Gå til innhold

Mister jeg studielånet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser pensum, men jeg klarer ikke konsentrere meg som før. Hukommelsen har også blitt verre. Alt i hverdagen har blitt et ork. Ting har bare sklidd ut...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

har også opplevd å ikke få utbetalt støtte pga.forisnkelse i utdannelsen, som de kaller det. men så stod jeg en av konte eksamenene og da fikk jeg utbetalt stipend likevel nå i oktober. fikk brev om dette i posten..kjipt å ikke motta støtte,særlig med dyr husleie. men da må man bare være flink student, noe jeg ikke greide å være.

Skrevet

Studieveilderne bør bli flinkere til å informere om dette regelverket. På mitt studiested fikk vi ingen informasjon,og flere i klassen mistet støtten. Det er klart at man skal følge med selv, men regelverket er lett å mistolke. Veldig mange som er forsinket et år i utdanningen tror at de automatisk får støtte hele det året - uten at det stilles krav til studieprogresjon.

Skrevet

Så bra at du sto på konteeksamenen da :)

Men så lurer jeg om det er forskjell i det å mangle poeng når man søker lån, i motsetning til når man allerde har fått innvilget lånet?

Gjest stillness
Skrevet
Studieveilderne bør bli flinkere til å informere om dette regelverket. På mitt studiested fikk vi ingen informasjon,og flere i klassen mistet støtten. Det er klart at man skal følge med selv, men regelverket er lett å mistolke. Veldig mange som er forsinket et år i utdanningen tror at de automatisk får støtte hele det året - uten at det stilles krav til studieprogresjon.

Ja,det er jeg helt enig.Da jeg mistet studielånet hadde jeg ingen anelse om dette,og syns kanskje at det burde være bedre informasjon rundt dette selv om jeg ja burde satt meg litt inn i saker og ting.

Skrevet
Så bra at du sto på konteeksamenen da :)

Men så lurer jeg om det er forskjell i det å mangle poeng når man søker lån, i motsetning til når man allerde har fått innvilget lånet?

Hvis du allerede har overskredet 60 st.poengsgrensen når du søker lån blir lånet avslått. Hvis du f.eks.fikk innvilget lån for denne høsten men stryker på eksamen i høst slik at du kommer over 60 st.poeng i etterslep,så får du fortsatt støtte ut semesteret, men ikke til vårsemesteret.

Skrevet
:haar: ai, jeg visste ikke man mast støtten i det hele tatt jeg! Fikk litt angst nå, vet jeg ligger noen poeng bak men vet ikke om det er mer enn 60. *løpe å sjekke*
Skrevet

herregud, jeg ligger 55 studiepoeng etter!! Er veldig glad jeg gikk inn på denne tråden :omg:

Skrevet

Dersom man begynner å ligge litt etter kan man kanskje ta et "lett fag" i tillegg til de normale bare for å få "fylt på litt"?

Jeg tok noen fag med muliple-choice eksamen uten omtrent å ha lest boka. Mye man kommer seg greit gjennom med litt sunn fornuft. Dette ble ikke fag jeg tok med på vitnemålet, men lånekasse ble fornøyd (nå lå jeg bare 5 stp etter, da.. men..)

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Et råttent opplegg. Vedder på at Lånekasse-folka flirer godt når de får sjangsen til å vanskeliggjøre livsoppholdet til "late" studenter ved å frata dem støtte..

Det er et paradoks at de som får støtte til utdanning gjennom NAV kan gå mye lengre uten at de blir fratatt pengestøtte.

Skrevet
Dersom man begynner å ligge litt etter kan man kanskje ta et "lett fag" i tillegg til de normale bare for å få "fylt på litt"?

Jeg tok noen fag med muliple-choice eksamen uten omtrent å ha lest boka. Mye man kommer seg greit gjennom med litt sunn fornuft. Dette ble ikke fag jeg tok med på vitnemålet, men lånekasse ble fornøyd (nå lå jeg bare 5 stp etter, da.. men..)

Blir nok noen ekstrafag på meg neste semester ja :trist: Men hvordan vet man at eksamen er multiple choice da?

Gjest stillness
Skrevet

Husk at en kan få støtte i et år til selv om man ligger etter.

Altså hvis du ligger etter 60 stp. så kan du få støtte et år etter dette,men hvis du da etter dette fortsatt ligger etter så får du ikke mer før du har bestått.

Les her:

Forsinkelse

Skrevet

Om det er å ille at du er student i et og et halvt år uten å klare eksamen(60 stp for forrige to semestre, og sannsynligvis strøket dette semesteret som du skriver) burde du kanskje revurdere litt? Hvorfor ikke ta et friår å jobbe eller noe da, istedenfor bare å sløse bort tid og støttemuligheter fra lånekassen på ingenting. Om du i tillegg ikke har noen som helst jobb fra før av er det nesten helt utrolig at du ikke en gang greier å stå i et eneste fag.

Blir generelt overrasket over hvor mange her i tråden som sier de ligger etter, hvorfor gidder dere å studere om dere ikke tar det seriøst? Hvorfor skaffer dere dere ikke bare en jobb istedet? Eller velger noe som kanskje interesserer litt mer?

Bare så det er sagt så er jeg kronisk syk, og sliter derfor med blant annet kosentrasjonsproblemer. Allikevel har jeg aldri strøket på en eneste eksamen, hadde jeg strøket konsekvent i tre semestre hadde jeg nok revurdert hva jeg holdt på med.

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet
Om det er å ille at du er student i et og et halvt år uten å klare eksamen(60 stp for forrige to semestre, og sannsynligvis strøket dette semesteret som du skriver) burde du kanskje revurdere litt? Hvorfor ikke ta et friår å jobbe eller noe da, istedenfor bare å sløse bort tid og støttemuligheter fra lånekassen på ingenting. Om du i tillegg ikke har noen som helst jobb fra før av er det nesten helt utrolig at du ikke en gang greier å stå i et eneste fag.

