Pjukset Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 For 1-2 uker siden oppdaget jeg eksem under begge armene, de poppet bare opp sånn uten videre. Har googlet og det eneste jeg får frem er at det trolig er reaksjon på deodorant. I mitt tilfelle tror jeg det er tvilsomt, for eksemet er mer på begge sider av armhulen, i tillegg bruker jeg organisk deo som er helt fritt for alt man kan reagere på (men man vet jo aldri). Det som slår meg, kan det være etter barberhøvelen? Noen som har opplevd det samme?
2010 Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 jeg har hatt det samme, varte i 3 uker.. klødde og var skikkelig vondt. Gikk til legen å fikk salve som jeg smurte på eksemen. Jeg tror selv at jeg fikk det pga lånte deoen til sambo. min var tom så jeg tenkte det ikke tok no skade av å låne den kun den ene dagen:p men det er mange venninder av meg som får røde prikker etter at de har barbert seg, det kan jo hende du har fått det av barberhøvvelen...
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2009 jeg har hatt det samme, varte i 3 uker.. klødde og var skikkelig vondt. Gikk til legen å fikk salve som jeg smurte på eksemen. Jeg tror selv at jeg fikk det pga lånte deoen til sambo. min var tom så jeg tenkte det ikke tok no skade av å låne den kun den ene dagen:p men det er mange venninder av meg som får røde prikker etter at de har barbert seg, det kan jo hende du har fått det av barberhøvvelen... Bare så rart at jeg plutselig skal få utslett av barberhøvelen nå, aldri fått det før. Det er veldig hissig utslett, klør og svir og blææææ. Men det går vel over
Samantha Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Kjæresten min har klødd som eit tulling under begge armane i det siste. Han trudde det var pga deoen, sidan han har reagert på det før. Så han slutta heilt med deo ei vekes tid, utan at det vart betre. Han gikk til legen for nokre dagar sidan, og det viste seg at det var ein slags soppinfeksjon. Så han har fått antibiotika i salveform (trur det var det), og er begynt å bli betre
Pingting Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Uh, hørtes slitsomt ut. Særlig hvis det klør. Man ser jo ikke helt god ut når man klør seg under armene. Det hender jeg reagerer slik på barbering ihvertfall. Særlig når det begyner å bli kaldere, faktisk. Er det mulig at du reagerer på barberingsskummet f.eks., eller ikke har brukt skarpe nok blader? Smør det godt med fuktighetskrem ihvertfall, utslett klør mer når huden er tørr.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2009 Kjæresten min har klødd som eit tulling under begge armane i det siste. Han trudde det var pga deoen, sidan han har reagert på det før. Så han slutta heilt med deo ei vekes tid, utan at det vart betre. Han gikk til legen for nokre dagar sidan, og det viste seg at det var ein slags soppinfeksjon. Så han har fått antibiotika i salveform (trur det var det), og er begynt å bli betre Soppinfeksjon? Hm, kan dette være en reaksjon på behandling jeg tar nå? Jeg driver med en kraftig utrensing av parasitter, sopper, bakterier o.l, og den har vært ganske hard mot kroppen. Kanskje eksemet er en reaksjon på det?
2010 Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 høres logisk ut. jeg hadde tatt meg en tur til legen. Lykke til:) håper det gir seg snart, for det er slitsomt og vondt
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Soppinfeksjon? Hm, kan dette være en reaksjon på behandling jeg tar nå? Jeg driver med en kraftig utrensing av parasitter, sopper, bakterier o.l, og den har vært ganske hard mot kroppen. Kanskje eksemet er en reaksjon på det? Renser du bort hudens normalflora (bakterier som er en del av immunforsvaret) også? Hvis du gjør det er det ikke usannsynlig at sopp har benyttet anledningen til å tatt normalfloraens plass.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2009 Renser du bort hudens normalflora (bakterier som er en del av immunforsvaret) også? Hvis du gjør det er det ikke usannsynlig at sopp har benyttet anledningen til å tatt normalfloraens plass. Kroppen har mange måter å reagere på, så det er ikke usannsynlig.
KinderMaxi Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Hvis det er eksem du sliter med, så anbefaler jeg kremen Locobase Repair. Den er ganske dyr (300 kr u. resept), men veldig effektiv og drøy i bruk. Den fjerner ekstrem tørr hud og eksem etter ett par-tre dager med bruk, så den er verdt å prøve.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2009 Hvis det er eksem du sliter med, så anbefaler jeg kremen Locobase Repair. Den er ganske dyr (300 kr u. resept), men veldig effektiv og drøy i bruk. Den fjerner ekstrem tørr hud og eksem etter ett par-tre dager med bruk, så den er verdt å prøve. Takk for tips
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. desember 2009 Jeg googla og fant ut at jeg vil prøve dette ringblomstsalve: "Ringblomst salve er fin på sart barne hud, såre barne rumper, for ammende mødre såre brystvorter, atopisk eksem, solbrenthet og andre lignende hud plager. Den er dessuten god på såre og tørre ”arbeidshender”. Ringblomst salve inneholder også lavendel som også virker mot hudinfeksjoner og små sår, innsektsplager stikk og bitt blant annet. " Jeg tror jeg vil prøve denne
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #13 Skrevet 6. desember 2009 Jeg var i Thailand for noen år siden og da fikk jeg også et slags utslett under armene som klødde så fryktelig at jeg etterhvert fikk sår. Kjøpte Hydrokortison på apoteket og smurte på og da forsvant det med det samme. Garantert fra barberhøvelen, for hver gang man barberer seg lager man små rifter i huden og da skapes en inngangsport for potensielt skadelige bakterier. Jeg hadde byttet barberblad hadde jeg vært deg.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. desember 2009 Jeg var i Thailand for noen år siden og da fikk jeg også et slags utslett under armene som klødde så fryktelig at jeg etterhvert fikk sår. Kjøpte Hydrokortison på apoteket og smurte på og da forsvant det med det samme. Garantert fra barberhøvelen, for hver gang man barberer seg lager man små rifter i huden og da skapes en inngangsport for potensielt skadelige bakterier. Jeg hadde byttet barberblad hadde jeg vært deg. Jeg nekter å bruke hydrokortison så langt det lar seg gjøre, så jeg prøver meg på ringblomst-salve og ser om det funker. Barberbladet ble faktisk byttet like før det skjedde, og det er samme type blad jeg alltid har brukt :klø: Det blir ihvertfall ikke noe barbering under armene på en stund, enda godt at det er vinter :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #15 Skrevet 6. desember 2009 Hva slags deo bruker du? Det er jo ikke sånn at organisk = ikke til å reagere på, mange av de stoffene som brukes er allergener og irritasjonsfremkallende, blant annet endel eteriske oljer og alkohol. Men hvis du bruker en sånn for sensitiv hud uten parfyme etc er nok ikke sannsynligheten så stor for at det er den. Sopp kan godt være en forklaring også.
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. desember 2009 Hva slags deo bruker du? Det er jo ikke sånn at organisk = ikke til å reagere på, mange av de stoffene som brukes er allergener og irritasjonsfremkallende, blant annet endel eteriske oljer og alkohol. Men hvis du bruker en sånn for sensitiv hud uten parfyme etc er nok ikke sannsynligheten så stor for at det er den. Sopp kan godt være en forklaring også. Jeg bruker deo fra GreenPeople, har brukt den lenge. Den er uten alkohol, men det kanjo alltids være at det er noe annet jeg reagerer på. Men da burde eksemet vært der deodoranten påføres, så jeg tror nok det har med barberblad å gjøre, evnt at det er en reaksjon på utrensingen jeg tar. Jeg syns de nye barberbldene til Gillette woman er skarpere enn de tidligere, opplever dere det samme? Finnes det noen som er mer skånsomme enn andre?
Pingting Skrevet 6. desember 2009 #17 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Hydrokortison har veldig, veldig få bivirkninger om det bruker korrekt (smøres tynt på og ikke over lengre tid), så det kan jo være verdt å vurdere om ikke noe av det andre fungerer. Vær litt forsiktig med krem med lavendel, jeg vet det finnes noen få som reagerer allergisk på kontakt med dette. Du kan jo prøve å bruke det på bare en liten hudflekk i noen dager først. Tror nok du har rett ang. deodoranten din - om det hadde vørt den du reagerer på så regner jeg med det ville vært eksem der du tar den på. Kanskje også litt utenfor det området, men ikke bare utenfor - det høres merkelig ut. Andre ting man kan reagere på (særlig i armhulene, sensitiv hud der) er vaskemiddel og fargerester som er igjen i nye klær (om man bruker dem før de har blitt vasket). Endret 6. desember 2009 av Pingting
Pjukset Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #18 Skrevet 6. desember 2009 Hydrokortison har veldig, veldig få bivirkninger om det bruker korrekt (smøres tynt på og ikke over lengre tid), så det kan jo være verdt å vurdere om ikke noe av det andre fungerer. Vær litt forsiktig med krem med lavendel, jeg vet det finnes noen få som reagerer allergisk på kontakt med dette. Du kan jo prøve å bruke det på bare en liten hudflekk i noen dager først. Tror nok du har rett ang. deodoranten din - om det hadde vørt den du reagerer på så regner jeg med det ville vært eksem der du tar den på. Kanskje også litt utenfor det området, men ikke bare utenfor - det høres merkelig ut. Andre ting man kan reagere på (særlig i armhulene, sensitiv hud der) er vaskemiddel og fargerester som er igjen i nye klær (om man bruker dem før de har blitt vasket). Kortison er absolutt siste siste siste utvei, skal forsøke ringblomstsalven og se hvordan det går (står ikke noe om at denne har lavendel i seg, fant en som kun skulle inneholde ringblomst, bivoks og solsikkeolje). Men er det noen barberblad som er bedre enn andre, har du/dere noen erfaring rundt dette?
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #19 Skrevet 6. desember 2009 Kortison er absolutt siste siste siste utvei, skal forsøke ringblomstsalven og se hvordan det går (står ikke noe om at denne har lavendel i seg, fant en som kun skulle inneholde ringblomst, bivoks og solsikkeolje). Men er det noen barberblad som er bedre enn andre, har du/dere noen erfaring rundt dette? Jeg bruker gilette. Er fornøyd med den. Har ikke så mye å si at det er "guttehøvel". Venus sine er så klumpete.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #20 Skrevet 6. desember 2009 Det er jo sånn "smøring" på barberbladene, kanskje det er denne du reagerer på? Ellers kan det jo bare hende du har skåret deg littegrann ettersom bladene er så skarpe, slik at sopp e.l har kommet til. Sopp i huden er nokså vanlig og det virker som den har sesong i vinterhalvåret. Ville også prøvd ringblomstsalve og latt være å barbere armhulene en stund for å se om det ble bedre. NB, hvis eksemet skyldes sopp er det ikke noe poeng i å bruke hydrokortison, det står spesifisert på pakningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå