Gjest Gjest_gutt_* Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 I disse dager er det skremmende mange innbrudd i mitt nabolag, og det er nok bare et spørsmål om tid før noen prøver seg på hjemmet mitt. Disse tyvene er ekstremt frekke og kan finne på å ta seg inn midt på lyse dagen, eller på natta når man sover. Hvis jeg tar en tyv på fersken i mitt hus vil jeg naturlig nok prøve å holde han fast til politiet kommer. Tyven vil antageligvis motsette seg dette, og det vil bryte ut et basketak. Hvis jeg føler meg veldig truet (noe som er naturlig siden det er en fremmed person i midt hjem), kan det hende jeg vil bruke en golfkølle/balltre for å nøytralisere tyven. Så til mine spørsmål: Har man lov til dette? Har man rett til å bruke vold på inntrenger i sitt eget hus? Hvis jeg brekker en arm eller slår tyven bevisstløs under basketaket, kan jeg risikere å få problemer for det? Eller enda verre; hva om tyven dør? Mister man alle rettigheter når man bryter seg inn i andres hus? Takk for all svar. Spesielt fra de som har peiling på jus
jolie Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Du kan ikke denge noen uansett hvilken grunn. Men du kan vel foreta en sivil arrestasjon om det er fare for liv og helse.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Du har kun lov å bruke vold mot andre når det er i nødverge, altså om liv og helse står på spill. Om det kun er verdisakene dine som står på spill, har du IKKE lov til å bruke vold! Så lenge innbruddstyven ikke går fysisk til angrep på deg (altså HAN tar initiativ til vold) har du ikke lov til å slå ham på noe som helst vis. Tar du i bruk golfkøller (!) får du problemer. Og helt alvorlig, man går ikke løs på folk med golfkøller! At du i det hele tatt foreslår noe slikt viser at du har null forståelse hvor farlig noe slikt er. Om noen bryter seg inn, ringer du politiet.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Hadde noen bryti seg inn hos meg mens jeg var hjemme, hadde jeg blitt stein gæren. Flydd på han med knokejern (spisse kniver på siden, og pigger på knokene. :D ), bindt han fast i ettelleranna og ringt polti.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Dette skal dere være veldig forsiktige med! Er det ingen som husker han legen som hadde innbrudd i sitt private kontor, en kvinne brøt seg inn på leting etter legemidler. Legen fikk tak i kvinnen uten spesielt basketak, og holdt henne fast og nede til politiet kom. HAN ble straffet for frihetsfrarøvelse og angrep på HENNE, selv hun brøt seg inn på hans private eiendom!!!! Ja, så sykt er det her i landet. Ta et kjapt søk så skal du se det er mye lignende der ute.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå