Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg på best mulig måte stelle min alpefiol?

Fikk en i gave for ikke lenge siden, og vil så gjerne at den skal overleve. (pleier som regel å få plantene mine til og overleve)

Har ikke mulighet til å sette den slik at den får direkte lys, men den står slik at den får lampelys, samt gjenskinn av dagslys gjennom tynn gardin.

Hvor ofte og hvor mye skal den vannes? Vannes fra potten, sant?

Den ser per nu temmelig trist ut, og de nydelige blomstene "henger" mer enn står rett.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stell: Vannes jevnlig på skålen, men må ikke stå i vann. Trenger ikke gjødsel, siden den har godt med næring i knollen. Trives best dersom den står lyst og litt kjølig.

Sånn tar du best mulig vare på denne.

Det er relativt lett å google planter og det er mange gode beskrivelser av stell på nettet.

Skrevet

Alpefiolen er ganske vanskelig å holde synes jeg. Spesielt i stuen fordi det ofte blir for varmt for den og da henger alle blomstene med hodet ned. Setter jeg den deriomot på et kaldt rom, så våkner den til liv i løpet av ei natt og er like fin som før.

Så jeg har nå satt den i gangen og håper den holder seg lenger der.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Alpefiolen min har overlevd i 2 år hos meg! Noe som er en gragd!!

Gleden var stor da jeg for en stund siden oppdaga nye knopper på vei! Men så kom nedturen, knoppene hadde tørka ut... :tristbla:

Hva kan være grunnen til det? Jeg har alltid passa på at den har fått nok vann, men ikke for mye. Og vanna på skål. Jeg har plassert den i et vindu, men vinduene mine er gamle og kan være litt trekkfulle. Kan det være grunnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...