Solknapp Skrevet 7. desember 2009 #1 Skrevet 7. desember 2009 Har tatt en shoppingrunde på Strawberrynet, og lagt inn flere bestillinger for å unngå å gå over 200,- grensen (er klar over at de refunderer, men ville slippe å styre med kvittering osv) Bare lurer på en ting; om Strawberry bestemmer seg for å slå bestillingene mine sammen til en pakke, vil jeg da likevel få toll på det? Og hvis jeg får det, kan jeg sende ordrebekreftelser til tollvesenet? Noen som vet?
aluminium Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Dersom du har plassert individuelle ordrer på under 200,- vil det ikke komme toll på noe som helst. Om avsender skulle finne på å slå sammen, vil det også ligge pakksedler for de ulike ordrene i pakken. Forskjellige ordrer er forskjellige ordrer, det er bare slik det er. Får du tollkrav/momskrav på det når det kommer i Posten er det bare å være vanskelig. De har ikke rett til å kreve deg for det...
Solknapp Skrevet 7. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2009 Dersom du har plassert individuelle ordrer på under 200,- vil det ikke komme toll på noe som helst. Om avsender skulle finne på å slå sammen, vil det også ligge pakksedler for de ulike ordrene i pakken. Forskjellige ordrer er forskjellige ordrer, det er bare slik det er. Får du tollkrav/momskrav på det når det kommer i Posten er det bare å være vanskelig. De har ikke rett til å kreve deg for det... Takk for svaret, da gjenstår det å se når jeg får pakken/e
Pingting Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Kosmetikk er tollfritt, så om det bare er dte du har bestilt så er ikke toll noe å bekymre seg for uansett. Mva derimot kan du få krav om, om sendingen er verdt mer enn 200,- Men jeg mener å huske at strawberrynet er en av de nettsidene som faktisk refunderer slike kostnader!?
tineline Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Det er fortsatt bare bøker som er tollfrie over 200,-...
Pingting Skrevet 9. desember 2009 #6 Skrevet 9. desember 2009 Det er fortsatt bare bøker som er tollfrie over 200,-... Det er bare bøker som er AVGIFTSfrie over 200,-. Kosmetikk er tollfritt uansett beløp, men du må betale merverdiavgift. Skulle ønske folk kunne lære seg forskjellene på toll og mva. Sjekk tollkalkulatoren, der har de en grei måte å regne ut hva en forsendelse kommer til å koste både med toll og mva. Teskjeforing: (fra toll.no) Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie Varer fra 200 kroner må fortolles Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av: * varens verdi * fraktkostnader for sending av varen * eventuelle forsikringskostnader for sendingen De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll. Eksempler på varer som er tollfrie: - elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer) - DVD - CD - skriver - skanner - kikkert - kamera - sko og støvletter - bildeler - møbler - alt sportsutstyr, unntatt sportsklær - briller og solbriller - vesker, bagger, ryggsekker - sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett) - kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo) - barnevogner - sykler - verktøy (elektronisk og mekanisk) - pyntegjenstander - drikkeglass, varer av glass (speil m.v. ) - service og porselen - plakater Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift. Bøker er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi. For mer informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker.
tineline Skrevet 9. desember 2009 #7 Skrevet 9. desember 2009 Ok, det er bare bøker som er MOMSfrie da- det betyr at posten kommer til å fortolle kosmetikkforsendelser for deg med et påslag på 25%, i tillegg til den hyggelige fortollingsavgiften på nesten hundrelappen de tar betalt. (Og de kaller det fortolling, ikke formomsing.)
Pingting Skrevet 9. desember 2009 #8 Skrevet 9. desember 2009 Ok, det er bare bøker som er MOMSfrie da- det betyr at posten kommer til å fortolle kosmetikkforsendelser for deg med et påslag på 25%, i tillegg til den hyggelige fortollingsavgiften på nesten hundrelappen de tar betalt. (Og de kaller det fortolling, ikke formomsing.) Ja, fortollingsavgiften burde jeg ha nevnt. Den går til Posten (eventuelt til andre, hvis det er et annet firma som transporterer varen) og ikke til tollvesenet og er derfor ikke med i tollkalkulatoren. I følge posten.no er prisen på dette nå 108,-. Det er ikke alle selskaper som tar denne avgiften, men sendingen blir jo ofte dyrere med UPS og slikt, så vinninga går liksom opp i spinninga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå