Gå til innhold

Tillegg i husleie som ikke er spesifisert i kontrakt

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Nå har jeg et problem. Jeg leier en leilighet til 5000 per måned, inkludert strøm. Før jeg flyttet inn i august ble det sagt av utleier (jeg leier kjelleren i huset hun bor i) at kabeltv var inkludert. Dette er derimot ikke spesifisert i kontrakten, der står det bare "5000 m/strøm".

Idag fikk jeg en kopi av huseiers regning for kabeltv, hvor hun skriver at jeg skal betale en tredjedel (er totalt tre leiligheter her) av denne regningen til henne, med forfallsdato 17 desember.

Denne regningen jeg skal betale er på 1700 kroner for hele 2010.

For andre er kanskje ikke dette mye penger, men for meg er det det. Nå har jeg sett på husleieloven som ligger ute på lovdata, men finner ikke noe om det. Det jeg egentlig lurer på:

Når det i kontrakten står at leien er på 5000 kr/måned m/strøm, kan huseieren etterpå kreve at jeg skal betale for kabeltv? Jeg skjønner jo at kabeltv skal betales, men jeg tenker strengt ut fra kontrakten?

Kabeltv er ikke nevnt ved et ord der.

Noen som har vært borti dette som kan hjelpe meg? Jeg vil gjerne ha noe håndfast før jeg snakker med huseier, for hun kan være vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er slik at kabel-TV-uttak skal være i leiligheten, men kabel-TV-kostnad har ingenting med husleien å gjøre. Men da skal du kunne velge å ikke ha kabel-TV. Dersom opplegget der er slik at du må ha kabel-TV, skal kabel-TV-kostnaden være inkludert i husleia.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet
Jeg mener det er slik at kabel-TV-uttak skal være i leiligheten, men kabel-TV-kostnad har ingenting med husleien å gjøre. Men da skal du kunne velge å ikke ha kabel-TV. Dersom opplegget der er slik at du må ha kabel-TV, skal kabel-TV-kostnaden være inkludert i husleia.

Jepp. Vet ikke om det er pliktig å ha kabel-TV-uttak da? Men som Wadjet sier skal det være inkludert dersom det er oppgitt i kontrakt eller muntlig avtalt, og ellers skal du kunne velge å si nei.

Skrevet
skal det være inkludert dersom det er oppgitt i kontrakt eller muntlig avtalt, og ellers skal du kunne velge å si nei.

:Nikke:

Om du velger å bestille selv, så skal ikke huseier betale med mindre dere er enige om det. Men er det avtalt at det er inkludert så skal du ikke betale. Og du skal selvsagt kunne velge å si med mindre du har forpliktet deg til å betale i kontrakten.

Skrevet
:Nikke:

Om du velger å bestille selv, så skal ikke huseier betale med mindre dere er enige om det. Men er det avtalt at det er inkludert så skal du ikke betale. Og du skal selvsagt kunne velge å si med mindre du har forpliktet deg til å betale i kontrakten.

"Kunne velge å si nei" skulle det selvsagt stå.

Skrevet

Hei!

Ja, er et uttak i veggen her, og jeg velger jo selv om jeg vil bruke det. Abonnementet er en grunnpakke fra Canal Digital, hvor man kan ha så mange uttak i huset man vil uten å betale ekstra. Derfor har ikke huseier ekstra utgifter fordet om jeg har plugget min tv i veggen.

Syns bare det er litt rart å ikke ha hørt om dette før nå, og at hun skal ha meg til å betale for hennes kabeltv (for det er jo egentlig det jeg gjør da).

Jaja, får vel se hva som skjer. Men nå kom jeg på et tilleggsspørsmål! Denne regningen skal jo gjelde for hele 2010, men jeg leter jo etter en ny plass å bo. Om jeg for eksempel flytter ut innen juni 2010, kan jeg da eventuelt kreve tilbake halve kabeltvavgiften? Siden jeg per dags dato ikke har funnet noe nytt sted, kan jeg jo ikke gi huseier en dato for eventuell flytt....

Jeg blir takknemlig for alle svar :jepp:

Skrevet

Så da kan jeg gå opp til huseieren og si at jeg ikke vil betale kabeltvavgift fordi den ikke står spesifisert i kontrakten?

....elller misforsto jeg dere heeeelt nå.... :sjenert:

Skrevet

Du velger selv om du vil ha kabeltv eller ikke.

Du velger selv om du vil betale regningen fra huseier eller ikke.

Du bør ikke betale en regning så mye på forskudd! Uansett, men spesielt siden du ser etter nytt sted å bo.

Hadde jeg vært deg hadde jeg betalt pr. mnd. for denne kabeltven. Det finnes ingen billigere alternativ (om du ikke vil leve uten tvsignaler da). 142,- pr. mnd blir det. Og en prinsippsak skulle ha dreid seg om større summer for at jeg hadde giddi å krangle om den.

Skrevet

Så lenge dette ikke utgjør en ekstrautgift for huseier, skal du IKKE betale.

Gjest stearinpikken
Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken
Skrevet (endret)

Fra Husleieloven:

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Kabel-tv kan ikke kreves i tillegg, og skal være inkludert. Det er kun elektrisitet/brensel og vann og avløp som kan være tilleggselement.

(I kontrakter etter husleiereguleringsloven derimot, kunne man ha tillegg for kabel-tv. Men jeg forstår det som at du ikke har en slik kontrakt, da dette gjelder eldre kontrakter som består av flere husleieelementer.)

Endret av ejoty
Skrevet
Fra Husleieloven:

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Kabel-tv kan ikke kreves i tillegg, og skal være inkludert. Det er kun elektrisitet/brensel og vann og avløp som kan være tilleggselement.

(I kontrakter etter husleiereguleringsloven derimot, kunne man ha tillegg for kabel-tv. Men jeg forstår det som at du ikke har en slik kontrakt, da dette gjelder eldre kontrakter som består av flere husleieelementer.)

Ikke helt korrekt. Det er ikke slik at TV skal være inkludert. Det er mulig å legge inn avtale om å betale ekstra for det, men da skal leietaker også ha mulighet til å si nei.

Skrevet
Fra Husleieloven:

§ 3-1. Leien

Skulle denne logikken være gyldig måtte huseier også betale maten til leietaker.

Dog er det en forutsetning av leietaker kan velge nei for at kostnaden skal komme i tillegg til husleie.

Skrevet
Skulle denne logikken være gyldig måtte huseier også betale maten til leietaker.

Javel? Ser ikke helt hvor du får det ifra.

Gjest stearinpikken
Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken
Skrevet

Til trådstarter: (Du har fått enkelte rare svar tidligere i tråden.) Dette er du IKKE forpliktet til å betale. Hjemmelen er husleieloven § 3-1, som er sitert av en annen bruker. For all del ikke gå med på det den sleipe huseieren din forsøker på.

Hvis du ønsker et konkret svar du kan vise til huseieren, kan du kanskje kontakte Forbrukerrådet her:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Jeg har fått svar raskt tidligere.

Eventuelt kan du ta en titt på disse artiklene, printe ut og vise frem, for her står det at det ikke kan kreves betalt for kabel-tv:

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bo...avtale/husleien

http://www.lbf.no/include/default_template...e&Key=22103

Si fra hvis du lurer på noe mer. Her har du utvilsomt loven på din side, så ikke gi deg! :)

Skrevet

Jeg leier blokkleilighet og har ikke noen valg når det gjelder grunnpakken. Jeg har ikke noe imot det, fordi jeg vil gjerne ha kabel, men likevel så reagerte jeg på at grunnpakken var inkludert i husleien (altså ekstra beløp er oppført på husleie giroen, for kabel tv).

Skrevet
Jeg leier blokkleilighet og har ikke noen valg når det gjelder grunnpakken. Jeg har ikke noe imot det, fordi jeg vil gjerne ha kabel, men likevel så reagerte jeg på at grunnpakken var inkludert i husleien (altså ekstra beløp er oppført på husleie giroen, for kabel tv).

Jo, men da er det inkludert i husleien, og helt greit ihht. loven.

Skrevet
Jeg leier blokkleilighet og har ikke noen valg når det gjelder grunnpakken.

Det er forskjell på å leie leilighet og å bo i borettslag. Generalforsamlingen har akseptert å legge grunnpakken inn i husleien.

Til TS, nei, du skal absolutt ikke betale for huseiers kabeltv. Jeg har selv leid ut leiligheter, og get vil absolutt ikke at flere boenheter deler samme abonnement. Det eneste som kan skje er et huseier kobler deg av kabelnettet i huset, i så fall kan du bestille det du selv vil ha (kanskje holder det med de gratis kanalene?)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...