Gå til innhold

Id-Tyveri...!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk brev fra NAV om at min eks har søkt om bidrag for sønnen vår. Vedlagt i brevet var skjemaet min eks hadde fyllt ut. Det jeg reagerer på er at personnummeret også var med. Synes det er utrolig dumt av NAV å spre personnumre på denne måten. Her er det jo full anledning for slemme ekser(eller andre) å benytte seg av muligheten til å stjele identiteten til eksen.

Har NAV virkelig lov til å gjøre dette.?????

Noen som vet..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen ganger man må oppgi pesronnummeret sitt, eller altså å vise det til andre. Egne barn sine foreldres personnummer vil man nødvendigvis vite av fødselsattesten?! NAV gir altså ingen annen informasjon enn forelderen allerede sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-petter-
Det er noen ganger man må oppgi pesronnummeret sitt, eller altså å vise det til andre. Egne barn sine foreldres personnummer vil man nødvendigvis vite av fødselsattesten?! NAV gir altså ingen annen informasjon enn forelderen allerede sitter på.

Noen ganger ja..men i dette tilfellet skjønner jeg ikke hvorfor NAV måtte sende personnummeret til TS. Hva skulle han med det.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok...kan jeg få ditt..??

Bare å gå på nærmeste likningskontor, så kan du få personnr til hvem du måtte ønske, sålenge man har en "gyldig" grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så rart at en eks har personnummeret ditt? En normal oppegående person kan eller har tilgang til sin partners personnummer... er jo ikke sikkert han/hun har fått det av NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så rart at en eks har personnummeret ditt? En normal oppegående person kan eller har tilgang til sin partners personnummer... er jo ikke sikkert han/hun har fått det av NAV.

Og dette er jo ikke bare en eks, men barn til denne kvinnens barn. Når man ikke vil at barnefar en gang skal ha personnummeret sitt, da har man et stort problem! Enten med å stole på folk uberettiget, er det berettiget får man skaffe seg hemmelig identitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personnummer er ikke en sensitiv opplysning (før det er mange som blir satt i et system). Stjele identiteten til eksen... tja, jda, man kan gjøre mye ugang, men ikke uten at vedkommende finner ut av det. Dersom du er redd for at han skal gjøre noe, så kan en frivillig sperring av kredittsøknad kanskje være aktuelt? Så kan han i alle fall ikke ta opp masse lån i ditt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Personnummer er ikke taushetsbelagt informasjon

§ 12. Bruk av fødselsnummer m.v.

Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering.

Datatilsynet kan pålegge en behandlingsansvarlig å bruke identifikasjonsmidler som nevnt i første ledd for å sikre at personopplysningene har tilstrekkelig kvalitet.

Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler.kilde: lovdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var jo en helt merkelig paragraf å komme med.

Personnummer er ikke taushetsbelagt info, men skal ikke legges ut på nett, jf personopplysningsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering

Vil vel påstå at det er viktig å ha sikker identifisering når det gjelder bidrag. Så den paragrafen kan du se bort fra i denne saken. Personnummer er ikke en sensitiv opplysning i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang jeg bestilte helsetrygforsikringskort fikk jeg med en helt fremmed jente sitt kort også. Vedlagt var også personlig informasjon om henne og personnummeret hennes. Jeg makulerte det, og ringte både henne og nav og fortalte om hva som hadde skjedd.

Jeg har etter dette vært svært skeptisk til nav sine rutiner med brevforsendelser. Det er ikke sikkert slik informasjon havner i hender som mine neste gang, men kanskje en eller annen som finner du at de vil utnytte situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...