Blir generelt overrasket over hvor mange her i tråden som sier de ligger etter, hvorfor gidder dere å studere om dere ikke tar det seriøst? Hvorfor skaffer dere dere ikke bare en jobb istedet? Eller velger noe som kanskje interesserer litt mer?

Bare så det er sagt så er jeg kronisk syk, og sliter derfor med blant annet kosentrasjonsproblemer. Allikevel har jeg aldri strøket på en eneste eksamen, hadde jeg strøket konsekvent i tre semestre hadde jeg nok revurdert hva jeg holdt på med.

Det er ikke alltid snakk om latskap. Det kan være sykdom inne i bildet,både fysisk og psykisk.Dessuten er det stor forskjell mellom de ulike utdanningene på vanskelighetsgraden.

En annen ting er at vi har et utdanningssystem her i Norge som gjør høyere utdannig tilgjengelig for selv de svakeste elevene fra videregående. Da sier det seg selv at ikke alle studenter er like skoleflinke.Noen burde aldri tatt høyere utdanning i det hele tatt. For mange er det bare en trend de følger uten å ha tenkt særlig nøye over det.

Gjest samme gjest
Skrevet
Det er ikke alltid snakk om latskap. Det kan være sykdom inne i bildet,både fysisk og psykisk.Dessuten er det stor forskjell mellom de ulike utdanningene på vanskelighetsgraden.

Ja, og derfor burde man da heller ta seg et friår for å jobbe litt, eller noe annet om man ikke klarer studiene. Heller det fremfor å leve på lånekassa og ikke gjøre noenting. Som sagt er jeg syk, og studerer realfag. Det er hardt, men jeg klarer det. Om jeg ikke hadde klart det, hadde jeg tatt en pause, og vurdert om dette er noe jeg kommer til å klare, eller om jeg skal se meg om etter noe annet.

En annen ting er at vi har et utdanningssystem her i Norge som gjør høyere utdannig tilgjengelig for selv de svakeste elevene fra videregående. Da sier det seg selv at ikke alle studenter er like skoleflinke.Noen burde aldri tatt høyere utdanning i det hele tatt. For mange er det bare en trend de følger uten å ha tenkt særlig nøye over det.

Og da burde man gå i seg selv og tenke om det egentlig er noe for meg, eventuelt hva man burde gjøre istedet. Isetedenfor å sitte på helt feil sted, og bruke livet på noe man ikke vil.

Skrevet
Og da burde man gå i seg selv og tenke om det egentlig er noe for meg, eventuelt hva man burde gjøre istedet. Isetedenfor å sitte på helt feil sted, og bruke livet på noe man ikke vil.

Enig. Man gjør ikke seg selv en tjeneste ved å "studere" år ut og år inn, man utsetter bare problemet med å finne ut hva man har lyst til å gjøre. Lånet fra Lånekassen skal faktisk betales en dag.

Gjest samme gjest
Skrevet
Enig. Man gjør ikke seg selv en tjeneste ved å "studere" år ut og år inn, man utsetter bare problemet med å finne ut hva man har lyst til å gjøre. Lånet fra Lånekassen skal faktisk betales en dag.

Jepp, og plutselig en dag finner man ut at det virkelige er noe man har lyst til å gjøre, men da har man kastet bort mesteparten av årene man får fra lånekassen på tull og fanteri. Så da gikk det i vasken. Er jo 8 år man får mulighet ti å få støtte i, om man en dag skulle få lyst til å ta et femårig studie, men har kastet bort nesten en bachelorgrad, et tullete årsstudie og et år hvor man bare strøk, så vil det faktisk bli veldig vanskelig.

Gjest stillness
Skrevet
Jepp, og plutselig en dag finner man ut at det virkelige er noe man har lyst til å gjøre, men da har man kastet bort mesteparten av årene man får fra lånekassen på tull og fanteri. Så da gikk det i vasken. Er jo 8 år man får mulighet ti å få støtte i, om man en dag skulle få lyst til å ta et femårig studie, men har kastet bort nesten en bachelorgrad, et tullete årsstudie og et år hvor man bare strøk, så vil det faktisk bli veldig vanskelig.

Det er ikke alltid så lett og har man først gjort en feil så er det lett å gjøre en til.

Jeg skulle gjerne likt at jeg hadde såpass selvinnsikt da jeg begynte å studere at jeg heller hadde stoppet opp litt og tenkt meg om.

Det gjorde jeg ikke,men det er jo veldig lett å være etterpå-klok sant?

Så nå vil jeg ha et ganske stort studielån og kun en bachelorgrad,men jeg sier meg fornøyd med det.Så får vi se om jeg tar noe mer senere,og da uten studiestøtte.For det går faktisk an det også ;)

Skrevet
Blir nok noen ekstrafag på meg neste semester ja :trist: Men hvordan vet man at eksamen er multiple choice da?

Det kommer jo an på hvilket fag man har, og det er opplyst om i informasjon om fage hvordan eksamen blir lagt opp.

Skrevet

Jeg vil råde deg til å ta flervalgseksamen i fag der det ligger tidligere eksamensoppgaver ute på nett. Da er det enklere å vite hva du går til. Hadde flervalgseksamen i dag hvor slike ikke ble lagt ut på nett, og prøveeksamen var ikke som den ordentlige i det hele tatt!

Hadde en flervalgseksamen tidligere i uka der tidligere eksamener lå ute på nett og det var enklere å forbedre seg, og der sto jeg heldigvis med glans :)

Men det hjelper ikke så mye hvis jeg stryker på den jeg hadde i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...