Gå til innhold

Noen som kan anbefale deler til PC?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo hyler etter ny PC.

Riktignok er PC-en hans litt snål og treg og sånt, men jeg synes at det er tull å kjøpe en helt ny PC når ting kan byttes ut.

Dessuten liker jeg slike utfordringer og PC-en hans har ganske mye nytt (i tillegg til masse gammelt).

*Vi tenkte å begynne med en ny harddisk (120 GB), for den ene harddisken sliter litt.

*Dessuten har CD-spilleren gått til hel**** og er koblet ut. Vi har tenkt å kjøpe en DVD-spiller i stedet.

*Hvis dette ikke hjelper, så må vi nok kjøpe et nytt hovedkort. Det gamle er litt "slapt" og det er vanskelig å få kortene til å sitte skikkelig fast. De løsner lett og skaper en del trøbbel hvis PC-en ikke står stille.

Grafikk-kort, TV-kort, diskettstasjon, lydkort og andre duppeditter fungerer helt fint.

PC-en er bygget av brukte deler og jeg er litt usikker på hva som finnes der inne (kjøpt billig av en kamerat som har brukt deler han hadde liggende).

PC-en brukes til musikk, surfing og har TV-kort som skal formidle bilder fra kabel-TV til prosjektoren.

Noen som kan anbefale hardisk, DVD-spiller og hovedkort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha ny professor og, da?

dorian

Skrevet

Jada, gjerne en professor også :ler: .

Sambo har faktisk nevnt at han bør ha en ny kompressor også, men jeg synes at de bråker så fælt. Dessuten er det ikke plass i kabinettet.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg en tur på hardware.no og kikket litt på hva som er hot.

Kan jo hende du må bytte minne også, ettersom hvor kjapt hovedkortet er. Og professoren :ler:

Sukk. Skulle ønske jeg hadde dame som fiksa pc til meg jeg?

dorian - det ville vært en forandring :ler:

Skrevet

Men jeg vet jo ikke hva som er bra :cry: .

Jeg kan mekke PC, men på jobben så får jeg bare de delene som er bestilt og aner ikke noe mer om dem.

Har rett og slett ikke peiling på sånt.

Må kanskje ha mer minne også.. Men en ram-brukke skal jeg nok klare å skaffe. Ikke så lett å tråkke feil der.

Jeg vet egentlig ikke om det er nødvendig å bytte ut hovedkortet, for ting ramler som regel ut bare når sambo fillerister kabinettet eller dytter i kort med makt. :o

Det er den ene harddisken som skurrer litt, så jeg tenkte å bytte ut den først, og CD-spilleren da. Hvis det fungerer bra da, så gidder vi ikke å legge mer penger i det før ting begynner å skurre igjen.

Skrevet

:ler: Sambo hadde nok likt den første harddisken best.

PC-en er av varierende alder. Men den er ikke gammel-gammel.

Vet ikke nøyaktig, men det er jo et godt tegn at det er USB på den da.

Har ikke hatt problemer med at duppeditter ikke passer i den.

Tipper at den kan være mellom 3 og 5 år et sted.

Takk for tipsene, Dorian.

Skrevet

BTW: Pokker så billig alt er blitt :o

Lea- fornøyd med prisras

Skrevet

Ja, som du ser er prosessoren "thoroughbred" :blinkende hype-smiley:

Ikke spør meg hva det står for..

Og hovedkortet har onboard lyd og nett, blitt veldig vanlig med slike kort nå.

Hvis du skal kjøpe minne, pass på at du får 333Mhz buss-minne.

dorian :ler:

Skrevet

Ja, data er drittbillig blitt :ler:

Men så er det ikke noe moro å selge det lenger, heller.

Kjøpe det, derimot! :briller:

dorian

Skrevet

Næh! På natten er dette nesten som et vanlig nettsted, der man ikke må vente ti minutter på å få postet innlegg! :o :ler:

dorian :sjarmor:

Skrevet

Jeg gir blanke i hva som er ombord og under bordet, bare det funker.

Men grafikkkort vil man helst ha utenfor.

Det er nemlig veldig viktig å ha et utmerket sådan til helikoptersimulatoren :roll: .

(Dessuten har jeg hørt at det er viktig med nok søvn når man skal mekke PC, så jeg tror kanskje at jeg skal vurdere å legge meg nå.)

Skrevet

Helikoptersimulator, ja :ler:

Dere jentene burde finne opp en vaskemaskin-simulator, så kanskje vi gutta gadd å hjelpe til litt i huset.

Etter å ha trent grundig i godstolen først, selvfølgelig :sjarmor:

NB. Husk pedaler på simulatoren. Vi gutter liker ikke ting som ikke har pedaler!

dorian

Skrevet

Vi har pedaler også vi.

Men de hører til PS2 og ratt selvfølgelig.

Sånne ting er jo gøy i minst 2 dager. :ler:

Jeg trenger forøvrig en vaskemaskinsimulator selv jeg.

Og en vaske-gulv-simulator, en rydde simulator og IKKE MINST: En legge seg simulator.

Skrevet

Ja, du burde legge deg, du som skal på jobb i morgen!

Skal slå leir for kvelden, jeg og.

Natta, Lea-pea :tunge1:

dorian :ler:

Skrevet

heisann...

Tenkte jeg skulle komme med noen tips til hardware, siden dette faktisk er noe jeg kan litt om....

hvis du skal spytte i noen tusen lapper ville jeg nok kjøp følgende:

hovedkort med nforce2 (kjappere minne og grafikkhåndtering) gjerne med LAn og lyd

amd xp2500+ eller 2600+ professor (når en professor er så gammel må han være smart :wink: )

512 mb DDR ram 2700 eller 3200

9600 pro skjermkort.... da kan gubben spille heli til han blir grønn

kjøp en ok vifte til professoren også så han ikke svetter i hjel, men ikke med for mye bråk.

120 GB disk helst WD, da disse er de minst bråkete

Så kommer spørsmålet.... hvis det er ett gammelt kabinett er det muligens ikke all verden med Watt i strømforsyningen, og da må dere enten kjøpe nytt kabinett eller strømforsyning for å få dette til å gå rundt. sjekk om det er 300W eller mer i det gamle, og oppgrader hvis det ikke er såpass.

Alt ovenfor skulle det være mulig å få til ca. 5000,- og så kommer DVD spiller, eventuelt kabinett i tillegg.

Sjekkk litt priser rundt omkring, men jeg tror faktisk at itbutikken.no kan skaffe dette til bedre priser enn f.eks komplett. Jeg har faktisk fått ny favoritt blant nettbutikker, og kjøper heretter kun demovarer eller ukens tilbud fra komplett tror jeg.....

Lykke til håper dette var til hjelp :kul:

Skrevet

Takk! Alt er til hjelp.

Jeg tror at kabinettet er nytt nok til at ting skal passe.

Han som har satt sammen og solgt oss PC-en kan sikkert svare oss. Han bruker kun det beste og bytter PC ganske ofte. Dette kabinettet brukte han FØR han fikk sin nye PC, så det er nok ikke gammelt.

Skal sjekke hva som står på strømforsyninga.

Vi skal ikke legge FOR mye penger i dette, men til sammenligning så vurderte sambo å kjøpe en klassisk HP på Elkjøp til ca 6000 kroner. Det var da jeg satte ned foten og bestemte meg for å bytte deler på den gamle. Har aldri vært borti en HP som fungerer som den skal i lengden.

Grafikk-kortet vårt er nytt, det samme gjelder lydkort og nettverkskort. Det er harddiskene som er det store problemet. Muligens også prosessoren. Skal dytte inn litt ram i samme slengen.

Problemet vi har er at PC-en ofte stopper i oppstarten når den kommer til den ene harddisken. Den jobber også fryktelig mye når vi åpner programmer og sånt. Tror kanskje at dette kan skyldes minne, for den dumper ofte når flere programmer åpnes samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...