Anna Lovinda Skrevet 25. august 2003 #1 Skrevet 25. august 2003 Forsøker så godt jeg kan (hjemme i Norge) å reise meg for eldre på bussen, men det er ikke alltid dette faller i god jord. Noen ser på det som en fornærmelse, andre blir takknemlige. Atter andre igjen vil ikke sitte hvis de blir tilbudt plass, men å kjefte og smelle fordi ingen reiser seg gjør de. Hva er deres erfaringer på området?
Litago Skrevet 25. august 2003 #2 Skrevet 25. august 2003 Tar drosje i hjemlandet jeg. Bussen/trikken er ikke noe rimeligere når man ikke har kort av et eller annet slag. Dessuten vet man aldri når den går. :o Men for å svare på spørsmålet ditt. Da jeg bodde i Norge reiste jeg meg ofte for eldre på trikken. Vel og merke hvis jeg selv hadde sitteplass da. Noe som var en sjeldenhet. Opplevde aldri at de eldre verken ble fornærmet eller takknemlige. De bare slang seg ned. Det er enkelte ting jeg ikke savner, - en av dem er Oslo's kollektivtrafikk! Eller mangelen på sådan. :x
Gjest Poirot Skrevet 25. august 2003 #3 Skrevet 25. august 2003 Reiser meg for eldre. Har imidlertid opplevd at andre har tatt plassen innen den gamle har satt seg, pga jeg satt kanskje noen plasser unna og ingen andre reiste seg. Reiser meg også for gravide og småbarnsfolk.
MarianneE Skrevet 25. august 2003 #4 Skrevet 25. august 2003 Jepp! Jeg reiser meg! Jeg har ingen problemmer med og stå på bussen, men det er andre som har det, tenker jeg. Reiser meg gjerne!
aline Skrevet 25. august 2003 #5 Skrevet 25. august 2003 Jeg reiser meg for eldre på bussen, og har stort sett bare opplevd å bli takket med ett smil for det. De jeg oppfatter som de klagende, som syter over at "slik var det ikke før i tiden", er stort sett folk som rett og slett ikke gidder stå, og som aldeles ikke er gamle eller svake nok for at jeg skal reise meg for dem! Hadde noen tatt plassen i mellomtiden så hadde jeg faktisk sagt klart ifra om at jeg reiste meg for å gi plass til noen som trengte plassen, og at det ikke var for å gi plass til folk som ikke "gidder" stå!! :fy:
*marte* Skrevet 25. august 2003 #6 Skrevet 25. august 2003 Reiser meg hvis det ikke er ledige plasser, og har opplevd både takknemlighet og kommentarer av typen: "Hvor gammel tror du jeg er, trenger da ikke sitte!!! *fnys* ungdom nå til dags..." Ser "den gamle" litt an før jeg reiser meg av den grunn.
Nigella Skrevet 25. august 2003 #7 Skrevet 25. august 2003 Reiser meg alltid for eldre, og har fått bare positive tilbakemeldinger.
liv Skrevet 25. august 2003 #8 Skrevet 25. august 2003 Det hender jeg reiser meg. Men jeg har problemer med knærne og det å stå gjør til tider veldig vondt, og da synes jeg noen andre kan reise seg... Har fått rare blikk fordi jeg ikke har reist meg et par ganger, men det har vært dager da jeg selv ikke har taklet å stå noe mer enn jeg absolutt må.
Gjest Zirine Skrevet 25. august 2003 #9 Skrevet 25. august 2003 Jeg reiser meg for eldre, men ingen spreke eldre reiste seg for meg de gangene jeg har vært høygravid og det har vært knallvarmt på bussene - og jeg nesten har svimt av (jeg måtte slutte å reise med kollektivtrafikk) Er eldre folk for det meste bare opptatt av seg selv? Hvor er deres egen medmenneskelighet?
Silfen Skrevet 25. august 2003 #10 Skrevet 25. august 2003 Reiser meg ikke for noen etter å ha opplevd, i likehet med Zirine, at INGEN har reist seg for meg da jeg var høygravid og måtte stå 35 min på buss hjem fra jobb hver dag.
Labella Skrevet 25. august 2003 #11 Skrevet 25. august 2003 Jeg opplevde at en gammel, skrøpelig dame reiste seg for meg på bussen da jeg var høygravid. Det ble nesten litt pinlig, for både hun og jeg burde egentlig fått sitteplass - noen av de "unge spreke" burde reist seg der ja...
Gjest Starya Skrevet 25. august 2003 #12 Skrevet 25. august 2003 Reiser meg, men er guttungen med pirker jeg litt i ham først. He knows what to do.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2003 #13 Skrevet 25. august 2003 Jeg reiser meg for gamle, og alltid for gravide!! (Når jeg vet de er gravide vel å merke...) Og selvfølgelig, hvis det kommer folk som har behov for sitte-plass. (Folk med MS foreksempel..) Jeg reiser meg ikke for folk som ikke har respekt for andre mennesker! Med det mener jeg, frekke og sure folk... Clea
Kalas Skrevet 25. august 2003 #14 Skrevet 25. august 2003 Jeg reiser meg ikke for hvem som helst. Må innrømme at jeg noen ganger later som om jeg ikke ser at det kommer en pensjonist på bussen, og begraver nesa dypt i boka.... Fy! Men er det noen som åpenbart har trøbbel med å gå/stå, er det klart jeg reiser meg.
Kipa Skrevet 25. august 2003 #15 Skrevet 25. august 2003 Jeg reiser meg for eldre' date=' men ingen spreke eldre reiste seg for meg de gangene jeg har vært høygravid og det har vært knallvarmt på bussene - og jeg nesten har svimt av (jeg måtte slutte å reise med kollektivtrafikk) Er eldre folk for det meste bare opptatt av seg selv? Hvor er deres egen medmenneskelighet?[/quote'] Nemlig..sånn er det her også..alle kan se at jeg er gravid, og blir jo litt fortere sliten og kvalm..men INGEN reiser seg! :evil:
starie Skrevet 26. august 2003 #16 Skrevet 26. august 2003 Jeg reiser meg alltid for eldre, gravide eller folk med krykker.
Gjest Coolaid Skrevet 27. august 2003 #17 Skrevet 27. august 2003 Reiser meg alltid for de som trenger det, ikke bare eldre. Men noen med en masse bagasje, trøtt mor med grinete småunger, gravide o.l. Dersom man tilbyr og vedkommende sier nei, så har en ihvertfall gjort sitt.
AUF Skrevet 28. august 2003 #18 Skrevet 28. august 2003 Det kommer an på... Jeg reiser meg om det er fullt, og det kommer et eldre menneske som er tydelig sliten/ dårlig... men jeg gjorde ikke det da jeg var gravid og var plaget med h******s bekkenløsning! Da var ejg sjeleglad om jeg fant et ledig sete, og ville ikke bytte det ut mot en million kroner engang!!!! Da fikk jeg nok endel sure bikk på meg, for det synes jo ikke at du er gravid før etter 6-7 mnd...
Bokalven Skrevet 28. august 2003 #19 Skrevet 28. august 2003 Tar drosje i hjemlandet jeg. Bussen/trikken er ikke noe rimeligere når man ikke har kort av et eller annet slag. Dessuten vet man aldri når den går. :o Hvis jeg skulle tatt taxi hjem fra byen, ville det vært ti ganger så dyrt som å reise kollektivt hvis jeg ikke hadde hatt kort av noe slag. Dessuten er kollektivtransport mye mer miljøvennlig, og rutetabbelene kan sjekkes.
Bokalven Skrevet 28. august 2003 #20 Skrevet 28. august 2003 Det kommer an på... Jeg reiser meg om det er fullt, og det kommer et eldre menneske som er tydelig sliten/ dårlig... For meg kommer det også veldig ann på. Det er ofte man kan ha plager som ikke synes. Og jeg synes dessuten gravide skal likestilles med eldre når det gjelder å reise seg på t-banen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå