Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Jeg og min eks har delt samvær (annenhver uke) for våre tre barn. Da vi bodde sammen hadde vi våre diskusjoner rundt kosthold og matvaner, eksen min har vokst opp i USA er glad i "drittmat", mens jeg har vokst opp med og er glad i et sunt kosthold. De ukene barna er hos eksen blir de servert søte frokostblandinger, amerikanske pannekaker, arme riddere etc til frokost, på matpakken får de gjerne hvitt brød med sjokoladepålegg eller peanttsmør og middagene består av pizza, burger, biff med fet saus osv. Barna driver med idrett og er heldigvis ikke av typen som bare sitter foran TV og PC uten å bevege seg, hadde de ikke vært det tør jeg ikke å tenke på hvordan ting kunne vært med tanke på overvekt og helse. Det plager meg allikevel at hun ikke sørger for at barna får sunnere mat og bedre holdninger mht kosthold, og fordi jeg er opptatt av det og de ikke får brus hver dag og McDonalds mat flere ganger i uka når de er hos meg blir jeg den "kjipe". Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har lest tråden om moren som forsøker å tvinge faren til å servere barna deres vegetarmat og føler vel at det blir feil av meg å forsøke å styre hva eksen min serverer barna når h*n har ansvaret. Blir det helt feil av meg å ta det opp? Det var jo allerede et tema da vi var sammen...
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Du kan jo prøve å høre med henne om det. Men ikke regn med at du nødvendigvis blir hørt.
stitch Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Det er ingenting galt i å nevne det, dette er jo noe som kan gå utover barna negativt, hadde det vært mine unger hadde jeg reagert veldig sterkt på dette og jeg ville ha tatt det opp med engang.. Bare si det på en hyggelig måte så hun ikke føler at du ser på henne som en dårlig mor. Også kan du jo nevne det med at du blir den "kjipe" for det burde hun forstå. Det er faktisk veldig viktig med bra kosthold med tanke på skole og idrett osv.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Er hun dum eller? Og er hun overvektig?? Hvem forstår vel ikke at junk er ødeleggende for kroppen? Det er helt forferdelig at hun gir ungene så destruktiv mat..Forslag til julegave til denne dama : "Du er hva du spiser/ rett diett" DVDer http://www.fem.no/programportaler/diet_doc...e_out/om/137793
Lykkelitenen Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville nok tatt det opp med hun på en saklig måte. Forklare at barna ikke har godt av for mye fett, sukker og raske karbohydrater, og ikke minst forklare hvorfor. Slike personer må læres opp "på nytt", de skjønner ikke selv hva de faktisk gjør (og da er det ikke bere overvekt som er et faremoment, men konsentrasjon på skolen, blodsukkernivå, mulighet for diabetes osv osv). Knaskje du kan også kan sende en mail til lærere om hvordan barna er på skolen? Barn som får sårlig frokost og matpakke vil som oftest vise tegne på dette på skolen i form av konsentrasjonsvansker, blodsukker som går rett opp og ned o.l. Når man får "bevis" på konsekvensene så styrker det også sjangsen for at hun tar det hele alvorlig... Dialog dialog dialog
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville sagt fra Du kan ikke forvente at hun legger om hele kostholdet, men det burde være mulig å forstå at det ikke er bra med brus hver dag, søte pålegg, sukkerfrokostblandinger osv. Endel av dette bør kuttes ut. De fleste jeg kjenner er forresten mer bevisst på å gi barna litt sunnere mat/droppe det mest usunne, enn de er ovenfor seg selv...
addict Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 hvor i all verden står det at det er moren, og altså en "hun" som har dette dårlige kostholdet? det kan jo like så godt være faren? :klø: kanskje jeg har oversett en setning jeg ville definitivt tatt det opp med h*n, på samme måte som jeg ville tatt det opp om vedkommende røyket inne med barna der. det er jo MINST like skadellig å spise drittmat hver dag som at barna blir utsatt for ekstrem passiv røyking..
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 hvor i all verden står det at det er moren, og altså en "hun" som har dette dårlige kostholdet? det kan jo like så godt være faren? :klø: kanskje jeg har oversett en setning jeg ville definitivt tatt det opp med h*n, på samme måte som jeg ville tatt det opp om vedkommende røyket inne med barna der. det er jo MINST like skadellig å spise drittmat hver dag som at barna blir utsatt for ekstrem passiv røyking.. Du har oversett en setning.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Det plager meg allikevel at hun ikke sørger for at barna får sunnere mat og bedre holdninger mht kosthold, og fordi jeg er opptatt av det og de ikke får brus hver dag og McDonalds mat flere ganger i uka når de er hos meg blir jeg den "kjipe".
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 hvor i all verden står det at det er moren, og altså en "hun" som har dette dårlige kostholdet? det kan jo like så godt være faren? :klø: kanskje jeg har oversett en setning jeg ville definitivt tatt det opp med h*n, på samme måte som jeg ville tatt det opp om vedkommende røyket inne med barna der. det er jo MINST like skadellig å spise drittmat hver dag som at barna blir utsatt for ekstrem passiv røyking.. Du har nok oversett en setning, ja. Det plager meg allikevel at hun ikke sørger for at barna får sunnere mat og bedre holdninger mht kosthold, og fordi jeg er opptatt av det og de ikke får brus hver dag og McDonalds mat flere ganger i uka når de er hos meg blir jeg den "kjipe". Jeg ville tatt dette opp. Det er ikke bra å bli vant til et usunt kosthold som barn. Det er utrolig vanskelig å rette det opp igjen senere.
Glynis Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Det plager meg allikevel at hun ikke sørger for at barna får sunnere mat og bedre holdninger mht kosthold, og fordi jeg er opptatt av det og de ikke får brus hver dag og McDonalds mat flere ganger i uka når de er hos meg blir jeg den "kjipe". Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har lest tråden om moren som forsøker å tvinge faren til å servere barna deres vegetarmat og føler vel at det blir feil av meg å forsøke å styre hva eksen min serverer barna når h*n har ansvaret. Jeg ville aldri fokusert på at du er den kjipe eller at innblandingen din er å styre eksen din, jeg ville sagt rett ut at det å fore barna med usunn næringsfattig mat er barnemishandling.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Ta det opp. Det er dessverre slik at for mye usunn mat og evt overvekt tidlig i livet kan ha konsekvenser for helsen som voksen, slik at foreldrenes slappe policy følger barna fysisk, i tillegg til at de lærer vaner som kan fortsette gjennom livet. Vil hun ikke høre på deg, kan evt samarbeidspartnere på informasjonssiden være helsestasjon, skolehelsesøster eller barnas fastlege. Hvis mor ikke går med på å tilby barna sine et sunnere kosthold, er det dessverre ingen måter å tvinge dette gjennom. Pass derfor på at du tar dette i en tone som ikke vekker trassighet i stedet for fokus på hva som er barnas beste. Hvis hun vil høre, fortell om hva barna liker av den sunnere maten dere har, slik at hun kan prøve ut og se at barna ikke taper på å gi slipp på de verste kaloribombene til daglig. Hva hun spiser de andre ukene, får være hennes privatsak.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #13 Skrevet 7. desember 2009 Det er ingenting galt i å nevne det, dette er jo noe som kan gå utover barna negativt, hadde det vært mine unger hadde jeg reagert veldig sterkt på dette og jeg ville ha tatt det opp med engang.. Bare si det på en hyggelig måte så hun ikke føler at du ser på henne som en dårlig mor. Også kan du jo nevne det med at du blir den "kjipe" for det burde hun forstå. Det er faktisk veldig viktig med bra kosthold med tanke på skole og idrett osv. ...hadde det vært mine unger Men problemet er jo at det er like mye hennes unger som hans. Han "eier" ikke ungene noe mer enn det hun gjør. At kostholdet hos mor ikke er av det sunneste, er jeg enig i (selv om jeg elsker amerikanske pannekaker med smør, lønnesirup, bacon og stekte småpølser: Men hjemme hos oss spises det bare tre-fire ganger i året).
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. desember 2009 #14 Skrevet 8. desember 2009 Jeg er jo klar over at jeg må ta det opp med henne, men problemet er at hun har en tendens til å ta ting personlig og dette med kosthold var et konfliktområde allerede før forholdet tok slutt. Jeg må bare finne en grei måte å vinkle det på, hun mener at jeg er "fanatisk" når det gjelder sunn mat...
Skyld Skrevet 8. desember 2009 #15 Skrevet 8. desember 2009 (endret) Uff, slike mennesker gjør meg så sint og frustrert. Det hun driver med er jo regelrett barnemishandling. Jeg har ingen ting imot å tillate seg selv litt usunn mat innimellom, men hver dag!? Hvilket lavpannet idiot er det som ennå ikke har skjønt sammenhenget med usunt koshold og et titalls sykdommer/plager? Om ikke kvinnemennesket vil/klarer å forstå at det hun driver med er så feil som man kan få det, ville jeg heller fokusert på å få barna til å forstå hva et slikt kosthold kan føre til/gjør med de. Så kanskje moren til slutt skjønner det, når selv barna setter spørsmål ved hva hun gjør. Endret 8. desember 2009 av Skyld 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå