Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 som f.eks ikke sex før ekteskap, ikke innlede forhold med noen som har barn osv??? Er dagens generasjon prester mer moderne enn for 50-100 år siden? Noen som er prest her, hvordan har dere det med slike ting??? bare lurer på hvoran dette yrket er! Takk for svar
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Dette lurer jeg også på! Hva innebærer å være prest i dag?
Grønt blad Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Det var for en stund siden en reportasje i Universitas om prester og ekteskap. Der stod det at studenter ved Menighetsfakultetet og Det teologiske fakultet som er samboere opplever press om å gifte seg før de begynner på praksisperioden i presteutdanningen. Biskop Laila Riksaasen Dahl i Tunsberg bispedømme er klar på hva hun gjør dersom hun oppdager at en student som skal ut i såkalt stiftspraksis har samboer: - Da ber jeg vedkommede om å gifte seg først, eller utsette stiftspraksisen, sier hun. Som offentlig utdanningsinstitusjon er vi pålagt å følge Høgskoleloven. Det innebærer at de ikke kan diskriminere studenter på bakgrunn av sivilstatus, legning eller religiøs overbevisning, sier Glad. Presteutdanningene kan altså ikke pålegge studentene å gifte seg eller å flytte fra sin samboer. Allikevel har det hendt at prestestudenter må finne seg en ny praksisplass dersom biskoper som ikke aksepterer samboerskap får kjennskap til at prestestudenter er samboere. Enkelte prestestudenter har til og med giftet seg i forkant av praksisperioden for å unngå eventuelle problemer knyttet til sivilstatus Virker som menigheter og biskober har liten aksept for samboerskap, men blant studentene ved Teologisk fakultet (UiO) har det blitt en fanesak å få aksept for samboerskap. Legger til at Menighetsfakultetet (egen utdanningsinstitusjon) er mer konservativt en Teologisk fakultet, som ligger under UiO. I menighetene er det nok anderledes, og jeg tror det er mange fordommer ute og går, noe som kanskje legger bånd på presten med tanke på hva han/hun tillater seg å gjøre. Presten skal vel gjerne fungere som er forbilde for menigheten, og jeg vil tro det også kan legge press på presten. En bekjent av meg jobbet som prest i mange år, men etter at han og kona skilte seg opplevde han det som så tungt og vanskelig å fortsette som prest, at han ikke klarte jobbe som prest lenger. Noe som var veldig synd, for han var svært dyktig til å holde gode prekener. Han endte opp med ny utdannelse og jobber i dag med noe helt annet. Vet ikke om det var svar på spørsmålet, men det var i alle fall et innspill til debatten. Vil til slutt legge til at jeg ikke er prest selv. Endret 7. desember 2009 av Grønt blad 1
Draum Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Det er forskjell på å studere teologi og å være ansatt som prest. Å studere innebærer ingen automatikk i at man blir ansatt som prest noen steder. Følgelig har man ingen regler å forholde seg til mens man studerer, man er som alle andre studenter, og så kommer de eventuelle reglene etter at man er ansatt i et trossamfunn, f.eks. Den Norske Kirke. Prester i DNK har heller ingen regler om avholdenhet før ekteskapet; vi har jo prester som er samboere både i heterofile og homofile forhold. Sosiale normer er derimot noe annet, og der finnes det nok "krav" om både det ene og det andre. Endret 7. desember 2009 av Draum
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Tusen takk for fine svar! Takk takk Virker som det er litt strengt å være prest da. hmmm
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Ikke meningen til TS å avspore tråden, men har noen spm Noen som er prest eller kjenner noen som er det?? Eller er utdannet teolog? Hvordan er utdanningen? hvorfor valgte dere å bli prester? Vurderer yrket selv
Supramundane Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Jeg har en svigertante og svigeronkel som begge er prester, og møttes mens de utdannet seg. De var samboere før de giftet seg, og er veldig, veldig liberale. De går på byen og nyter alkohol, har ingen problmer med homofile ekteskap, osv. Jeg og samboeren skal gifte oss med en representant fra tinghuset, og det syns de bare er flott. Vi har forøvrig ingen planer om å døpe våre fremtidige barn, og det har de heller ingen problemer med. Så jeg syns igrunn det er veldig liberalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå