Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 8. desember 2009 #1 Del Skrevet 8. desember 2009 Dette skulle sikkert vore postet i relgionsforumet, men jeg fikk ikke til å poste der. Jeg er både døpt og konfirmert, og er også derfor medlem av statskirken. Jeg er selv overhode ikke kristen, og vil melde meg ut. Saken er det at jeg er gudmor til min niese, og fadder til 3 barn til. Vil jeg fortsatt kunne stå oppført som gudmor/fadder selvom jeg melder meg ut? Jeg vil ikke at familie og venner som har valgt meg til fadder skal få noe bry med dette. Og: må man møte opp på kirkekontoret personlig for å melder seg ut? Eller holder det med en telefon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 8. desember 2009 #2 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) alle detaljene om utmelding vet jeg ikke, men om du søker vil du finnet et enkelt skjema som fylles ut og så klan sendes til ditt lokale kirkekontor... http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173 Endret 8. desember 2009 av Lykkelitenen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 8. desember 2009 #3 Del Skrevet 8. desember 2009 alle detaljene om utmelding vet jeg ikke, men om du søker vil du finnet et enkelt skjema som fylles ut og så klan sendes til ditt lokale kirkekontor... http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173 At kirken har en hjemmeside tenkte jeg ikke en gang på.. Takk for linken:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. desember 2009 #4 Del Skrevet 8. desember 2009 Da jeg meldte meg ut ble jeg bedt om å sende med en kopi av dåpsattesten, men jeg vet ikke om det er nødvendig lenger. Om du melder deg ut av statskirken står du fremdeles som fadder til de fire barna, og kirken vil heller ikke treffe tiltak mot foreldrene til fadderbarna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #5 Del Skrevet 8. desember 2009 Å melde seg ut får ingen konsekvenser for de du allerede er fadder til. Men hvorfor du sa ja til å bli fadder i utgangspunktet skjønner jeg ikke, ettersom du da faktisk har lovet å oppdra dem i den kristne tro.. Det er lett å melde seg ut. Du trenger bare fylle ut skjema og sende inn. Du tenger ikke dåpsattest eller noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #6 Del Skrevet 8. desember 2009 Det har ingen konsekvenser for det som har vært tidligere men det har konsekvenser for fremtidige møter med kirken. Du kan ikke være fadder for noen i fremtiden dersom du ikke er medlem av statskirka. Du kan gifte deg og døpe barnet ditt dersom partneren din er medlem, men dersom partneren ikke er medlem kan dere altså ikke gifte dere etc. Jeg meldte meg ut ved å signere et brev. Er ganske sikker på at man i dag ikke må sende ved dåpsattest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. desember 2009 #7 Del Skrevet 8. desember 2009 Du kan ikke være fadder for noen i fremtiden dersom du ikke er medlem av statskirka. Dette er nesten, men ikke helt, korrekt. En kan være fadder om en ikke er statskirkemedlem, men en må være medlem i et kirkesamfunn som ikke er imot barnedåp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 8. desember 2009 #8 Del Skrevet 8. desember 2009 Dette er nesten, men ikke helt, korrekt. En kan være fadder om en ikke er statskirkemedlem, men en må være medlem i et kirkesamfunn som ikke er imot barnedåp. Mm. Jeg var utmeldt av statskirka da jeg var fadder for niesen min. Er usikker på om jeg kan være fadder nå som jeg er medlem av HEF? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. desember 2009 #9 Del Skrevet 8. desember 2009 Mm. Jeg var utmeldt av statskirka da jeg var fadder for niesen min. Er usikker på om jeg kan være fadder nå som jeg er medlem av HEF? En kan ikke være fadder når en er medlem i HEF. De er jo ikke noe kirkesamfunn, og er slett ikke tilhengere av barnedåp. Når det er sagt: Jeg kjenner eksempler på personer med et klart og tydelig ikke-kristent standpunkt som har vært faddere likevel. Det har gått fordi presten ikke har spurt foreldrene hvilket livssyn fadderne har. Presten tar det sikkert som en selvfølge at foreldrene velger faddere som kan fylle fadderoppgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 8. desember 2009 #10 Del Skrevet 8. desember 2009 Man trenger ikke være medlem av statskirken eller noe annet for å være fadder. Det eneste som kreves er at noen av de andre som skal være faddere er medlem. Men(!) en prest kan nekte ikke medlemmer å være faddere, men dette er noe av hva de færreste gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. desember 2009 #11 Del Skrevet 8. desember 2009 Man trenger ikke være medlem av statskirken eller noe annet for å være fadder. Det eneste som kreves er at noen av de andre som skal være faddere er medlem.Men(!) en prest kan nekte ikke medlemmer å være faddere, men dette er noe av hva de færreste gjør. Jeg må bare bemerke dette. Det følgende er sakset fra kirken.no: Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det jeg har uthevet i sitatet fra Marlo er dermed ikke helt det samme som kirken selv sier i sin informasjon. Det er nok ikke veldig ofte prester nekter å godta faddere, men presten har mulighet til å gjøre det, slik Marlo sier. Igjen sakset fra kirken.no: Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Et raskt google-søk viser at prester kan nekte på grunnlag av litt av hvert i forbindelse med barnedåp. Noen nekter samboende å være faddere, noen nekter homofile å være faddere og noen nekter å døpe barn av lesbiske. Gjør døren høy, gjør porten vid, sier jeg bare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 8. desember 2009 #12 Del Skrevet 8. desember 2009 Bare som et apropos - man trenger ikke være "ikke-kristen" bare fordi man ikke står i statskirka Men det er en annen diskusjon! Når det gjelder mitt fadderskap, gjorde jeg det tydelig for søsteren min hva mitt standpunkt er, og at jeg ikke ville lyve i kirken (altså hvis det var sånn at presten ville spørre meg om jeg lovet å oppdra barnet i den kristne tro, etc.). Det forsikret hun meg om at jeg slapp. Aner ikke hva slags avtale hun hadde med presten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draum Skrevet 8. desember 2009 #13 Del Skrevet 8. desember 2009 Jeg har fått lov til å være fadder selv om jeg var medlem i Human-Etisk Forbund, og da fikk vi beskjed om at det var opp til den aktuelle prest. (Jeg valgte dog å ikke gjøre det, siden jeg ikke kunne stå inne for det en barnedåp står for) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 8. desember 2009 #14 Del Skrevet 8. desember 2009 Tusen takk for svar alle sammen! Da blir skjemaet sendt avsted, uten dåpsattest, men håper det går fint:) Å melde seg ut får ingen konsekvenser for de du allerede er fadder til. Men hvorfor du sa ja til å bli fadder i utgangspunktet skjønner jeg ikke, ettersom du da faktisk har lovet å oppdra dem i den kristne tro.. Regnet med et sånt spørsmål ville komme:) Barna jeg er fadder til, er døpt av sine foreldre pga tradisjon, ikke religion. Det har hele veien vore klart at det "ansvaret" man påtar seg ikke innbærer å oppdra barnet i den kristne tro. Men heller å vere en til voksen person i barnets liv, som vil følge det tettere enn man kanskje ellers ville gjort. Hvor riktig det i det hele tatt er å døpe barn som man ikke har intensjoner om å oppdra kristne, er en annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 8. desember 2009 #15 Del Skrevet 8. desember 2009 Takk Spinell Da har jeg fått litt misvisende informasjon av presten jeg pratet med for litt siden. Jeg fikk iallefall lov til å bli fadder selvom jeg ikke var medlem av statskirken (og nei jeg gidder ikke å forklare hvorfor jeg valgte det jeg gjorde, men jeg står for det valget) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. desember 2009 #16 Del Skrevet 8. desember 2009 Takk Spinell Da har jeg fått litt misvisende informasjon av presten jeg pratet med for litt siden. Jeg fikk iallefall lov til å bli fadder selvom jeg ikke var medlem av statskirken (og nei jeg gidder ikke å forklare hvorfor jeg valgte det jeg gjorde, men jeg står for det valget) Ulike prester fortolker nok "fadderkravene" på ulike måter, og jeg har inntrykk av at de fleste respekterer foreldrenes valg av faddere så langt det går. Jeg kjenner selv bl.a. en pinsevenn som spurte presten om hun kunne godtas som fadder, selvom pinsemenigheten praktiserer voksendåp. Presten i denne barnedåpen var positiv til dette. Hvis en er ønsket som fadder og har et bevisst forhold til hvilken rolle en kan ta på seg, og presten godtar foreldrenes faddervalg, så har egentlig ingen andre noe med det valget som er tatt. En kan være enig eller uenig, en ville kanskje valgt å gjøre ting annerledes selv, men folk er ulike og har hver sine grunner til å velge som de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #17 Del Skrevet 8. desember 2009 Noen har jo også en flere enn to de kaller faddere, og da er det vel ingen som legger seg opp i om alle er statskirkemedlemmer eller troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 8. desember 2009 #18 Del Skrevet 8. desember 2009 Men bare så det er opplyst: Dersom du ikke velger å gå inn i et annet trossamfunn, vil skattepengene dine fortsette å gå til statskirken. Jeg valgte derfor å melde meg inn i Human-etisk forbund, som så mange andre ateister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. desember 2009 #19 Del Skrevet 8. desember 2009 Dette "problemet" med fadderstatus har jeg litt vondt for å skjønne. Dersom du er utmeldt av statskirken, og ikke er religiøs ellers, kan det vel ikke være aktuelt for deg å avgi et løfte på at du skal gjøre ditt beste for at nurket skal bli en god kristen? Så hvorfor i all verden skal du være fadder, da? Det du derimot KAN gjøre, er å love foreldrene at du skal være en voksen person som stiller opp for dette barnet og støtter det som best du kan gjennom livet. Som er det jeg alltid har tenkt at fadderskapet skal dreie seg om. Drit i presten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livesen Skrevet 8. desember 2009 #20 Del Skrevet 8. desember 2009 jeg sa nei jeg . Jeg har blitt spurt om å være fadder to ganger . Hvordan kan jeg være fadder for andre når jeg ikke døper mine egne barn ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå