smilla1 Skrevet 24. august 2003 #1 Skrevet 24. august 2003 Hei! Lurer litt på hvilke kjerringråd dere har prøvd, eller har hørt om som virker :D Smilla1
smilla1 Skrevet 25. august 2003 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2003 Ikke i noen spesiell sammenheng egentlig. Bare lurte på om det var noen som brukte gammle kjerringråd. F.eks. har du fått et godt råd fra din bestemor om hvordan du skal få vekk flekker på tøy. Eller har du hørt om noe som gjør håret ditt mer glansfult, eller hva gjør du om sausen din blir for salt. Med andre ord generelle råd om verdagslige ting :D Smilla
Gjest Brunhilde Skrevet 25. august 2003 #4 Skrevet 25. august 2003 Hvis sausen blir for salt så prøver jeg å koke 2-3 rå poteter i den og håper de tar til seg saltet - gammelt kjerringråd. Hvis det ikke virker lager jeg ny saus...! :blunke:
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2003 #5 Skrevet 25. august 2003 Jeg har prøvt... - bananskall på fotvorter! det hjelper!! :D - surmelk som ansiktsmaske mot kviser,..ble kvalm! Clea
smilla1 Skrevet 25. august 2003 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2003 ja det var akkurat dette jeg tenkte på Om du har bunadskjorte i bumull så legg den våt i frysen, da gulner den ikke. Hvis du har hodepine, så skal du drikke mye vann. Det hjelper :D Smilla1
Karoline Skrevet 25. august 2003 #7 Skrevet 25. august 2003 Tenne stearinslys når man skal skjære løk virker. Dvs man gråter ikke (like mye...)
hegehi Skrevet 26. august 2003 #8 Skrevet 26. august 2003 Glassdørene i vedovnen/lukket peis blir helt rene om man tørker av dem med salmiakk (pleier å dynke et tørkepapir, slik at jeg bare kan brenne det etterpå)
cappocino Skrevet 26. august 2003 #9 Skrevet 26. august 2003 Skål med eddik hvis du skal bli kvitt røyklukt - funker Øl i håret, skal virke forsterkende - syns ikke det funket, ble bare klissete Tannkrem på kviser (?) vet ikke om det er kjerrigråd? kanskje moderne :) hihi - funker heller ikke... blir bare sår Tenn og sluk en fyrstikk etter å ha vært på do, lukten fra fyrstikken fjerner vond lukt... - vet hva sambo gjør når han tar med seg fyrstikkeske på do....
Grooo Skrevet 26. august 2003 #10 Skrevet 26. august 2003 Nellikspiker i jorda for å bli kvitt småfluer på plantene - funket ikke... Klemme saften av en rå potet på vorter - funker fint Eddik i en skål til å fjerne røyklukt - funker alltid La vannet i springen renne når man skjærer løk - tårene renner ikke så veldig Spise noe salt når man er kvalm - hjelper som regel
Nigella Skrevet 26. august 2003 #11 Skrevet 26. august 2003 Jeg har hørt at ingefær hjelper mot kvalme (ikke prøvd selv). Eddikvann i skåler mot røyklukt - funker! Fyrstikker i jorda til potteplanter mot småfluer - funket ikke! Bakepulver i vann for å få termosen blank og fin innvendig igjen - funker! Denne er det mange år siden jeg prøvde ut: Avkok av løvetannblomster mot fregner Ødela en kasserolle til mamma, og hadde mine fregner etterpå. Må legge til at dette var ett utslag av en (ikke spesielt fregnete) 8-årings ide/usikkerhet. Da kom jeg ikke på flere.
Gjest Zalomine Skrevet 26. august 2003 #12 Skrevet 26. august 2003 Fyrstikker i jorda til potteplanter mot småfluer - funket ikke! Joda, det funker, gitt at du bruker fyrstikkhoder fra GAMLE fyrstikker, altså fyrstikker med svovel, ikke disse brune som de lager nå uten, men de gamle, de røde, de med svovel på. For det er svovel som gjør susen.... Det brukte mamma i massevis, men med de nye fyrstikkene, som kom for maaaange år siden, så de er vel ikke nye lengre, så går det ikk nei...
smilla1 Skrevet 26. august 2003 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2003 [ Du kan også bruke natron,til å gjøre ren termos. det funker også. Om du er solbrent eller har fått soleksem, så skal du smøre deg inn med grønnsåpe. Ha det på i en ti minutter og dusj av. I følge de som har prøvd det er huden helt fin igjen etter et døgn. Smilla1
Redhead Skrevet 26. august 2003 #14 Skrevet 26. august 2003 Til dere som sier at eddik i skål hjelper mot røyklukt. Hvor mange skåler plasserer dere rundt i stua, og hvor mye eddik har dere i skålene?? Har prøvd det flere ganger men synes ikke det hjelper i det hele tatt .
Suzy Skrevet 27. august 2003 #15 Skrevet 27. august 2003 Et par kaffeskåler med en skvalp eddik i hejlper fint det. Ellers; en spiseskje med karve (hele frø) hjelper mot urolig mage, blåbær (hele, saft, syltetøy) hjelper på hard mage, puss tenna med litt bakepulver på børsten så blir de glatte og hvite (ikke for ofte for det sliper veldig), tygg en persillekvast mot hvitløksånde, skyll blondt hår i kamillete, legg agurkskiver på trøtte øyne/kalde kamillete-poser hjelper mot det samme.... Det fins haugevis av gode kjerringråd. Suz - kjerring
:-) anna Skrevet 27. august 2003 #16 Skrevet 27. august 2003 Har skrevet det før også et sted her men: en kopp med en blanding av veldig søt saft, litt eddik og en dråpe salo tar knekken på småfluene. (de som allerede er klekket og flyr rundt) Fluene blir tiltrekt av den søte safta og setter seg på vannet for å drikke, men der har såpa fjerna overflatespenninga så de drukner i stedet. Funker veldig bra!!! Ellers: skylle munnen med kokt vann med salt i om man har betennelse i munnen. Og Ingefær hjelper mot kvalme... Drakk massevis av ingefærol mens jeg var gravid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå