Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ofte tenkt igjennom noen spørsmål, som jeg har lurt på ganske lenge. Nå har jeg samlet sammen noen av dem, som jeg håper dere vil ta dere tid til å svare seriøst på. Håper dere ikke blir fornærmet på noen måte, for dette ønsker jeg ikke. Det jeg vil oppnå er å kanskje få et klarere bilde inne i hodet.

1. Ifølge kristendommen ble verden ble skapt for ca 6000 år siden. Når det nå er ganske klare beviser for at verden er mye eldre.. Hvordan forklarer dere dette?

2. Hvorfor tok det så lang tid før Gud sendte Jesus ned til oss?

3. De som spredde kristendommen og innførte kristendommen til Norge. Tror dere at de er i himmelen nå?

4. Må man være frelst for å komme til himmelen? Kan alle komme til himmelen? Hvis for eksempel Hitler ba om tilgivelse, ville han bli akseptert?

5. Kan dyr også komme til himmelen?

6. Hvis jeg blir frelst og kommer til himmelen, mens kjæresten min som betyr alt for meg (og ungene mine), ikke vil bli frelst. Vil jeg fortsatt føle at jeg er i himmelen selv uten dem.. og vil ungene mine og dama mi komme til helvete?

7. Hvis jeg blir frelst, dør, og kommer til himmelen. Hvordan vil jeg se ut? Gjerne utdyp dette, fordi når dere sier at man kommer til himmelen (istedenfor helvete og bli pint i evig tid), så tenker man vel at man er et menneske i neste liv også? Eller har jeg missforstått?

8. Hvilke holdninger har dere til andre religioner? Synes dere at dem bare har missforstått alt?

9. Hvis et nyfødt barn blir født, og dør noen minutter senere.. Vil det nyfødte barnet komme til himmelen eller helvete?

10. Tror dere at de aller fleste havner i helvete, siden det er så få frelste her i landet? Og vil ALLE som ikke er kristne havne i helvete?

11. Ser dere kristne på dere selv som perfekte skapninger? Hva med alle de andre… synes dere synd på dem? (og eventuelt synd på dyr?)

12. Hvorfor er mennesket så perfekt? Noen enkelte dyrearter er jo på mange måter bedre skapt enn oss? Eller ikke?

13. Adam og Eva var de første på jorden? Ble det skapt flere mennesker av Gud, eller var det Adam og Eva som laget unger? Og barna dems lagde unger?

14. Hva er grunnen til at noen mennesker er skapt perfekte og andre blir født blind eller med alvorlige sykdommer?

Håper dere tar dere tid til å svare :) Takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei! Jeg har ofte tenkt igjennom noen spørsmål, som jeg har lurt på ganske lenge. Nå har jeg samlet sammen noen av dem, som jeg håper dere vil ta dere tid til å svare seriøst på. Håper dere ikke blir fornærmet på noen måte, for dette ønsker jeg ikke. Det jeg vil oppnå er å kanskje få et klarere bilde inne i hodet.

1. Ifølge kristendommen ble verden ble skapt for ca 6000 år siden. Når det nå er ganske klare beviser for at verden er mye eldre.. Hvordan forklarer dere dette?

2. Hvorfor tok det så lang tid før Gud sendte Jesus ned til oss?

3. De som spredde kristendommen og innførte kristendommen til Norge. Tror dere at de er i himmelen nå?

4. Må man være frelst for å komme til himmelen? Kan alle komme til himmelen? Hvis for eksempel Hitler ba om tilgivelse, ville han bli akseptert?

5. Kan dyr også komme til himmelen?

6. Hvis jeg blir frelst og kommer til himmelen, mens kjæresten min som betyr alt for meg (og ungene mine), ikke vil bli frelst. Vil jeg fortsatt føle at jeg er i himmelen selv uten dem.. og vil ungene mine og dama mi komme til helvete?

7. Hvis jeg blir frelst, dør, og kommer til himmelen. Hvordan vil jeg se ut? Gjerne utdyp dette, fordi når dere sier at man kommer til himmelen (istedenfor helvete og bli pint i evig tid), så tenker man vel at man er et menneske i neste liv også? Eller har jeg missforstått?

8. Hvilke holdninger har dere til andre religioner? Synes dere at dem bare har missforstått alt?

9. Hvis et nyfødt barn blir født, og dør noen minutter senere.. Vil det nyfødte barnet komme til himmelen eller helvete?

10. Tror dere at de aller fleste havner i helvete, siden det er så få frelste her i landet? Og vil ALLE som ikke er kristne havne i helvete?

11. Ser dere kristne på dere selv som perfekte skapninger? Hva med alle de andre… synes dere synd på dem? (og eventuelt synd på dyr?)

12. Hvorfor er mennesket så perfekt? Noen enkelte dyrearter er jo på mange måter bedre skapt enn oss? Eller ikke?

13. Adam og Eva var de første på jorden? Ble det skapt flere mennesker av Gud, eller var det Adam og Eva som laget unger? Og barna dems lagde unger?

14. Hva er grunnen til at noen mennesker er skapt perfekte og andre blir født blind eller med alvorlige sykdommer?

Håper dere tar dere tid til å svare :) Takk!!

Du spør om veldig mye men jeg kan forsøke å svare deg - i denne omgang uten bibelreferanser.

1. Det er ingenting som tilsier at skapelsesdagene skal oppfattes bokstavelig, heller ingenting i Bibedlen som tilsier at jorden er 6000 år gammel.

2. For en som har eksistert bestandig virker det neppe som lang tid. Hvordan vi oppfatter tid er en ting, for vår skaper kan det være et øyeblikk. Eller som Einstein sa - tid er relativt :)

3. Nei, himmelen er begrenset for de som skal styre i tusenårsriket (ref Åpenbaringen). De øvrige skal leve på en paradisisk jord.

4. Det vil skje en oppstandelse i tusenårsriket hvor man skal "dømmes etter sine gjerninger"

5. Nei, men de kan leve på jorden :)

6. Det handler om hvordan du lever og hvordan din hjertetilstand er, ikke "jeg er frelst ikke du". Dine barn følger deg så lenge de er i din varetekt. "Helvete" eksisterer ikke - hvis du bare studerer Bibelen litt vil du se at du har to valg, enten å eksistere i Guds kjærlighet eller å ikke eksistere i det hele tatt. Sistnevnte innbærer ingen evige pinsler.

7. Akkurat dette finnes det vel egentlig ikke noe svar på bortsett fra at vi vil være friske :)

8. Hvis du tror på noe må det vel være fordi du mener det er rett? Det betyr langtifra at man skal tillate seg å være nedlatende overfor andre trosretninger eller mangel på sådane.

9. Som sagt - helvete eksister ikke og det vil bli en oppstandelse...

10. Se punkt 6

11. Alle mennesker er ufullkomne. Vi lever i en ordning som setter oss på prøve hver dag, vi gjør feil hver dag. det eneste vi kan gjøre er å forsøke å motarbeide alle fristelsene vi har rundt oss.

12. Alle har sin rolle i skaperverket. Livets sirkel for å si det slik. Den ubalansen som finnes er i bunn og grunn mennekseskapt.

13. Adam og Eva var de første. De var fullkomne mennesker fysisk og problematikken med innavl var dermed ikke noe tema.

14. Syndefallet innebar at det fullkome utgangspunktet menneksene fikk gradvis har blitt til det vi har i dag. Vi er ufullkomne og lider under det :) Desto større grunn tl å ta imot det gode budskap om at man kan få leve evig på en paradisisk jord :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...