Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Mener å huske at jeg leste at krf vil fjerne den nye ekteskapsloven om de kom til makta. Er dette noe de kan gjøre sånn helt uten videre? Har ikke vi vanlige noe vi skulle sagt? Og hva vil skje o, et parti gjør det, vil vi bare godta det? Men hva hvis en parti vil gjøre slik at kvinner ikke får å ha stemmerett, at alle må f.eks være kristne eller så blir det 10 års fengsel eller at kvinner ikke får jobbe. Er dette noe som også kunne blitt sånn helt uten videre eller ville norsmenn gått til krig mot regjæringa da? Det er vel en grense på hva vi hadde funnet oss i?
feuerstein Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Det kreves et stortingsflertall, eventuelt 2/3 flertall to stortingsperioder på rad, alt etter om det "bare" er en lov eller om det er noe som krever endring i grunnloven. Dersom befolkningen to ganger på rad stemmer frem en partisammensetning hvor 2/3 av stortingsplassene går til folk som vil fjerne stemmerett for kvinner så er det en teoretisk mulighet for at det vedtas, dog mistenker jeg at EMD og andre vil bli fryktelig grinete. Sannsynligheten for 2/3 flertall til ekstremister to stortingsperioder på rad anser jeg imidlertid som svært liten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå