Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Flere som er interesserte i økohus? Hvor vanlig er det å bygge økologisk/miljøvennlig her i Norge? Går det an å bygge et økologisk hus i naturstein? Hva slag isolasjon kan man bruke i tilfelle? Hvilke økologiske/miljøvennlige alternativer finnes det til ting som toalett, dusj, innlagt vann (kan man bore egen brønn?), oppvarming av bolig, matlaging/komfyr osv? Og går det an å lage et flyttbart økohus? Altså et hus som står på en egen, løs såle stabler på f.eks naturstein, slik at det er mulig å ta det med seg dersom man ønsker å flytte? (Jeg vet dette har blitt gjort med en del eldre hus som skal flyttes til museer osv, men vet ikke om det er realiserbart for privatpersoner?)
Gjest Marlo Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Fullt mulig å bygge dette i Norge ja. Isolasjon kan være alt mulig rart, det beste (tror jeg) er å bruke halm, men det finnes plenty nok av andre ting også. Det går ann å rense regnvann som kan brukes, dette kan gjenbrukes ved å t.ex. lage en liten "myr" med mye siv og en del andre ting, som gjør at vannet renses der. Strøm (til alt fra komfyr til PC) kan du jo få fra t.ex. solcellepaneler.
Gjest Badabing Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Nå vet jeg ikke helt hvor du bor, men har du hørt om økolandsbyen i Hurdal i Akershus? http://www.hurdalecovillage.no/ Jeg kjenner ikke så mye til det, men har ei venninne som var interessert i å bygge økohus som var på omvisning i Hurdal. Kanskje du kan få noen tips fra dem? Leste forøvrig om hus av hamp for en stund siden, men er usikker på om dette er lov i Norge. Kanskje du finner litt info om det på nettet. Ser du har skrevet både økohus og miljøvennlige hus, og det er jo litt forskjell der. Det finnes f.eks. hus som er Svanemerket (Mesterhus http://www.mesterhus.no/nyhet.ephtml?id=13058 ), og det samme med kjøkken (Marbodal) etc. Kommer altså litt an på hva du er ute etter. Vet ikke om dette var til noen hjelp, men håper du fikk noen tips i alle fall. Lykke til! 1
Titti72 Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Du har jo passivehus, som nesten ikke bruker strøm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå