fikk tilbake en hund som hørtes ut som at jeg skulle drepe ham når jeg klippet klør etter en mnd hos ett vennepar :) Han hadde aldri hatt problemer med kloklipp før og etter ett par runder med bæljing og labberisting i etterkant har han blitt helt rolig igjen.

Det som hadde skjedd var at han hadde ynket seg, de slapp labben og klippet ikke mer. Var alt som skulle til.

Med deres kommer det nok til å ta mye lenger tid og tålmodighet siden hun mest sannsynlig tror på det selv at kloklipping er farlig pga av reaksjonene fra dere. Hva med å bare kose henne samtidig som du holder klosaksen og gi godbit når hun roer seg. Som Troyamin sa, bruke neglefil og gi godbit. Til slutt vil hun nok synest at kloklipping er ubehagelig, men helt ok. Det er ikke farlig og man får jo godbit.

Skrevet (endret)

Min hund er 4 år og akkurat likedan, og vi må til veterinær en gang i måneden og få tatt klørne. Jeg synes de fungerer greit og vi får litt 'service' i samme slengen; sjekker ører, tenner, analkjertler. Han får en sprøyte og sover godt. En sprøyte for å våkne, og er oppe og hopper når vi forlater åstedet.

Jeg har fått beskjed om at han har utrolig kraftige og sterke klør til liten hund å være (de slites derfor ikke på asfalt eller fjell), så det er ikke umulig at det faktisk gjør vondt å klippe dem; kloa kommer i klem og det blir veldig spenning i tåa. Jeg har fått demonstrert en måte å klippe på, slik at det ikke skjer - nemlig å klippe først den ene siden, så den andre og ta spisser til slutt. Hver klo i 3 små jafs.

Så nå skal jeg forsøke på nytt og begynne treningen helt fra scratch.

Men fjerne klørne kan man jo bare ikke gjøre!! Vovsene har veldig bruk for klørne sine. Tviler på om du hadde fått en veterinær til å gjøre det også.

Endret av Loveisallaround
Skrevet
Så nå skal jeg forsøke på nytt og begynne treningen helt fra scratch.

Det var det jeg måtte gjøre med min. Jeg gikk i "fella" og synes synd på hunden når jeg klippet feil og den hylte. Fikk derfor rådet jeg skrev om et par hakk lengre oppe. Unghunden jeg har nå, lærer mye av gamlehunden, og jeg vil ikke at kloklipp skal være en av de.

Ellers så går jeg til veterinæren i blant med eldstehunden for å tømme analkjertlene. Kan sikkert lære å gjøre det selv, men det synes jeg er ekkelt... Hehe.

Skrevet

Har dere prøvd å file klørne istedenfor å klippe?

Skrevet

Hunden vår er ikke begeistret hun heller. Men vi startet med å ta mye på potene hennes, og skrøt og belønnet når hun ikke trakk seg unna.

Deretter rørte vi ved klørne hennes med tangen og belønnet på samme måte.

Deretter klippet vi bittelitt i en klo av gangen.

Så klippet vi ordentlig.

Deretter klippet vi to i gangen, og så tre, og så en hel pote.

Deretter to og tre poter, til vi kunne klippe alle potene.

Vi tar noen pauser enda mellom potene, men det går kjempefint!

Hun ble også skremt en gang da vi klippet litt for langt inn når hun var liten. men nå er hun ikke redd lenger. Hun bare liker det ikke.

Tålmodighet er det beste midde.

Jeg syns forøvrig det er noe stort tull å heller ta med hunden til dyrlegen for å gjøre dette. Å bli sedert så ofte kan umulig være bra? Da må man som hundeeier ta ansvar og trene hunden syns jeg. Men noen helt håpløse tilfeller finnes det sikkert. Jeg tviler ikke på det altså :)

Skrevet
Har dere prøvd å file klørne istedenfor å klippe?

Sier seg vel i grunn selv at med en hund som spreller og vrir seg at det er en umulighet. Det vil jo ta myyye lengre tid.

Gjest gjest_Frey
Skrevet
Sier seg vel i grunn selv at med en hund som spreller og vrir seg at det er en umulighet. Det vil jo ta myyye lengre tid.

Det sier seg vel i grunnen selv at man ikke vet hvordan hunden reagerer på filing før man har prøvd? Det er mange som har oppnådd gode resultater ved å bytte til fil på hunder som motsetter seg kloklipp. Og hvor lang tid det tar er vel revnende likegyldig så lenge det fungerer bedre enn pr i dag..

Skrevet

Min også er utrolig vanskelig å få klippet :(

Tror jeg må ty til dyrlege, hvor mye koster det pr gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...