Gjest Gjest_BI-student_* Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Hvordan regne ut en årlig prosentvis øknong på 4%? Hvorfor betyr 2% (1 + 0,02)? Om noe skal øke med 2 prosent, er det ikke bare å gange med 2 da? Hvorfor skrive 1+0,02? Noen som kan forklare?
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 I følge din argumentasjon: Er 1+0,02 = 2? La oss si at du har 100, som øker med 2%. Skal du gange med 2 får du 100x2=200. Og om noe øker fra 100 til 200 har det ikke økt med 2%, men med 100! Men: 1+0,02= 1,02 Har du skjønt poenget med prosent, altså at det er 1/100 av det hele? 1/100 =0,01 = 1% Skal du regne ut f eks 4 % setter du 4/100 = 0,04. Skal du så beregne 4% økning fra f eks 100 blir det slik: 100(1+0,04) = 104. Grunnen til at du har 1+0,04 i parentesen, er for å få svar på den nye "verdien". Skal du bare beregne 4% av 100, kan du skrive 100x0,04 = 4
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Hvordan regne ut en årlig prosentvis øknong på 4%? Hvorfor betyr 2% (1 + 0,02)? Om noe skal øke med 2 prosent, er det ikke bare å gange med 2 da? Hvorfor skrive 1+0,02? Noen som kan forklare? Ikke for å være frekk, men har du bestått matte fra videregående?
Annikken Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Ikke for å være frekk, men har du bestått matte fra videregående? På videregående trenger du bare forstå at for å finne ut en prosent av noe (f.eks. 60% av 200) må du gange med 60 og dele på hundre. Man kan fint bestå den matten av å bare lære seg visse teknikker. Men å forstå at det blir det samme som å gange 200 med 0,6 er det dessverre ikke mange som har fått med seg... for det går på å faktisk forstå prosentregning, og i skolen er det ofte lagt opp til at man ikke trenger å forstå en døyt, bare man behersker teknikkene. Det ts sikkert ikke har fått med seg er at 1 representerer tallet på "det vi har i dag". Det er ofte sånne forklaringer bøker hopper over. Og så blir det en evigvarende sirkel av å ikke forstå noen ting. Det h*n mener med "gange med to" er sikkert det samme som man lærer i grunnskolen -- "gange med to og dele på hundre". Synd men sant...
aluminium Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 For å finne den prosentvise økningen må du gjøre slik: 100*0,02^x Da finner du 100,- med en prosentvis økning på 2%. x = antall år. For å finne hva 100 er om tre år blir det derfor slik: 100*0,02^3 Det er riktig at matten fra vidergående er helt forferdelig. Man legger lite vekt på forståelsen, bare utregning. Dette kommer seg stort når man kommer til høyskole eller universitet. Jeg hadde selv 3´er fra videregående i teoretisk matte. Da jeg kom på høyskole med skikkelige forelesere gikk jeg opp til en A.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 For å finne den prosentvise økningen må du gjøre slik: 100*0,02^x Da finner du 100,- med en prosentvis økning på 2%. x = antall år. For å finne hva 100 er om tre år blir det derfor slik: 100*0,02^3 Det er riktig at matten fra vidergående er helt forferdelig. Man legger lite vekt på forståelsen, bare utregning. Dette kommer seg stort når man kommer til høyskole eller universitet. Jeg hadde selv 3´er fra videregående i teoretisk matte. Da jeg kom på høyskole med skikkelige forelesere gikk jeg opp til en A. Viktig å holde tunga rett i munnen her - du mener vel 100*1,02^x?
investor Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 For din del, BI student.. så håper jeg ikke du har mer matte enn dette i årene fremover, med mindre du jobber hele sommeren bare med matte for å lære deg basic.
Gjest Knut., Høyskola i Agder, 1. år Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 For å finne den prosentvise økningen må du gjøre slik: 100*0,02^x Da finner du 100,- med en prosentvis økning på 2%. x = antall år. For å finne hva 100 er om tre år blir det derfor slik: 100*0,02^3 Det er riktig at matten fra vidergående er helt forferdelig. Man legger lite vekt på forståelsen, bare utregning. Dette kommer seg stort når man kommer til høyskole eller universitet. Jeg hadde selv 3´er fra videregående i teoretisk matte. Da jeg kom på høyskole med skikkelige forelesere gikk jeg opp til en A. Fremgangmåten kan brukes til akkumulert inflasjon og: om negerboller koster: 1980: kr 16 1981: kr 20 1982: kr 23 1983: kr 25 Finner du negerbolleprisene med årlig akkumulert inflasjon på 7% 1980: kr 16*(1+0.007)^1 1981: kr 16*(1+0.007)^2 osv. Eller finns det lettere måter? Hva betyr "akkumulert"?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 for det går på å faktisk forstå prosentregning, og i skolen er det ofte lagt opp til at man ikke trenger å forstå en døyt, bare man behersker teknikkene. Enig i det, dessverre. Men hvis man går rundt og tror at to prosent økning får man ved å gange med to, så er man jo en vandrende økonomisk katastrofe. Jeg mener, finnes det folk som tror at etter en to prosents lønnsøkning så går lønna fra 300 tusen til 600 tusen? Hvis det er tilfelle så er det ikke rart folk pådrar seg gjeld de ikke kan betjene :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Hvis det er tilfelle så er det ikke rart folk pådrar seg gjeld de ikke kan betjene :gjeiper: I "Luksusfellen" har du jo studenter på BI som er økonomiske katastrofer...
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Fremgangmåten kan brukes til akkumulert inflasjon og: om negerboller koster: 1980: kr 16 1981: kr 20 1982: kr 23 1983: kr 25 Finner du negerbolleprisene med årlig akkumulert inflasjon på 7% 1980: kr 16*(1+0.007)^1 1981: kr 20*(1+0.007)^2 osv. Eller finns det lettere måter? Hva betyr "akkumulert"? Når bollene stiger med 7% pr år betyr akkumulert at prisen i år x + inflasjon= ny pris. For neste år blir det ny pris + nye 7% inflasjon = nok en ny pris. For neste år etter der igjen blir det siste nye pris + nok en gang 7% inflasjon, osv. hele veien. Hvorfor aner jeg ikke!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 Akkumulert betyr jo at det samler seg opp, altså at man må ta hensyn til at prisen er høyere i år 2 enn år 1 osv pga inflasjonen. Akkumulasjon er et ord som brukes i mange ulike sammenhenger, så kan være greit å lære seg
aluminium Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Viktig å holde tunga rett i munnen her - du mener vel 100*1,02^x? Riktig, jeg viste bare til utregning av rentene. Jeg bruker vanligvis bare å regne på rentene, så da er fort gjort å glemme 1-tallet. Man ser det fort når man begynner å taste... Når det er sagt. Jeg går selv på BI, og er mildt sagt sjokkert over mattekunnskapene til enkelte. Første semester driver man med enkel, grunnleggende matematikk som man hadde på ungdomsskole og første videregående, og likevel er det mange som ikke får det til og stryker...
Gjest strykebrett Skrevet 8. desember 2009 #14 Skrevet 8. desember 2009 1 er en hel, 0.01 er en hundredel. En hundredel er en prosent. Hvis du ganger med 0.02 finner du hva to prosent av et beløp er, men hvis du i tillegg vil ha med deg beløpet videre i regnestykket må du gange med 1 (altså det du hadde fra før) + 0.02 (to prosent). Altså 1.02. På ditt lokale bibliotek finner du lærebøker i matte ned på grunnskolenivå. Du burde kanskje deg noen dager på biblioteket til du får dreisen på prosentregninga?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #15 Skrevet 8. desember 2009 1 er en hel, 0.01 er en hundredel. En hundredel er en prosent. Hvis du ganger med 0.02 finner du hva to prosent av et beløp er, men hvis du i tillegg vil ha med deg beløpet videre i regnestykket må du gange med 1 (altså det du hadde fra før) + 0.02 (to prosent). Altså 1.02. På ditt lokale bibliotek finner du lærebøker i matte ned på grunnskolenivå. Du burde kanskje deg noen dager på biblioteket til du får dreisen på prosentregninga? Lærer man å forstå dette i grunnskolen? Vi lærte ikke forståelse for hvorfor/hvordan verken i grunnskolen eller i videregående. Fin forklaring du hadde der!
aluminium Skrevet 9. desember 2009 #16 Skrevet 9. desember 2009 Joda, dette lærer man vel litt om på ungdomsskolen, og en hel del om på videregående. Det kommer selvsagt litt an på hvilken matte du velger på videregående, men 1T, som er den vanskeligste, har iallefall en hel del om dette.
Nuith Skrevet 9. desember 2009 #17 Skrevet 9. desember 2009 Jeg har undervist i 1. klasse videregående for en gruppe som hadde den absolutt letteste mattematikkundervisningen (spesialtilpasset for svake elever) og brukte vel omtrent 2 måneder på forståelse av prosenter og prosentregning, nettopp fordi dette er så utrolig viktig. Skal ikke påstå at alle elevene våre skjønte det 100% (dette var elever med 1 eller 2 i matte fra ungdomsskolen, så de hadde ikke akkurat mye å bygge på) men de fleste så ut til å ha skjønt poenget.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Det er riktig at matten fra vidergående er helt forferdelig. Man legger lite vekt på forståelsen, bare utregning. I den norske skolen har det til alle tider vært fokusert slik: les lærebækene og gjør oppgavene. I skolene utenlands (UK, Tyskland, Frankrike, etc.) har det vært mye mer vekt på diskusjoner, drøfting, stille spørsmål, og det å få lov til å resonnere omkring hvorfor det er slik, og få lov å gjenta for å lære.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #19 Skrevet 14. desember 2009 Skal du så beregne 4% økning fra f eks 100 blir det slik: 100(1+0,04) = 104. Grunnen til at du har 1+0,04 i parentesen, er for å få svar på den nye "verdien". Skal du bare beregne 4% av 100, kan du skrive 100x0,04 = 4 Hevder du at 4% av 100 er det samme som 4% påslag i prisen 100?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #20 Skrevet 14. desember 2009 Jeg går selv på BI, og er mildt sagt sjokkert over mattekunnskapene til enkelte. Første semester driver man med enkel, grunnleggende matematikk som man hadde på ungdomsskole og første videregående, og likevel er det mange som ikke får det til og stryker... Det er mange på BI som ikke kan elementær prosetnregning...de pugger formler og håper på det beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå