Gjest LonelyAngel Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Dere kvinner må sette dere i respekt for kjæresten/samboeren deres. Leser heletiden ulike temaer som bla: - Han slo meg, er det greit? - Han var utro, jeg tilga! - Han nekter meg å ha mannlige venner! - Han snakker stygt om utseende mitt til andre! OSV.... Er det rart menn holder på slik, når flere av dere godtar dette her!! Jeg hadde aldri godtatt noe av de punktene der. (Ikke at jeg nødvendigvis hadde gått i fra han, men han skulle virkelig fått høre det dersom han gjorde noe slikt.) Opp med selvtilitten damer P.S Jeg sier ikke at vi skal slutte å tilgi partneren for ting, men vi må sette oss i respekt slik at ulike hendelser (se over) ikke forekommer Er du ikke enig? (Sikkert mye skrivefeil... ) Endret 6. desember 2009 av LonelyAngel
Gjest Emmanuelle Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Jo, jeg er enig, men følelser overprøver fornuften hele tiden. Hadde verden vært så svart-hvitt og enkel slik at alle gjorde det som var rett fremfor å begå feil, tilgi en gang for mye eller svelge et par og tjue kameler så hadde ingen lært.
Ethereal Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Noen av oss har såpass bein i nesa at vi ikke lar oss tråkke på, heldigvis.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Ha ha ha, dette skjer jo fordi mange av dere faktisk LIKER å være mannen underlegen. Dere ønsker ikke likestilling, gjør dere vel? For om mannen er dere jevnbyrdig, ja så er han svak. Noen klaps her og der, og vips så er han hot! Patetisk selvfølgelig, men slik er det.
Gjest brutal_mann Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 EinsameEngel har et poeng! Spørsmålet er jo hvorfor så ekstremt mange kvinner tiltrekkes av, og blir hos, menn som gjør slike ting. Kan det være biologisk?
Gjest Gjest jente Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 EinsameEngel har et poeng! Spørsmålet er jo hvorfor så ekstremt mange kvinner tiltrekkes av, og blir hos, menn som gjør slike ting. Kan det være biologisk? Eller kan det være idiotisk?
bergans Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Er helt enig i at vi finner oss i alt for mye, spesielt når det bør være mer enn nulltoleranse for alt som har med voold og misbruk å gjøre. Likevel, å hevde at jenter ønsker seg hårete menn med voldelige undertoner fordi en kvinnes natur er underdanig, blir for meg like dumt å hevde som det å spise rått kjøtt naken på Svalbard..... Utrolig mange jenter blir opplært til å virke svake, både mtp ryggrad og muskler som i fysisk styrke, samt at de flese sliter med lav selvtillit og dårlig selvbilde. Hvem sin "skyld" det er kan vel diskuteres.....
Gjest begge sider av saken Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Nå synes jeg kanskje at trådstarter er litt vel svart-hvitt i sin omtale av sine medsøstre her. Ikke misforstå, på mange måter er jeg enig med deg/dere som har skrevet her, det er mye det bør være nulltoleranse på i et forhold. Og vold og utroskap står øverst på min liste og jeg mener begge deler er like uakseptabelt og forkastelig i et forhold, og antakelig på mange måter like ødeleggende. Likevel, som jeg nevner i en annen tråd, livet er ikke svart hvitt. Å klassifisere kvinner som tilgir som SVAKE, blir for meg ganske uhørt. Hvor mye styrke tror dere kreves å stå med hodet hevet, vel vitende om at kjæresten har hatt sex med en annen, og vite at dette er ikke min skyld, eller for at jeg er noen dårlig dame, men fordi mannen min har et problem. Men jeg vet han elsker meg og angrer som en hund, og han har lært sin lekse. Og det han og jeg har bygget opp gjennom flere år, er for verdifullt til å kaste på båten når jeg vet at alle støter på ulike former for problemer før eller siden. Jeg er nå den STERKE, som kan hjelpe ham gjennom en tøff tid og hans livs store tabbe ved å tilgi og elske ham. Han vil være meg evig takknemlig og ser allerede på meg som en STOR person som har evne, vilje og krefter til å jobbe mot det målet; at vi skal leve videre sammen som en enhet som elsker, respekterer og behandler hverandre riktig. For å si det på en annen måte, hadde kjæresten din blitt alkoholiker, hadde du gått fra ham da? Eller om han hadde havnet i økonomisk uføre fordi han hadde gjort særdeles ukloke (og uærlige?) valg? Hva om han fikk en sykdom som gjorde at hele hans personlighet ble endret pga smerter eller annet, hva da? Ja, noen er upålitelige svin som kynisk utnytter sine omgivelser og gjør det samme om og om igjen uten tegn til hverken anger eller bedring. Men mange handler som de gjør pga personlige problemer på et eller annet plan. De avreagerer, kanskje på eneste måten de skjønner hvordan, og mange slike er også flinke til å skille. Altså, slik at det greier å innbille seg at det at de p***er Lise på jobben, har ikke noe med det fine livet han har sammen med Berit hjemme. Ingen vet noe og ingen blir såret. Jeg unnskylder ikke slik oppførsel og har selv vært den første til å både kaste ting i veggen og kaste aller klærne til mannen ut av vinduet, og selvfølgelig skjelle ham ut etter noter, etterhvert som hans utroskapskarriære kom for dagen. Det finnes ingen unnskyldning for utroskap. Likevel, å kalle meg svak fordi jeg vurderer å fortsette et samliv som har vart i 15 år, som har resultert i 99.9999% lykkelige dager og gode minner, to barn, humor, sex, vennskap, kjærlighet, støtte, samarbeid, fordi mannen i en frustrert periode av livet hadde meningsløs sex med en elskerinne som ellers betydde null og nix for ham, mans han samtidig greide å være "verdens beste ektemann" på hjemmebane fordi det var meg han elsket, hadde det gøy med og delte alt med? Nei det vil jeg ikke være med på. Det krever styrke og storhet å tilgi, og å tilgi er ikke det samme som å godta eller unnskylde. Mannen min vet utmerket godt at et eneste lite feiltrinn, og det er slutt for alltid, og han er fremdeles ikke gjennom sin "botsgang", som har vart i ca et år hvor han har gjort absolutt ALT for å overbevise om sin anger, kjærlighet og dedikasjon til meg, forholdet og familien vår. Når det gjelder vold, er historien en helt annen, men det har jeg ikke noen personlig kjennskap til, så det kommenterer jeg ikke, selv om jeg tror at det her også finnes gråsoner, kanskje særlig der mannen skjønner at han har et problem allerede første gangen det skjer og gjør alt for at det ikke skal skje igjen (terapi, avholdenhet til rusmidler, etc). Verden, livet og mennesket er ikke svart-hvitt, de fleste av oss har mange fasetter. Jeg er glad jeg har innsett det før jeg gav opp det som har vært og som kanskje kan bli det beste jeg har hatt i livet. Siste ord er ikke sagt i mitt tilfelle, det er mulig jeg finner ut at det blir for vanskelig å leve videre med en som har sviktet meg så grovt. Men jeg er stolt av meg selv for å hatt styrken til å prøve alt for å få det til å funke, og å greie å heve meg over det som har skjedd i visshet om at det i bunn og grunn ikke har noe med meg som person å gjøre, da jeg var og er den beste kona min mann kunne fått, men problemer som ligger hos min mann, og som han er villig til å jobbe med for å få beholde meg og være den mannen han ønsker å være.
Gjest LonelyAngel Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Jeg har ikke nevnt at noen kvinner er svake jeg. Men jeg kan nevne det nå Ja, noen er svake. Andre er ikke. Jeg mener ikke at alle som tilgir og godtar er svake. Det kommer helt ann på hvilken situasjon det handler om og hva kvinnen velger å gjøre. Det er selvsagt ikke svart og hvitt. MEN; Mange kvinner er underlegen av mannen, og det er trist. Hører ofte kvinner som ikke tar seg til mot og sier imot kjæresten osv.. Endret 6. desember 2009 av LonelyAngel
Gjest utlogget nå Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Dere kvinner må sette dere i respekt for kjæresten/samboeren deres. Leser heletiden ulike temaer som bla: - Han slo meg, er det greit? - Han var utro, jeg tilga! - Han nekter meg å ha mannlige venner! - Han snakker stygt om utseende mitt til andre! OSV.... Er det rart menn holder på slik, når flere av dere godtar dette her!! Jeg hadde aldri godtatt noe av de punktene der. (Ikke at jeg nødvendigvis hadde gått i fra han, men han skulle virkelig fått høre det dersom han gjorde noe slikt.) Opp med selvtilitten damer P.S Jeg sier ikke at vi skal slutte å tilgi partneren for ting, men vi må sette oss i respekt slik at ulike hendelser (se over) ikke forekommer Er du ikke enig? (Sikkert mye skrivefeil... ) Helt enig i dette. Når jeg treffer nye dater så forteller jeg dem at jeg er ei bestemt dame med bein i nesa som ikke tolererer dritt (alle har en nogenlunde klar oppfattning av hva dritt/dårlig oppførsel er) og dårlig oppførsel fra menn. Samtlige mannfolk jeg har datet har rost meg opp i skyene for den attitud'en og syns jeg er ei kanonbra dame med guts. Men samtlige av de samme mannfolka har dumpet meg, da de har tråkket over mine grenser og jeg har satt dem på plass...og da er jeg plutselig en bitch i deres øyne!! Så ikke vet jeg :D
Gjest Gorgonzola Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 Jeg tror bestemt ikke TS vinkling er typisk representativ for hvordan vi menn er. Å slå er ikke greit Utroskap er ikke greit Å styre den andres vennekrets er ikke greit Å snakke nedsettende om sin partner til andre er ikke greit, om det er utseende eller andre ting. Men dette gjelder da for pokker begge kjønn!
Gjest LonelyAngel Skrevet 7. desember 2009 #13 Skrevet 7. desember 2009 Jeg tror bestemt ikke TS vinkling er typisk representativ for hvordan vi menn er. Å slå er ikke greit Utroskap er ikke greit Å styre den andres vennekrets er ikke greit Å snakke nedsettende om sin partner til andre er ikke greit, om det er utseende eller andre ting. Men dette gjelder da for pokker begge kjønn! Selfølgelig gjelder det for begge kjønn. Men nå lagte jeg denne tråden fordi jeg leser at så mange kvinner blir underlegen av mannen sin på kvinneguiden.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #14 Skrevet 7. desember 2009 Er helt enig i at vi finner oss i alt for mye, spesielt når det bør være mer enn nulltoleranse for alt som har med voold og misbruk å gjøre. Likevel, å hevde at jenter ønsker seg hårete menn med voldelige undertoner fordi en kvinnes natur er underdanig, blir for meg like dumt å hevde som det å spise rått kjøtt naken på Svalbard..... Utrolig mange jenter blir opplært til å virke svake, både mtp ryggrad og muskler som i fysisk styrke, samt at de flese sliter med lav selvtillit og dårlig selvbilde. Hvem sin "skyld" det er kan vel diskuteres..... Denne setningen gir bare ikke mening. Det er sikkert politisk korrekt det du sier, men sant er det jo ikke. Som mann forbauses jeg stadig over å se hvor mange kvinner som villig innordner seg gutta, uten å mukke og tilsynelatende tilfredse. For min del skulle jeg gjerne ønske det var annerledes, men det er mulig at disse trekkene er en uforanderlig del av kvinnens submissive og passive natur. Offermentaliteten, som du viser i den siste setningen, og som kvinner er ekspert i å rendyrke, hører også med her.
waco Skrevet 7. desember 2009 #15 Skrevet 7. desember 2009 Jeg har aldri møtt noen som vil "oppdra jenta si til å virke svak". Er det noen som lyver her på forumet?
pøbelsara Skrevet 7. desember 2009 #16 Skrevet 7. desember 2009 Jeg har aldri møtt noen som vil "oppdra jenta si til å virke svak". Er det noen som lyver her på forumet? Kjære Waco. Det finnes en hel masse mennesker både på KG, i Norge og i verden som du mest sannsynlig ikke har møtt. Det at du ikke har opplevd et fenomen/en hendelse, betyr ikke at den ikke har skjedd. Det betyr bare at du ikke har sett/opplevd det. Ellers er mitt svar til førsteinnlegget at det ikke er riktig så enkelt som det frenstilles der. Det er ofte veldig mye manipulasjon involvert i maktulike forhold. Å bli stigmatisert fordi man finner seg i uverdige ting, gjør at mange forsøker å skjule at de lever under slike forhold. Og da blir det jo enda vanskeligere å komme seg ut av det, fordi man hjelper den som behandler en dårlig med å skjule at man blir behandlet dårlig. Jeg er forøvrig enig med Gorgonzola i at ingen, uansett kjønn, skal måtte finne seg i å bli behandlet dårlig. Og jeg tror at en fin måte å støtte folk på, er så si klart fra at man synes at den behandlingen enkelte blir utsatt for, er dårlig, istedet for å kalle folk svake som blir utsatt for slikt..
bergans Skrevet 7. desember 2009 #17 Skrevet 7. desember 2009 (endret) Denne setningen gir bare ikke mening. Det er sikkert politisk korrekt det du sier, men sant er det jo ikke. Som mann forbauses jeg stadig over å se hvor mange kvinner som villig innordner seg gutta, uten å mukke og tilsynelatende tilfredse. For min del skulle jeg gjerne ønske det var annerledes, men det er mulig at disse trekkene er en uforanderlig del av kvinnens submissive og passive natur. Offermentaliteten, som du viser i den siste setningen, og som kvinner er ekspert i å rendyrke, hører også med her. Beklager, klønete formulert setning fra min side. Poenget mitt var (og er) at å ta det som en uskreven sannhet at årsaken ligger i en kvinnes natur, som et genetisk prerekvisitt, er en like smart uttalelse som å synes at nettopp denne Svalbard-aktiviten er en god idè Det ligger så utrolig mange årsaksforhold, så mye miljøbasert påvirkning, sosiale normer og forventninger bak kvinnebildet idag. Og er det noen som er forvirret så er det oss jenter, believe me. Blir vi for sterke, for egenrådige, for uavhengige så er vi trusler, b-adjektiver hagler og folk skriker etter 50-talls idealet. Er vi opptatt av å stille opp for partner, heimelaga spekesild og NM i stryking, så er vi automatisk ofre for egen dumhet og ber om underdanighet av hele vårt vesen. Såklart finnes det dessverre endel som du frykter kommer til å bli dørmatter og bokseutstyr, like mye som det finnes noen fantastiske tøffelhelter der ute med like mye ryggrad som I. ricinus. Og fordi det av mange blir sett på som et voldsomt nederlag for en kvinne å være enslig og ikke takle forhold/ekteskap, så velger mange å bli, spesielt hvis det er barn med i bildet. Vi er kanksje mer var for ensomhet og (grunnet mer avanserte sosiale egenskaper?), og er derfor villige til kjempe mer og ofre mer for å beholde dette. Men dette kommer ikke inn under noen definisjon av underdanighet og passivitet, ikke ifølge OED ihvertfall. Å idag sette halve verden i bås, og samtidig insinuere at vi selv gjør oss fortjent til å lide under enhver bæsjeveske av en mann, synes jeg er mildt sagt patetisk. Kanskje det har like mye med at menn må akseptere at idag så er ikke kvinnebildet like svart-hvitt, og heller gi xx-delen litt kred for egenskaper som tidligere har blitt sett på som forbeholdt for xy. Den gyldne middelvei kan være et ok veivalg for begge parter..... Endret 7. desember 2009 av bergans
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 7. desember 2009 #18 Skrevet 7. desember 2009 Jeg er så enig med deg, ts! Menn som slår eller gjør andre ulovlige ting i et forhold, er jo ytterpunktene av en manns oppførsel, men det finnes desverre veldig maaange av dem, det har jeg oppdaget. Men så har du disse mennene som ikke er fullt så ille, som ikke slår eller er utro, men som likevel har en væremåte som ikke kan kalles noe annet enn umoden. Hvor mange av dagens menn bryr seg vel om å spørre hvordan kvinnen de lever sammen med har det akkurat i dag? Hvor mange menn bryr seg om indre kvaliteter hos en kvinne, fremfor de ytre? Hvor mange menn gidder å ta husarbeidet? Hvorfor er det alltid kvinnen som må plukke opp hans sure sokker fra gulvet? Nei, det er bare øl, kompiser, fotball, biler, fitte og store pupper som teller. Ja, jeg setter det på spissen, jeg vet det. Men hvor mange menn setter egentlig pris på den gode samtalen, fremfor en kveld foran tv'n? Ikke mange, desverre. Og det er mye av grunnen til at forhold ryker i dag. Likestillingen har ikke kommet så langt som vi tror, for fortsatt går de fleste menn rundt og tror at de kan slippe unna med alt. Nei, gjør opprør damer!
waco Skrevet 7. desember 2009 #19 Skrevet 7. desember 2009 Heidi, du må skjønne det at damer ikke akkurat brunster på menn som setter seg ned for den "gode samtalen", slike menn man kan snakke med har man jo heller som venn, ikkesant? Forresten ligger det i kvinnens natur at det å være fornøyd med noe er kjedelig.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #20 Skrevet 7. desember 2009 Beklager, klønete formulert setning fra min side. Poenget mitt var (og er) at å ta det som en uskreven sannhet at årsaken ligger i en kvinnes natur, som et genetisk prerekvisitt, er en like smart uttalelse som å synes at nettopp denne Svalbard-aktiviten er en god idè Det ligger så utrolig mange årsaksforhold, så mye miljøbasert påvirkning, sosiale normer og forventninger bak kvinnebildet idag. Og er det noen som er forvirret så er det oss jenter, believe me. Blir vi for sterke, for egenrådige, for uavhengige så er vi trusler, b-adjektiver hagler og folk skriker etter 50-talls idealet. Er vi opptatt av å stille opp for partner, heimelaga spekesild og NM i stryking, så er vi automatisk ofre for egen dumhet og ber om underdanighet av hele vårt vesen. Såklart finnes det dessverre endel som du frykter kommer til å bli dørmatter og bokseutstyr, like mye som det finnes noen fantastiske tøffelhelter der ute med like mye ryggrad som I. ricinus. Og fordi det av mange blir sett på som et voldsomt nederlag for en kvinne å være enslig og ikke takle forhold/ekteskap, så velger mange å bli, spesielt hvis det er barn med i bildet. Vi er kanksje mer var for ensomhet og (grunnet mer avanserte sosiale egenskaper?), og er derfor villige til kjempe mer og ofre mer for å beholde dette. Men dette kommer ikke inn under noen definisjon av underdanighet og passivitet, ikke ifølge OED ihvertfall. Å idag sette halve verden i bås, og samtidig insinuere at vi selv gjør oss fortjent til å lide under enhver bæsjeveske av en mann, synes jeg er mildt sagt patetisk. Kanskje det har like mye med at menn må akseptere at idag så er ikke kvinnebildet like svart-hvitt, og heller gi xx-delen litt kred for egenskaper som tidligere har blitt sett på som forbeholdt for xy. Den gyldne middelvei kan være et ok veivalg for begge parter..... Ad setningen i kursiv: Ja, dette var jo et forfriskende perspektiv fra motsatt side av bordet. Det er nok riktig at kvinner kan være tilbøyelige til å bli i et dårlig forhold ettersom de frykter ensomheten, men dette er jo ikke pga. "mer avanserte sosiale egenskaper" (ha ha ha!), men pga. usikkerhet, uselvstendighet, og svakhet. Godt forsøk, det skal du ha, men trangen til å klamre seg til andre mennesker er faktisk ingen dyd. For øvrig er du helt på jordet. Du konstruerer sammenhenger mellom kvinners passive og resignerte væremåte på den ene siden, og tradisjonelle kjønnsrollemønstre på den andre. Ta å sjekk kalenderen, vil du? Vi har hatt mange tiår med likestilling nå, og det går ikke lenger an å gjemme seg bak et "svart/hvitt kvinnebilde" (hva nå det betyr). Men det er jo typisk, alt hva kvinner får til er kvinners egen fortjeneste, mens alt det kvinner IKKE får til er mannens skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå