Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Jeg var på foreldremøte for en uke siden. Møtte 10 åringen min sin lærerinne. Og tilogmed den dagen klarte 10 åringen min å sulle seg bort og glemme foreldremøtet som jeg tydelig sa ifra om. Jo da, hadde dette vært engangs tilfelle men dette skjer hele tiden, uansett hva det gjelder. Lærerinnen visste ikke hva hun skulle si. Og nærmest gnikket hånden hennes over pannen sin og øynene for å si til meg at hun føler mitt barn faller mellom fingrene. Hun vet ikke hvor hun har mitt barn. Mitt barn er livlig og utrolig sosial, sa lærerinnen. Noe som jeg absolutt ikke tviler på. Men hun sa at mitt barn plutselig bare lukker alt ute og får ikke med seg det h*n skal. Jeg satt og lyttet og spurte hva hun mente. Hun var tydelig veldig opprørt og flau over hva hun skulle si til meg. Men til slutt sa hun at mitt barn burde snakke med en pedagogisk lærer for å så kanskje ta en test. Hvilken test turde jeg faktisk ikke å spørre om. Jeg vet at mitt barn er vanvittig konsentrert når det gjelder EN ting. Om flere ting blir blandet inn, så mister h*n konsentrasjonen. Samtidig sa læreren min at barnet mitt er svært dypt og forståelsesfull. "Men det er bare noe med H*N jeg ikke klarer å gripe fatt i". Jeg vet ikke hvor jeg vil henn med dette. Men kanskje noen har en clue? Jeg har ingenting imot test, så lenge det foregår på en normal måte liksom. Vet selv at mitt barn er distrahert til tider. Men nekter å tro det er noe galt med IQ. For lærerinnen sa at h*n hadde fått så dårlig på en prøve at det var helt utrolig. Og jeg er enig der, men mener at dette vil gå fint etterhver da vi har nettopp vært igjennom sorg og annet stress som kan påvirke barnet vårt. Håper på meninger og efaringer.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Nei da har du jammen misforstått. For hun er full i følelser og ting går fint unntatt et par ting som vi ikke får fatt i. Det vi, iallefall jeg tenker på er kanskje at hun trenger noen å prate med etter en tid med sorg etc. Apergers test, kansskje...
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Det kan være en WISK-test det er snakk om. Den tester alt fra allmennkunnskap, ordforråd, ordforståelse, tallforståelse, konkret forståelse, abstakt forståelse, konsentrasjon osv... score blir satt etter hva som er forventet for aldersgruppen. En slik test kan hjelpe til å skjønne et barns problemer, hvis det har noen, slik at det blir lettere å tilpasse undervisningen og evt sette inn andre ressurser hvis det er behov for det.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Ja det stemmer. Det er den testen hun snakket om. Vil nevne at mitt barn er halvt norsk og utenlandsk. Det kan være en WISK-test det er snakk om. Den tester alt fra allmennkunnskap, ordforråd, ordforståelse, tallforståelse, konkret forståelse, abstakt forståelse, konsentrasjon osv... score blir satt etter hva som er forventet for aldersgruppen. En slik test kan hjelpe til å skjønne et barns problemer, hvis det har noen, slik at det blir lettere å tilpasse undervisningen og evt sette inn andre ressurser hvis det er behov for det.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Ja det stemmer. Det er den testen hun snakket om. Vil nevne at mitt barn er halvt norsk og utenlandsk. Ok, hvis det er en WISK-test, er det ikke noe å bekymre seg for. Det er et veldig godt redskap for å avdekke evt utfordringer, spesiellt hvis problemene er så diffuse at lærer ikke helt klarer å sette fingeren på noe konkret. Og jeg må også si at lærevansker/konsentrasjonsvansker har ingenting med IQ å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Det er nok en WISK test ja, og den er ikke farlig. Men den brukes bare som hjelpemiddel til videre utredning og gir ikke noen 100% svar i seg selv. Og bare for å klare opp i en misforståelse, mitt barn har også følelser i tillegg til at det går fint med ham selv om han har asberger. Asberger er også gradert, og er ikke ensbetydende med å være asosial og følelsesløs
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Så flott at barnet ditt har en lærer som følger med og som ønsker å ta grep som gjør at hverdagen for h*n blir lettere.
ToveM Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Vær glad du har en lærer som bryr seg. Har en datter som har tatt den testen. Ingenting farlig med den.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Apergers test, kansskje... Det er jo helt på jordet! Hvordan i all verden kan fu foreslå en Aspergerdiagnose på grunnlag av hvordan hun bskrev barnet???
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Det er jo helt på jordet! Hvordan i all verden kan fu foreslå en Aspergerdiagnose på grunnlag av hvordan hun bskrev barnet??? Ta det rolig...trekk pusten dypt og tell til 10! Les en gang til... det var ikke noe forslag til en Asberger diagnose. Det var et forslag til hvilken type test det kunne være...
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #12 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har tenkt litt og har kommet fram til at jeg burde være glad for det. Var bare et sjokk med en gang, for hun er så utrolig smart jente, utadvent , sosial osv. Takk. Vær glad du har en lærer som bryr seg. Har en datter som har tatt den testen. Ingenting farlig med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå