Gå til innhold

Mister jeg studielånet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Har fått innvilget lån og stipend hos Lånekassen høst 2009 og vår 2010. Problemet er det at jeg allerede ligger 60 poeng bak, hadde et år der jeg strøk på alle eksamener. Redd jeg skal stryke på noen av de eksamene jeg har nå i desember. Vil jeg da miste lånet nå til våren hvis jeg stryker? For jeg har jo allerede har fått innvilget lån og stipend for våren 2010?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du vil dessverre miste lånet og stipendet fra Lånekassen om du stryker på en eksamen til. Du kan fint fortsette å ligge 60 poeng bak og fortsette å motta støtte, men du vil ikke ha noe slingringsmonn om du skulle være så uheldig å stryke på en ny eksamen. Det øyeblikket du bikker over 60 poeng stopper de all støtte, uavhengig av om du har fått innvilget lån for våren (de får jo inn resultatene dine fra høsten før en evt utbetaling i januar).

Eneste unntak er om du har vært i svangerskapspermisjon, eller vært sykemeldt... Tro meg, dette regelverket har jeg sjekket nøye, og til og med dobbeltsjekket med Lånekassen, da jeg var i en liknende situasjon selv en tid tilbake. Eneste måten du kan fikse dette på er å ta noen ekstra studiepong for å bygge deg en buffer, som gjør at du har mulighet til å stryke på en eksamen senere uten å umiddelbart miste all støtte. Beklager, det var sikkert ikke det svaret du ville ha...

Skrevet

Ok. Men det første studielånet kommer før resultatene fra høsten blir sendt (siden pengene overføres i begynnelsen av måneden, og resultatene sendes til Lånekassen i midten av januar, siden min siste eksamen er den 16). Må jeg da tilbakebetale januarpengene med en gang når de ser jeg har strøket, siden jeg da ikke fortjener lån og stipend?

Skrevet

Akkurat det har jeg ikke noe erfaring med, så her må du ikke stole på meg 100%, men ja sannsynligvis. Eller så legger de pengene fra januar til som rent lån, stopper all fremtidig støtte frem til du tar noen ekstra poeng, også begynner rentene å løpe. Men akkurat det bør du dobbeltsjekke med lånekassen før du bruker av pengene; utrolig kjipt om du har brukt dem opp, og de sender deg regning på over 17 000 kr...

Skrevet

jeg spurte lånekassen om dette.

Jeg tar opp et fag jeg strøk til ifjor i desember, men denne eksamenen er ikke før i januar. De sa at siden jeg uansett hadde fått innvilget støtte til 2009/2010 våren så har det ingen innvirkning på utbetalingen nå til jul.

Jeg kan altså da stryke på eksamen nå i januar, men om jeg består den i juni igjen er alt greit. Består jeg ikke i hverken januar eller juni, så stopper støtten for neste år.

Vet ikke om det er annereledes, men jeg studerer i utlandet.

Skrevet

Kjenner noen som ligger 120stp bak, og enda mottar støtte.

De er ikke alltid så strenge på reglene, iallefall ikke om du viser forbedring er det inntrykket jeg sitter med...

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ble litt beroliget av de siste svarene... Får bare gjøre mitt beste nå før eksamenene, og hvis det går galt, så er det jo bare å ta konsekvensene av det...selv om det blir kjipt, så dør jeg jo ikke...

:sjenert:

Skrevet

De er ikke alltid så strenge på reglene, iallefall ikke om du viser forbedring er det inntrykket jeg sitter med...

Hm, det høres rart ut. Tror de skal være ganske strenge på det, dersom man ikke har sykemelding eller liknende, da kan man få støtte utover de 60 studiepoengene man henger etter. Kan det være det som er grunnen til at du kjenner noen med 120 poeng bak, som likevel mottar støtte... Og forbedring? Stryker man, så stryker man - det er ikke forskjell på F'er... Husk på at dette med støtte i 120 poeng er unntaket, ikke regelen sier jeg bare. Mener ikke å skremme, men det er viktig å huske på, for det kan jo få litt ubehagelige konsekvenser.

Skrevet

Jo, akkurat dette er de strenge på. Så jeg kjøper ikke historien din, da må det være noe veldig spesielt i akkurat den saken.

Skrevet (endret)
Jo, akkurat dette er de strenge på. Så jeg kjøper ikke historien din, da må det være noe veldig spesielt i akkurat den saken.

Skal ikke komme med direkte beskrivelse på grunnen h*n hadde 120stp bak, men kan si såpass at det var snakk om familieproblemer, men ikke noe som arbeidsgiver hadde godtatt som fravær/dårlig arbeidsutførelse.

kjenner for øvrig et par til som er over 60stp bak, men det er godt mulig lånekassen er snillere på det lokale kontoret her:p

Endret av Øs pøs
Skrevet

Lånekassen er veldig strikse på grensen og ingen av lokalkontorene kan på generelt grunnlag gå utover grensen på forsinkelse.

Nå som det nye saksbehandlersystemet til Lånekassen begynner å bli innfaset, vil det bli enklere for Lånekassen å stoppe tildeling til de som ligger etter. I løpet av noen år vil alle søknadene bli behandlet maskinelt - og kun søknader som er spesielle vil bli behandlet av saksbehandler

Skrevet
Lånekassen er veldig strikse på grensen og ingen av lokalkontorene kan på generelt grunnlag gå utover grensen på forsinkelse.

Nå som det nye saksbehandlersystemet til Lånekassen begynner å bli innfaset, vil det bli enklere for Lånekassen å stoppe tildeling til de som ligger etter. I løpet av noen år vil alle søknadene bli behandlet maskinelt - og kun søknader som er spesielle vil bli behandlet av saksbehandler

Nå er det slik det er for de jeg kjenner, at de har fått studielån utover reglene, h*n med 120stp bak fikk først avslag, men klagde.

Jeg gidder ikke å lyge om slik på et forum, (slik det nesten blir antydet..) det er jo bare tåpelig!

Nå vet jeg ikke annet enn det de har fortalt til meg, for alt jeg vet så kan de ha løyet til lånekassen, eller til meg (men skjønner isåfall ikke hvorfor...what`s the point liksom..)

Gjest julegjest
Skrevet

Jeg havnet over 60 studiepoeng bak for 4 år siden. Du har ett år på å ta igjen alle studiepoengene, hvis ikke mister du retten til lån og stipend. Og du vil ikke få noe støtte før disse er tatt. Jeg var ikke klar over dette før jeg plutslig på høstsemesteret ikke fikk godkjent søknaden min. Så de er ganske strikse på dette. Men er ikke verdens undergang, har du deltidsjobb og klarer deg på dette et år så er du heldig som slipper unna med 1 år mindre studielån.

Gjest baktropp
Skrevet
Jeg havnet over 60 studiepoeng bak for 4 år siden. Du har ett år på å ta igjen alle studiepoengene, hvis ikke mister du retten til lån og stipend. Og du vil ikke få noe støtte før disse er tatt. Jeg var ikke klar over dette før jeg plutslig på høstsemesteret ikke fikk godkjent søknaden min. Så de er ganske strikse på dette. Men er ikke verdens undergang, har du deltidsjobb og klarer deg på dette et år så er du heldig som slipper unna med 1 år mindre studielån.

Et år på å ta igjen ALLE studiepoengene for å få videre støtte? Eller bare så mange at du ligger under smertegrensa (60poeng)?

Skrevet

Dette lurer jeg på også, for tror jeg har for mange studiepoeng å ta igjen i løpet av vårsemesteret :sjenert:

Skrevet

Jeg har manglet 60 poeng i over to år nå, så det er poengene over 60 du må ta igjen. Hadde eksamen i dag som gikk ræva, så blir vel å skaffe meg deltidsjobb etter jul...

Skrevet
Jeg har manglet 60 poeng i over to år nå, så det er poengene over 60 du må ta igjen. Hadde eksamen i dag som gikk ræva, så blir vel å skaffe meg deltidsjobb etter jul...

Selvfølgelig. Den ene delen av ordet studielån dreier seg om studier. Hvis du ikke engang klarer å bestå noen eksamener er det ingen grunn til å gi rentefri belønning.

Studier er forresten ikke for alle.

Skrevet

Offtopic, men leser du i det hele tatt gjennom penum før en eksamen?

Skrevet

Hvem har sagt noe om rentefri belønning? Dessuten vet du ingenting om hvorfor jeg ikke har stått på eksamenene. Jeg har bare fått gode karakterer de siste to årene, men jeg har hatt det tungt i høst på det private planet. Så jeg beklager virkelig for å ha irritert deg.

Når jeg spør om råd, så leser du mellom linjene og ser at det jeg egentlig søker er noen til å fortelle meg at jeg er en idiot? Kanskje du skal lære deg å lese før du begynner å preke for andre om at de ikke skal studere?

Du er kanskje en som gir opp lett, men det er ikke jeg! Jeg SKAL studere ferdig, med eller uten studielån...

Gjest stillness
Skrevet

Jeg har mer enn ett års forsinkelse hos Lånekassen,og var da uten studielån en periode,og det som skjer da er at du får ett brev i posten (når du har søkt om studielån vel og merke) der det står at du ikke får mer penger før du har bestått et visst antall med studiepoeng.(det står i brevet)

Men det går greit om du har en deltidsjobb ved siden av studiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...