Gjest Gjest_Marion_* Skrevet 15. desember 2009 #21 Skrevet 15. desember 2009 Jeg samler på: - Ramona fra Hardangerbestikk - Glass og diverse fra Rosendahl - Skåler og diverse fra Menu Hvilket servise jeg vil samle på har jeg ikke helt bestemt meg for enda
Frk. Stella Skrevet 15. desember 2009 #22 Skrevet 15. desember 2009 Vi har Rosendahl Grand Cru til hverdags/"småpent" - mangler noen suppeskåler på å ha komplett til 12, inkl ildfste former/serveringsskåler/vann- og kaffeglass. I tillegg samler vi på Sterling fra Wedgewood (middagsservise + serveringsdeler) som såkalt "finservise". Vi har valgt å ikke ha kaffeservise, dekker vi på til kaffe bruker vi enten Rosendahl eller diverse arveservise i porselen. Jeg samler også på et gammelt Figgjo-servise, og er alltid på utkikk etter deler i bruktbutikker/loppemarkeder osv. Av bestikk har vi Ramona fra Hardangerbestikk, enkelt, pent og praktisk. Har også noe sølv, men det begrenser seg til kaffe-teskjeer til 12 (dåps- og konfirmasjonspresang) og et par kakespader. Kommer ikke til å ønske oss mer sølv. Har planer om å samle på litt mer ordentlige glass i samme serie etterhvert også, men har enda ikke funnet noe både samboer og jeg har falt for. Absolutt ingen hast, vi greier oss fint med diverse Ikea etc også. Ellers samler vi (ehm...jeg) på: div fra Nigella Lawson HOME (bakeboller, måleneheter osv), noe Eva Solo (veldig fine salatboller), kjeler/gryter/panner fra Eva Trio og Le Creuset, kniver fra Edge/sagaform, noe servise fra Green Gate (lattekopper, frokosttallerkner/skåler), skåler fra Bruka Design, diverse skåler/lysestaker/vaser fra Iittala... Jeg er kanskje over gjennomsnitter begeistret for interiør og div "kjøkkengreier"...
leandra Skrevet 15. desember 2009 #23 Skrevet 15. desember 2009 Vi samler på Grey pearl fra Villeroy&Boch, middagsservise og kaffeservise Vinum-glass fra Riedel Satina bestikk
Gjest Gjest__lene__* Skrevet 15. desember 2009 #24 Skrevet 15. desember 2009 Vi har 12 av det meste fra Rosendahl Grand Cru: Middagstallerkner, asjetter, glass, bestikk, espressokopper, kakefat, serveringsskåler etc. Synes det er så greit at man får "alt" i samme serie, og at det ikke er så dyrt at man må være skikkelig redd for det. Var noen som reagerte på at vi "kun" ønsket oss Rosendahl til bryllupet, men jeg synes det er så tidløst og fint Og har ikke allverdens plass i kjøkkenskapene der vi bor nå, så kanskje vi begynenr å samle på et annet finservise senere...
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #25 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har kastet ut alt det umake IKEAskrotet i skapene, og har kun Grand Cru fra Rosendahl til hverdags. Finservise: Ivoire fra Villeroy og Boch, komplett middags- og kaffeservise til 14 (har middagstallerkner til 20). Bestikk: Ikea hverdags, Admiral fra Hardangerbestikk til pent. Glass: Grand Cru til hverdags, Royal fra Hadeland Glassverk til pent. Grand Cru har vi til 10 (kjøper ikke mer selv; fint å få i gave/folk vet hva vi ønsker oss. Skal nok ha ihvertfall til 14) Glass, bestikk og finservise har vi komplett til 14, men jeg ser at det trengs mer noen ganger. Middagstallerknene er kjøpt til 20, så skal ha glass og bestikk til 20 også.
Idnar Skrevet 16. desember 2009 #26 Skrevet 16. desember 2009 Vi har tenkt å samle på Eva Trio glass. Samler på Admiral fra hardanger bestikk. Servise har vi ikke helt bestemt oss for ennå. Men jeg har et skikkelig fint et som jeg har arvet av min mor, som arvet det av sin mor. Med sommerfugler og blomster på. Synd det bare er til 6 personer! Vi gifter oss til sommeren, men hadde blitt glad for å få noe til "samlingen" til jul
VirreVapp Skrevet 16. desember 2009 #27 Skrevet 16. desember 2009 Jeg tror jeg gir opp samlinga.. Har begynt to ganger, og begge gangene har serviset gått ut av produksjon. Får bli IKEA fremover :gjeiper:
Nigo-san Skrevet 16. desember 2009 #28 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg samler på IKEA Vil uansett bare ha helt enkle, hvite tallerkner og bestikk, så jeg har aldri følt for å samle på sett. Det litt "dyre" fra IKEA funker utmerket. Unntaket er kaffekopper. Her samler jeg på alt, så lenge det ikke ligner på noe jeg har fra før. Særlig håndlaget keramikk er kult, eller kopper fra andre deler av verden, eller med sære logoer. Vinglass kjøper jeg heller ikke på IKEA, av en eller annen grunn, det skal være litt mer stil over det. Min mor har gitt meg opp for mange år siden. Hun har forsøkt hardt og lenge å overbevise meg om at jeg egentlig har lyst til å samle på noe, det skal hun ha! Men dessverre, jeg har overhodet ikke lyst på noe servise, så det får hun og den eldre garde bare leve med Endret 16. desember 2009 av Nigo-san
Anglofil Skrevet 17. desember 2009 #29 Skrevet 17. desember 2009 Nathalie-serviset fra Porsgrund. Vi kommer nok aldri til å ønske oss sølvtøy eller den slags, da jeg, sitat min mor: "du kommer til å arve tre stykk forskjellige sølvtøy". Ergo, det er ingen vits, jeg får visst låne så mye jeg vil. Mvh Yvonne
Christiane_W Skrevet 17. desember 2009 #30 Skrevet 17. desember 2009 Til hverdags har jeg "Design Naïf" fra Villeroy & Boch, er ganske "ferdigsamlet" men mangler noe småtteri som jeg må få surret meg til å kjøpe. Kjøkkenglassene mine er Eva Solo glass i to størrelser, har også et par karafler derfra. Hverdagsbestikket mitt er "Maya" fra Stelton Norstaal. Mangler fortsatt litt, men har i alle fall kniv, skje, gaffel og teskje til 12 og noe serveringsting. Til pent samler jeg på "Musselmalet" i riflet fra Royal Copenhagen. Ettersom det koster nesten 1000 kr for en middagstallerken tar det tid, men jeg har til 8 personer nå, vil ha til minst 12. Det meste av serveringsdeler har jeg faktisk, har kjøpt det på brukt/antikk butikker og markeder gjennom flere år. Til penglass har jeg "Ideelle" fra Holmegaard, disse begynnte jeg å kjøpe da jeg var ganske ung og jeg angrer litt på det fordi de er litt "klumpete"... Har rødvin, vannglass og dessertskåler til 12, og vurderer å ikke kjøpe mer. Har litt lyst på "Vinum" fra Riedel i steden. Jeg har 12 sølvkniver i mønsteret "Märtha" fra Th.Martinsen og kommer til å arve resten av bestikket til 12 etter farmor (hun har bare hvitskaftede kniver fra Skaugum, derfor har jeg kjøpt knivene, synes det er finest med sølvskaft på knivene også).
Perledrøm Skrevet 17. desember 2009 #31 Skrevet 17. desember 2009 Samler på 'Tradition' sølvbestikk og 'Line'-krystallglass av Kosta Boda.
Dolly-Betty Skrevet 17. desember 2009 #32 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har samlet på Hardanger Kristin, men har til 12 stk nå. Har ikke samlet på noe servise, men har fått en kjempefint et fra Dags Marked som holder i massevis synes jeg. Har både til kaffe og middag av dette, og det heter "Sølv" eller "Silver" tror jeg. Har etterhvert tenkt å ønske meg litt eva solo og rosendahl. Samler også på ting fra Lisbeth Dahl. Håper jeg får små pyntekarafler til jul..
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #33 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har aldri forstått begrepene penservise og penglass - hva er vitsen med å ha noe i skapet sitt som man bruker toppen tre-fire ganger i året? Vi har Nathalie fra Porsgrund, og det bruker vi hver dag. Hver dag er en fest
Amom Skrevet 17. desember 2009 #34 Skrevet 17. desember 2009 Kjøkkenservice: Partiteur fra Porsgrund Porselen Kjøkkenglass: Rosendahl Penservice: Märtha fra Porsgrund Porselen Bestikk: Ramona fra Hardangerbestikk Glass: Brilliant fra Hadeland Glass (har dessverre gått ut av produksjon)
tineline Skrevet 18. desember 2009 #35 Skrevet 18. desember 2009 Samler på Bankett-bestikk (fra Thune tror jeg), og på vinglassene jeg får hos Blodbanken =D
Frk. Stella Skrevet 18. desember 2009 #36 Skrevet 18. desember 2009 Jeg har aldri forstått begrepene penservise og penglass - hva er vitsen med å ha noe i skapet sitt som man bruker toppen tre-fire ganger i året? Vi har Nathalie fra Porsgrund, og det bruker vi hver dag. Hver dag er en fest Helt enig i at hver dag er en fest - derfor jeg har hivd ut Ikea-ræl som blir ripete og "stripete2 etter kort tids bruk og bruker rosendahl til hverdags. Fremdeles hvitt og enkelt, men likevel litt mer kvalitet og, etter min mening, pent. Likevel har vi et såkalt penservise - synes det er kos å kunne dekke på med litt annet enn det vi bruker til hverdags, rett og slett. Og vi bruker det absolutt mer enn noen få ganger i året! I tillegg til høytider som jul/påske bruker vi det ved f eks bursdager, div middagsselskap, familiemiddager eller rett og slett når vi koser oss med en skikkelig tre-retters i helgen, bare oss to...
Christiane_W Skrevet 19. desember 2009 #37 Skrevet 19. desember 2009 (endret) Jeg har aldri forstått begrepene penservise og penglass - hva er vitsen med å ha noe i skapet sitt som man bruker toppen tre-fire ganger i året? Vi har Nathalie fra Porsgrund, og det bruker vi hver dag. Hver dag er en fest Jeg har skikkelig servise både på kjøkkenet og i stua, i utgangspunktet tenkte jeg faktisk at Design Naïf skulle være mitt eneste servise, men jeg har funnet ut at det er litt for "hverdagslig" og det er vanskelig å dekke til alle anledninger med det. Når det gjelder glass er det vel rett og slett fordi det er ikke så praktisk å bruke vinglass med stett til alt, men skal jeg drikke vin en hverdagskveld bruker jeg selvsagt "finglassene". Endret 19. desember 2009 av Christiane_W
Meaty Skrevet 20. desember 2009 #38 Skrevet 20. desember 2009 Vi bor i en ganske liten leilighet, og har liksom ikke noe ordentlig skap å oppbevare servise i. Derfor bestemte jeg meg for å begynne å samle på bestikk, som tar mindre plass, og heller ønske meg et skikkelig servise senere. Så nå har jeg samlet på Admiral fra Hardangerbestikk i et års tid. Dette liker jeg veldig godt, er et stålbestikk med rene linjer, men med gulldekor som gir en litt eksklusiv følelse. Dessuten passer det godt til det billige, hvite serviset med "gullkant" jeg har kjøpt på Europris.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #39 Skrevet 20. desember 2009 Samler på New wawe fra villeroy & boch som jeg bruker både til hverdags og pent. Vil helst ikke ha så mye av det foreløpig pga liten skapplass og at dette er et servise som tar stor plass. Bestikk ser jeg ikke noen grunn til å samle på, da dette er noe som vanligvis kommer i sett på 6 av hver, men jeg fikk bestikk til jul fjor, og besteforeldrene mine har samlet på sølvtøy til meg fra jeg var liten. Denne samlingen er langt fra komplett
Gjest Gjest_kriwin_* Skrevet 20. desember 2009 #40 Skrevet 20. desember 2009 Bestikk: Ramona-serien fra Hardanger bestikk Glass: Oddysee fra Hadeland Service: Pillivuyt Anbefaler dette service. Det er ovnsikkert,mikrobølgeovnsikkert og frysesikkert. Det er i tillegg et stilrent service som går til alt av farger. Det er også utrolig solid, vi bruker det som hverdagsservice, det er ingenting som biter på det:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå