Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Har som regel en grei gutt, men det å lage middag er en håpløs situasjon... Han skal absolutt bæres og klenger seg etter beina mine og sutrer. Prøvd å gi ham en bolle og sleiv som han kan leke med mens jeg holder på, men det hjelper ikke Tips til hva jeg kan gjøre? Han er veldig glad i lekekjøkken de har i barnehagen og hos tanten sin. Vurderer å kjøpe et lekekjøkken, men er litt skeptisk til at han godtar å bli plassert foran det. Erfaring?
Lilith Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Du kan ikke plassere ham i en stol han ikke kommer seg ut av (type tripp-trapp) mens du lager middag?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Mine to troll hadde en periode akkurat som din gutt. Ingenting jeg gjorde hjalp, de skulle lage middag de også... Til slutt fikk de fast plass ved komfyren... Den ene sittende på kjøkkenbenken, den andre stående på en stol. Så hadde de hver sin kjele med vann (kald), og en sleiv som de rørte med. Det var veldig tungvindt for meg, fordi jeg da kun kunne bruke de to platene som var lengst borte fra dem, og jeg måtte sette opp en sprutbeskyttelse mellom høyre og venstre side, men det var likevel lettere enn all klenging og sutring. Og før det blir ramaskrik, barna var godt beskyttet, og det var aldri noen fare for at de skulle brenne seg eller ramle ned.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Jeg satt alltid på benken mens mamma laget mat, og tantabarna mine gjør det i dag. De elsker å sitte å se oppi gryta mens du koker. Dersom han er for liten til å sitte alene på kjøkkenbenken bør han ha en høy stor som kan sitte helt intill. Jeg har satt på kjøkkenbenken hele tiden, hoppet alltid opp og snakke med mamma mens hun laget mat. Dette gjorde jeg til jeg flyttet hjemmefra
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Jeg satt alltid på benken mens mamma laget mat, og tantabarna mine gjør det i dag. De elsker å sitte å se oppi gryta mens du koker. Dersom han er for liten til å sitte alene på kjøkkenbenken bør han ha en høy stol som kan sitte på helt intill. Jeg satt på kjøkkenbenken hele tiden, hoppet alltid opp og snakket med mamma mens hun laget mat. Dette gjorde jeg til jeg flyttet hjemmefra Sorry masse skrivefeil, håper budskapet kom fram.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Høy stol med sele! Og noen grønnsaker å gnage på (eventuelt skjære opp hvis du tør). Det kommer til å gjøre susen!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Har som regel en grei gutt, men det å lage middag er en håpløs situasjon... Han skal absolutt bæres og klenger seg etter beina mine og sutrer. Prøvd å gi ham en bolle og sleiv som han kan leke med mens jeg holder på, men det hjelper ikke Tips til hva jeg kan gjøre? Han er veldig glad i lekekjøkken de har i barnehagen og hos tanten sin. Vurderer å kjøpe et lekekjøkken, men er litt skeptisk til at han godtar å bli plassert foran det. Erfaring? Take away-middager?
gullhjerte Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 Har som regel en grei gutt, men det å lage middag er en håpløs situasjon... Han skal absolutt bæres og klenger seg etter beina mine og sutrer. Prøvd å gi ham en bolle og sleiv som han kan leke med mens jeg holder på, men det hjelper ikke Tips til hva jeg kan gjøre? Han er veldig glad i lekekjøkken de har i barnehagen og hos tanten sin. Vurderer å kjøpe et lekekjøkken, men er litt skeptisk til at han godtar å bli plassert foran det. Erfaring? Hadde det gått an å bruke en sånn bæreanretning, så hadde han kunne vært plassert bak på ryggen din, og kikke over skulderen din? Da har du begge hender frie, og han sitter trygt. Eksempler ligger inne på www.tettinntil.no Må jo være mat som ikke spruter helst da, så det ikke er noen fare for at han blir brent..
Gjest haren Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 jeg hadde nok inngått et kompromiss mellom vilje og sikkerhet ved å sette barnet i en høystol med "tilbud" om noe å holde på med samtidig, men ikke for nærme komfyren. dersom det er ulike typer musikk e.l de liker godt, så kan man jo også ta på det. det er nok mye mat som spruter mye, og jeg hadde ikke tatt sjangsen på at barnet skulle få kokevann/fett på seg etc. ofte må man jo bevege seg litt mellom kjøkkensonene,(vann, helle ting i vask etc) og da kan det blir veldig tungvidt å ha barnet på benken "løst". om det blir gråt av det, så får det bare være - jeg vil anta det gir seg ettr en periode når de blir vant til at denne stolen er fast punkt under matlaging. hadde snakket med barnet, men ikke gitt det totalt oppmerksomhet hele tiden. dersom de får hysterisk anfall av å gjøre noe annet enn å bli bært rundt så tenker jeg at på et eller annet tidspunkt må man avvenne de uansett. matlagingen er et like godt tidspunkt som et annet:)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Jeg hadde alltid sønnen min inne på kjøkkenet i høystol rett ved (ikke farlig avstand) med når jeg sto ved komfyren. Ellers satt han på gulvet i bilsetet et par ganger også. Så sto jeg og pratet med han og laget grimaser etc. Det var bare en periode da han hadde litt seperasjonsangst og var under ett år. Det gikk over. Har ikke hatt det problemet når han var 16 mnd. Men ville nok ikke latt han sitte på benken og sett på kokende vann akkurat.
Gjest Gjest_småbarnsmor_* Skrevet 8. desember 2009 #11 Skrevet 8. desember 2009 Får litt vondt i hjertet når jeg hører at små barn på 16 mndr. kalles "klengete" fordi de har behov for kjærlighet. Nå aner jeg ikke hvordan arbeidssituasjonen din er så jeg snakker generelt. Mange små er i barnehagen mer enn hele arbeidsdager, full uke (og i helger skal gjerne foreldrene ha litt barnefri) Da er det ikke rart det blir "klenging" når barnet er hentet og det skal lages middag. Mitt tips er at du prøver så langt det er mulig å fixe middag med ei hånd, det er fullt mulig
Gjest gurimalla ii Skrevet 8. desember 2009 #12 Skrevet 8. desember 2009 Får litt vondt i hjertet når jeg hører at små barn på 16 mndr. kalles "klengete" fordi de har behov for kjærlighet. Nå aner jeg ikke hvordan arbeidssituasjonen din er så jeg snakker generelt. Mange små er i barnehagen mer enn hele arbeidsdager, full uke (og i helger skal gjerne foreldrene ha litt barnefri) Da er det ikke rart det blir "klenging" når barnet er hentet og det skal lages middag. Mitt tips er at du prøver så langt det er mulig å fixe middag med ei hånd, det er fullt mulig Herregud. Hva er poenget med å si at barnet savner kjærlighet, at barnet har for lange dager i barnehagen og forldrene har barnefri i helgen? Det vet du ingenting om! Det å bruke slike ord som at du får "vondt i hjertet" er ren hersketeknikk og et forsøk på å gi andre dårlig samvittighet. Jeg har også en liten tass som er superklengete på kjøkkenet, og det er fordi han er nysgjerrig, han ønsker å ta i alt og smake på alt. Han elsker å "vaske opp" så han får sitte ved oppvasken og klisse litt med det vannet han får tak i. For noen fungerer lekekjøkken og for andre er det ikke det samme. Storsøster har lekekjøkken og de leker begge med det, men ikke under matlaging.
Linsi Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Jeg gav opp til slutt å lage middag jeg... Forsøkte å sette han i stol ved komfyren, sittende på kjøkkenbenken etc. Men det var veldig stressende. Så nå spiser vi brødskiver med en gang vi kommer hjem fra jobb og barnehagen. Middagen lager vi når mannen også er hjemme, og så spiser vi middag til kveldsmat. Nå har vi mye hyggeligere ettermiddager. Og har mye mer kvalitetstid sammen:)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #14 Skrevet 8. desember 2009 Vurderer å kjøpe et lekekjøkken, men er litt skeptisk til at han godtar å bli plassert foran det. Erfaring? Tror det kan være et bomkjøp akkurat med hensyn til å få fred med middagslaging. Han vil sannsynligvis fortsatt være med på action ved kjøkkenbenken. Her er det veldig populært å lage kaffe, har egen liten kaffeboks med kaffeskje, og setter et filter ned i en kaffekopp. Han doserer og tømmer med stor konsentrasjon Gjenbruker kaffepulveret til dette. Blir litt søl på benken, men han er ganske flink og får det ikke ut over hele kjøkkenet. De får også røre og helle litt i gryter hvis det passer, f.eks hvis jeg lager posemat og sausen ikke trenger å koke med en gang, får han røre litt i den på benken mens jeg gjør klart det andre. Han er ikke så uvøren, så det blir lite søl.
Gjest regine ii Skrevet 8. desember 2009 #15 Skrevet 8. desember 2009 Min erfaring er at barn gjerne vil være med på det vi voksne gjør - dvs. skikkelige aktiviteter. De fleste unger skjønner når de blir skjøvet unna og "avspist" med at de må leke, mens den voksne gjør noe ordentlig. Ettersom også ungen har behov for å være med på det ordentlige, blir det bråk. Min løsning var derfor alltid at ungen fikk være med å lage mat. Skjære opp ting, røre i gryter etc. Da gjorde vi noe sammen, ungen følte seg "nyttig" og jeg slapp sutring. Og i dag har jeg en tenåring som er flink på kjøkkenet og glad i å lage mat
Gjest haren Skrevet 8. desember 2009 #16 Skrevet 8. desember 2009 Får litt vondt i hjertet når jeg hører at små barn på 16 mndr. kalles "klengete" fordi de har behov for kjærlighet. Nå aner jeg ikke hvordan arbeidssituasjonen din er så jeg snakker generelt. Mange små er i barnehagen mer enn hele arbeidsdager, full uke (og i helger skal gjerne foreldrene ha litt barnefri) Da er det ikke rart det blir "klenging" når barnet er hentet og det skal lages middag. Mitt tips er at du prøver så langt det er mulig å fixe middag med ei hånd, det er fullt mulig ja, utrolig ondskapsfull mor/far som lager mat til resten av familien. de burde da klare seg uten mat? jeg tror barnet lider stort av å ikke få lov til å henge ved varme kokeplater. meld henne til barnevernet umiddelbart!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #17 Skrevet 8. desember 2009 Gjør som jeg...lær deg å lage mat med en hånd!!
Pasha Skrevet 9. desember 2009 #18 Skrevet 9. desember 2009 Bæretøy! Putt han på ryggen i meitai, sjal eller en formsydd sele
LilleMy28 Skrevet 9. desember 2009 #19 Skrevet 9. desember 2009 Signerer bæretøy, jeg hadde puttet han på ryggen i ergoen dersom han fikk det for seg. Da får han med seg hva som skjer og vært nær deg, da er både nygjerrigheten og kosebehovet tilfredstilt Samtidig som at han er i trygg avstand fra varme og evt stekesprut.
Chihiro Skrevet 9. desember 2009 #20 Skrevet 9. desember 2009 Hos oss funker det flott å fylle litt vann og zalo i oppvaskkummen så det blir masse skum, og gi barnet oppvaskbørsten og noe det kan vaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå