Gjest Gjest_Kat_* Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Hei.. Jeg har fått en nydelig pus hos et vennepar av meg som fikk en liten jente og hadde 3 katter, noe som ble for mye for dem. Jeg var på forhånd klar over at hun hadde tisset inne der,men trodde det kom av at hun måtte dele doen med 2 andre katter og at hun ikke likte dette.I tillegg var hun nederst på ''rangstigen'' med de andre to, og måtte alltid spise sist osv. Så vi var overbeviste om at når hun fikk sitt eget territorium ville det løse seg selv. Men er skikkelig plaget med henne nå,hun har tisset på julegardinene (de er litt for lange for vinduet og ligger litt på gulvet), og i skinnstolen. Jeg er sterkt imot avlivning såfremst det er et spesielt tilfelle, men jeg kan heller ikke ha en katt som ikke er stueren.Må vaske opp etter henne hver dag. Har prøvd alt, flytting av doen til kroken hvor hun tisser mest, maten langt ifra, cat stop spray,jeg gjør doen hennes ren hver dag, men det fortsetter bare.Nå nettopp satte hun seg ned i stolen og tisset rett foran nesen vår. Er redd hun har gjort dette så lenge nå (hun er 2 år gammel) at det rett og slett ikke er noe å gjøre med det,og er veldig trist nå med tanke på å avlive henne.Noen som har noen siste tips som kan funke? Dette plager meg veldig, er jo glad i pus
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Ta henne med til dyrlegen. Det kan være noe fysisk som gjør at hun skvetter.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Vask med edikk, Katter hater den lukta
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Vi hadde det samme problemet og prøvde absolutt alt. Bare hos oss var det driting i tilegg. Måtte avlive den til slutt da kjøkkenet ble et populært sted å drite på, og barnas seng.
Troyamin Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Vi hadde det samme problemet og prøvde absolutt alt. Bare hos oss var det driting i tilegg. Måtte avlive den til slutt da kjøkkenet ble et populært sted å drite på, og barnas seng. Jeg måtte desverre avlive to katter (mor og sønn) pga de begynte å gjøre fra seg inne. De snek seg inn i skap, klesvasken osv. Gikk først til veterinæren for å utelukke fysiske plager. Etter et drøyt halvår med alle slags forsøk, måtte jeg gi opp og avlive. Da hadde jeg faktisk prøvd ALT som sagt. Vanskelig valg uansett...
Siiw Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 oi ;-( Jeg tror du burde skjekke ut dyrlegen først, så du har utelukket alle muligheter!! er jo noe som ikke stemmer når dem tisser inne stakkar:(
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Heija Kommer det mye hver gang katten skvetter? Hvis det bare kommer litt, kan det kanskje være en urinveisinfeksjon? Beklager at jeg spør så dumt, men gjør dere noe spesielt når dere kniper pusen i å tisse utenfor kattekassen? Eller bare kjefter dere og lar det være med det? Har dere brukt den vanlige metoden for å gjøre henne stueren etter hun kom til dere? Når dere tar henne til dyrlege vil jeg anbefale dere å få dem til å ta alle prøvene de kan, selv om det kan være dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 Heija Kommer det mye hver gang katten skvetter? Hvis det bare kommer litt, kan det kanskje være en urinveisinfeksjon? Beklager at jeg spør så dumt, men gjør dere noe spesielt når dere kniper pusen i å tisse utenfor kattekassen? Eller bare kjefter dere og lar det være med det? Har dere brukt den vanlige metoden for å gjøre henne stueren etter hun kom til dere? Når dere tar henne til dyrlege vil jeg anbefale dere å få dem til å ta alle prøvene de kan, selv om det kan være dyrt. De gangene jeg har tatt henne har jeg straffet henne,og da tør hun ikke komme til meg på en liten stund, så kommer hun snikende og stikker snuten i hånden på meg. Hun tisser faktisk mye,slik at det renner en dam på gulvet. Nå har jeg begynt å ha henne på kjøkkenet på natten og når vi ikke er hjemme, og jeg skifter sand oftere (annenhver dag istedet for 2 ganger i uken). Dette har faktisk funket, og hun har ikke tisset noen andre steder enn doen sin. I tillegg virker hun mer tilfreds og rolig. Lurer på om den store leiligheten ble for mye for henne alene, hun var alltid urolig på natten, skrapte på døren og mjauet, men det er det slutt på nå,hun mjauer når hun hører at vi står opp, men det er nok bare for at vi skal skynde oss å gi henne kos. Nå roser jeg henne når hun er flink, og ignorerer henne når hun maser mye o.l. Hun har en tendens til å sitte ved bena mine og mase, da ignorerer jeg henne,og når hun gir opp puser jeg på henne og gir henne kos. Blir spennende å se hva som skjer når vi åpner hele leiligheten for henne igjen..Håper dette vedvarer,klarer nesten ikke tanken på å kvitte meg med henne..er av den oppfatningen at man ikke bare tar livet av et dyr når det ikke passer lengere i livssituasjonen.
Gjest Gjest_Kat_* Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 Vask med edikk, Katter hater den lukta Heheh denne katten er morsom, hun snuste bare på eddikflaska og gikk videre Jeg la en gang appelsinskall i stolen, da har hun balansert seg ytterst på stolen og tisset oppi skrellet. Måtte le litt morran etterpå,virker som det er en kamp om hvem som er sluest Etter at hun tisset på julegardinene, som er litt lange for vinduet og hang litt ned i gulvet, da tok jeg henne i nakken og gnikket nesen i dammen hennes, siden da har hun vært på kjøkkenet når ikke vi er i nærheten,og hun har brukt doen siden.
Gjest Gjest_Kat_* Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 oi ;-( Jeg tror du burde skjekke ut dyrlegen først, så du har utelukket alle muligheter!! er jo noe som ikke stemmer når dem tisser inne stakkar:( Tror ikke det er urinveisinfeksjon siden hun er selektiv med hvor hun tisser, og at det er mye. Det er tydelig urinering og ikke ''ufrivillig'' skvetting. I tillegg bruker hun doen mer enn hun tisser utenfor, og hun bæsjer aldri utenfor doen. Hun var nesten 2 år gammel da vi fikk henne, og hun tisset også utenfor doen i sitt tidligere hjem,og de har ikke tatt skikkelig tak i problemet. Så tror hun har ''lært'' seg til at det er enklere å tisse på rene steder enn i doen.
Gjest Lille-pus Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Etter at hun tisset på julegardinene, som er litt lange for vinduet og hang litt ned i gulvet, da tok jeg henne i nakken og gnikket nesen i dammen hennes, siden da har hun vært på kjøkkenet når ikke vi er i nærheten,og hun har brukt doen siden. Har du lest denne? Hentet den fra følgende tråd: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=455916 Vet du om venneparet ditt har kjennskap til om moren til katten din har de samme problemene ? (sjekk litt hva som står beskrevet i artikkelen som er linket). Siden du ikke er sikker på om hun feiler noe så bestill en vetrinærtime og få henne skikkelig undersøkt for eventuelle fysiske problemer først. Og du..... ikke gni snuten hennes ned i urinen. Du banker ikke ungene om de knuser et glass ved et uhell, gjør du vel ?
Hanselot Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 ... Og du..... ikke gni snuten hennes ned i urinen. Du banker ikke ungene om de knuser et glass ved et uhell, gjør du vel ? Fiiiin sammenligning... blir litt som å sammenligne pære og banan. men er forsåvidt enig, katten vil nok ikke forstå hvorfor du dytter snuten ned i urinen og vil ikke ha noe for seg. Tar du den i akten så må den enten settes i sandkassa eller tas ut.
Gjest Lille-pus Skrevet 15. desember 2009 #13 Skrevet 15. desember 2009 Fiiiin sammenligning... blir litt som å sammenligne pære og banan. Jooo.... ser den Var det beste jeg kom på i farten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå