Gjest Spinell Skrevet 8. desember 2009 #21 Del Skrevet 8. desember 2009 jeg sa nei jeg . Jeg har blitt spurt om å være fadder to ganger . Hvordan kan jeg være fadder for andre når jeg ikke døper mine egne barn ? Nå sporer vi godt av, men jeg hadde en samtale med min beste venninne om dette en gang. Hun er kristen, jeg er ikke. Vi har hatt mange fine diskusjoner om religion opp gjennom årene, og er godt kjent med hverandres standpunkter. I løpet av samtalen kom temaet "dåp eller ikke av våre ikke-eksisterende og helt hypotetiske barn" opp. Jeg sa at jeg på grunn av mitt livssyn verken kunne eller ville være fadder for et dåpsbarn, og at jeg heller ikke kunne tenke meg å døpe egne barn. Da sa hun "Får jeg barn vil jeg selvsagt spørre deg om du vil være fadder." Det synes jeg var merkelig. Greit at mange vil markere at det er en voksen som skal ha en rolle i barnets liv, og det er fint, men likevel. Jeg vet hvor mye hennes tro betyr for henne, og hun legger mye samvittighet og stort alvor i kirkelige handlinger og seremonier. Hun vet også hvor mye min ateisme betyr for meg. Er det ikke rart at hun vil velge noen som i alle fall ikke tar del i bønn og trosopplæring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 8. desember 2009 #22 Del Skrevet 8. desember 2009 Og jeg sa ja til å være fadder. Og jeg synes jeg er godt kvalifisert til tross for at jeg velger å stå utenfor kirken. Jeg vil kanskje ikke misjonere for den kristne tro, men jeg er ikke ateist, og dersom spørsmålet om tro og tvil skulle kommet opp i en samtale med min niese, vet jeg at jeg har reflektert mer over dette enn de aller fleste av mine venninner og jeg mener selv at jeg har mye å bidra med. Når det er sagt, er nok ikke tro, tvil og religion så viktig for min søster og mannen, de døper barna mest pga tradisjon. Så kan man jo diskutere hvorvidt DET er riktig. Jeg synes Spinells venninne tar et modig valg når hun vil ha Spinell som fadder for sine barn. Det tolker jeg dithen at venninnen til tross for sin sterke tro er åpen for - og respekterer - andre meninger og vil at barna skal reflektere over sin egen tro og religionstilhørighet og selv komme frem til en gjennomtenkt beslutning. Det applauderer jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deadbarbie Skrevet 8. desember 2009 #23 Del Skrevet 8. desember 2009 Håper jeg ikke tråkker på tærne dine nå, er du ikke kristen så er du såklart ikke kristen, MEN, hvor sterkt vil du melde deg ut? For å være helt ærlig så kan det jo hende du mister ett par "goder" som du kanskje ikke tenker over til vanlig. Slik som å få en gravplass (selv om alle har rett på kommunale gravplasser). Om du har tenkt å gifte deg i en kirke (som du kanskje ikke har siden du ikke er kristen da..), så må man også være medlem. Men dette kommer altså an på hva du har tenkt i framtiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draum Skrevet 8. desember 2009 #24 Del Skrevet 8. desember 2009 Alle norske statsborgere har rett på gravplass i den kommunen de bor i, det er uavhengig av medlemsskap i DNK. Alle har også rett til å søke om gravplass i en annen kommune, dette er også uavhengig av DNK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deadbarbie Skrevet 8. desember 2009 #25 Del Skrevet 8. desember 2009 Ja, som jeg sa: Alle har rett på kommunale gravplasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #26 Del Skrevet 8. desember 2009 Den alvorligste konsekvensen er det ingen som har nevnt: Du blir nektet adgang i perleporten! Hohoho...Jada så neida... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 8. desember 2009 #27 Del Skrevet 8. desember 2009 Håper jeg ikke tråkker på tærne dine nå, er du ikke kristen så er du såklart ikke kristen, MEN, hvor sterkt vil du melde deg ut? For å være helt ærlig så kan det jo hende du mister ett par "goder" som du kanskje ikke tenker over til vanlig. Slik som å få en gravplass (selv om alle har rett på kommunale gravplasser). Om du har tenkt å gifte deg i en kirke (som du kanskje ikke har siden du ikke er kristen da..), så må man også være medlem. Men dette kommer altså an på hva du har tenkt i framtiden Neida, du tråkker meg ikke på tærene;) Konsekvensene utmelding får vedrørende giftemål er jeg klar over. Når og om jeg skal gifte meg, kommer det ikke til å skje i ei kirke. Ang. gravplass, så hadde jeg ikke tenkt på det. Men gravplassen i min hjemby er kommunal, så det vil ikke volde problemer for mine pårørende (om veldig, veldig mange år, forhåpentligvis:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 8. desember 2009 #28 Del Skrevet 8. desember 2009 Dette er nesten, men ikke helt, korrekt. En kan være fadder om en ikke er statskirkemedlem, men en må være medlem i et kirkesamfunn som ikke er imot barnedåp. Det er ikke riktig. Jeg er ikke medlem av statskirken og ikke av noe annet trossamfunn heller og er fadder til to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 8. desember 2009 #29 Del Skrevet 8. desember 2009 Det er ikke riktig. Jeg er ikke medlem av statskirken og ikke av noe annet trossamfunn heller og er fadder til to. Det hele bunner vell egentlig ut i at det er opp til presten som gjennomfører handlingen, hva eller hvem han vil akseptere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 8. desember 2009 #30 Del Skrevet 8. desember 2009 Da jeg skulle være gudmor for min yngste bror måtte jeg til samtale med presten, fordi jeg hadde meldt meg ut av statskirken. Han spurte om jeg kunne bidra til å "oppdra barnet i den kristne tro". Jeg forklarte at jeg i alle fall kunne hjelpe til med å oppdra han etter de største kristne verdiene - at han ikke skal lyve, stjele, drepe, osv. Og kardemommeloven som et supplement. Det var mer enn nok, og jeg fikk være gudmor. Jeg er heller ikke medlem av noe annet trossamfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 8. desember 2009 #31 Del Skrevet 8. desember 2009 Synes det høres veldig rart ut. Jeg var fadder sammen med (da) kjæresten min, og han er pinsevenn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 8. desember 2009 #32 Del Skrevet 8. desember 2009 Det hele bunner vell egentlig ut i at det er opp til presten som gjennomfører handlingen, hva eller hvem han vil akseptere Godt mulig - det var snakk om to ulike prester også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergensjenta83 Skrevet 8. desember 2009 #33 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg er Gudmor til to. Hadde ikke noen samtale med prest. Foreldrene til de jeg er fadder til vet veldig godt at jeg selv ikker døpt og er borgerlig komfirmert. Hadde først tenkt å si nei, ettersom jeg ikke er troende. Men de ønsket å ha meg som gudmor uansett. Tror jeg er godt kvalifisert selv om jeg ikker er den som fremmer de kristne verdiene. Jeg vet at jeg bidrar med andre verdier som jeg syntes er viktigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 8. desember 2009 #34 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg hadde egentlig tenkt å spørre min svoger når vi engang får barn, men han er ikke medlem, så nå ble jeg litt bekymra.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå