Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Hei. Er gift med en Afrikansk mann og bor for det meste i Afrika. Dvs vi er gift der nede, men står vel ikke registrert som det i Norge. Nå er jeg gravid og lurer sånn på hva jeg burde gjøre. Bør jeg føde her i norge og jeg kan fortatt registrere han som far? Eller burde jeg føde der nede? Kan h*n fortsatt får norsk pass og statsborgerskap om h*n ikke er født i norge? Før var det vel mulig å ha to statsborgerskap opp til man er 18? Vet ikke om det fortsatt gjelder. Tenker det er best om h*n har norsk pass også, ellers så blir det så blir det vel vanskelig å dra på besøk til norge? Og når er det siste man kan fly som gravid? Er ca 3 mnd på vei og i Norge nå, men skal snart ned igjen. Men om jeg ikke kan fly etter så og så mange mnd og det lønner seg å føde her så kan jeg jo nesten likegodt bare bli? Men blir jo trist å ikke ha far der under svangerskapet også da... Hmmm, masse rare tanker nå ja... Håper noen vet litt mer om dette en meg...
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Vet ikke om du får dårlige rettigheter om du føder i Afrika, men jeg hadde nok holdt meg i norge og født her for å være på den sikre siden.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Ifølge UDI sine nettsider blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger, uavhengig av om de blir født i Norge eller utlandet.
Gjest TS Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Så bra. Siden jeg bor mer en 6 mnd i utlandet har jeg uansett ikke krav på barnetrygd m.m. Så da tror jeg at jeg kommer til å føde i Gambia gitt, så får far vært med på fødselen og de første ukene av livet. Får ta kontakt med UDI eller noe og høre hvordan man skal gå frem for å sikre norsk statsborgerskap da. For det vil jeg at h*n skal få, slik at h*n kan velge selv. Er jo på mange måter lettere å ha ett norsk statsborger skap også... Vet noen forresten om det ville vært lettere for min mann å få turistvisum til norge når vi har felles barn? Har bare søkt om det en gang (da vi akkurat hadde møtt hverandre) for 6 år siden, men fikk avslag, og siden har han ikke villet søke siden han ble så skuffet... Men hvor nærme fødselen kan man fly?
Gjest SmallTalk Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Jeg ville uten tvil født i Norge. Både pga rettigheter ved fødsel og pga muligheter for et norsk statsborgerskap. Og fordi jeg personlig aldri i livet ville født på et afrikansk sykehus.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Ungen får norsk statsborgerskap uavhengig av om moren føder i Norge eller Gambia. Hvor i Gambia bor du forresten ts?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 Men hvor nærme fødselen kan man fly? Jeg fant dette på siden til Lommelegen: SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin. Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest. Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36. British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly. Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest. KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap). Det er forskjell fra selskap til selskap, så det greieste er å sjekke med det selskapet du skal reise, men det gir jo en pekepinn.
Gjest TS Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Er ikke spes bekymret for å føde her nede sånn sett, er jo mange andre som klarer det fint! Men samtidig så ser jeg jo at det kan være tryggere i norge. Men samtidig så er det vel fint at babyen blir "eksponert" ovenfor klimaet og bakteriene her så raskt som mulig? Dessuten, siden jeg ikke er med i folketrygden, så vet jeg ikke om jeg har lov til å føde her hjemme mer? Hmmm, betaler jo skatt så burde vel det? Bor i Bakau:-)
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Er ikke spes bekymret for å føde her nede sånn sett, er jo mange andre som klarer det fint! Men samtidig så ser jeg jo at det kan være tryggere i norge. Men samtidig så er det vel fint at babyen blir "eksponert" ovenfor klimaet og bakteriene her så raskt som mulig? Dessuten, siden jeg ikke er med i folketrygden, så vet jeg ikke om jeg har lov til å føde her hjemme mer? Hmmm, betaler jo skatt så burde vel det? Bor i Bakau:-) Selvfølgelig har du lov til å føde i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Selvfølgelig har du lov til å føde i Norge. Nei, hvis du er emigrert fra Norge har du ikke krav på helestjenester her. (Gjelder også pensjonister som har bosatt seg i spania f.eks)Da må det betales av forsikringsselskap eller egen lomme. Barne og barseldødelighet er mye større i ass land enn i norge, så jeg ville ikke født der.
Gjest TS Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Jeg er ikke emigrert fra norge, betaler fortsatt skatt og leverer selvangivelse i Norge. Men bor her mindre en 6 mnd i året, så er derfor ikke medlem av folketrygden. Kan søke om frivillig medlemskap da... Kommer jo til å føde på sykehus, veldig mange her nede har jo hjemmefødsler da... ER bare det at dette er hjemmet mitt, og vil ha far her under svangerskapet og fødslen... Han gleder seg jo veldig mye... Vil ikke ligge alene på sykehuset i norge mens folk tror, stakkars henne ja... (sikkert nevrotisk ja....) Har bare møtt så mye rare fordommer siden jeg traff min kjære...
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #12 Skrevet 8. desember 2009 Men samtidig så er det vel fint at babyen blir "eksponert" ovenfor klimaet og bakteriene her så raskt som mulig? :klø: Immunforsvaret til babyen er svakere jo mindre den er, trenger ikke bli eksponert for bakterier raskest mulig. Jeg tror jeg hadde vært redd for å føde i et ikke-vestlig land. I tilfelle rottefelle med akuttbehov for mor eller barn i tilknytning til fødsel eller barseltid. Men jeg vil ikke føde på en norsk fødestue heller, men på en fødeavdeling med gynekolog i tilstedevakt på bygget. Har ikke fødselsangst, men vil ha best mulig hjelp i bakhånd hvis det virkelig skulle skjære seg. Hvordan helsetilbudet er for fødende er det jo mulig å få mer informasjon om der du bor?
The Kitten Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Nei, hvis du er emigrert fra Norge har du ikke krav på helestjenester her. (Gjelder også pensjonister som har bosatt seg i spania f.eks)Da må det betales av forsikringsselskap eller egen lomme. Barne og barseldødelighet er mye større i ass land enn i norge, så jeg ville ikke født der. Tror du at de står og deporterer fødende kvinner?
Yummy_Mummy Skrevet 8. desember 2009 #14 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har hørt at de ikke kan nekte personer som trenger medisinsk hjelp, hjelp selvom de er på "feil sted". Så tror nok du kan føde i Norge dersom du vil det.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #15 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har hørt at de ikke kan nekte personer som trenger medisinsk hjelp, hjelp selvom de er på "feil sted". Så tror nok du kan føde i Norge dersom du vil det. Du kan ikke nekte noen med.hjelp, men du kan kreve at de betaler for det om de ikke er medlem i forletrygden. Og det blir dyrt i Norge. Jobber i helsevesenet og har sett folk som er blitt ruinert fordi de f.eks blir innlagt her uten helseforsikring, eller uten forsikring som dekker den typen opphold de ha vært gjennom.
Gjest Utflytter Skrevet 8. desember 2009 #16 Skrevet 8. desember 2009 Tror du at de står og deporterer fødende kvinner? Nei, det gjør de ikke men du får en kjemperegning. Var bosatt i USA da nr. 2 ble født. Vi undersøkte "prisen" på å føde i Norge...den var høy.
Gjest Bintou Skrevet 8. desember 2009 #17 Skrevet 8. desember 2009 Hei TS! Jeg har også bodd i Gambia, jeg er i Norge nå og venter på at mannen min skal få familiegjenforening.. Kjenner du til kulturmøteforumet?? Vil gjerne ha kontakt Sykehus i Gambia er litt så som så, de diagnostiserte meg med urinveisinfeksjon når jeg hadde nyrebekkenbetennelse og feilmedisinerte meg - det var et av de beste og dyreste sykehusene! Tyskeid som ligger opp mot Kololi.. Jeg bodde forresten også i Bakau en stund, før jeg flyttet til min kjære i Serekunda!
Gjest Bintou Skrevet 8. desember 2009 #18 Skrevet 8. desember 2009 Forresten er det mye lettere å få turistvisum når dere er gift og du venter barn.. da er det velferdshensyn som må taes! Da kan du føde i Norge, med ham her i 3 mnd'er
Gjest Trajan Skrevet 8. desember 2009 #19 Skrevet 8. desember 2009 Ifølge UDI sine nettsider blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger, uavhengig av om de blir født i Norge eller utlandet. Vel da blir det et problem om det skjer i USA. Siden der blir man statsborger automatisk om man blir født der. Uavhening om foreldrene er statsborger om jeg ikke tar helt feil
Gjest Bintou Skrevet 8. desember 2009 #20 Skrevet 8. desember 2009 Vel da blir det et problem om det skjer i USA. Siden der blir man statsborger automatisk om man blir født der. Uavhening om foreldrene er statsborger om jeg ikke tar helt feil da har man to statsborgerskap frem til ma fyller 18 (eller 21?) og så må manl velge.. er det ikke slik? Kjenner en amerikansk statsborger, som aldri har vært i USA etter fødselen.. han er nå 20 og bor i Gambia!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå