Breakeven Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har en klassevenninne som bor hos moren sin nå (hun skal flytte med en venninne på nyåret) Til helgen skal moren hennes og stefaren reise bort. Stefaren har en sønn på ca 17 år (Hun er 24), han har visst en kjæreste som skal overnatte der når foreldrene er borte, og da vil ikke venninna mi være der så hun lurer på om hun kan sove over hos meg. Saken er at jeg fortsatt bor hjemme og har andre å ta hensyn til om hun skal sove her. Hun er en jente som tar ganske mye plass og du merker at hun er her for og si det sånn. Hun vil sove her både fredag og søndag. Faren min må tidlig opp på mandagen og jeg føler at jeg burde ta hensyn til han, samtidig som vi ikke har det størst huset, så det er ikke som vi kan boltre oss hvor vi vil. Derfor spurte jeg henne om hun ikke har noen venninner som bor alene som hun eventuelt kan spørre først, fordi hun nevnte at hun en av dagene kunne sove hos en annen venninne som bor alene. Da sa hun jo, men jeg trodde det var greit for dere. Jeg sa at jeg trodde det var mer praktisk at hun sov hos noen som bodde alene enn meg som bodde hjemme. Da svarte hun at hun ikke skjønte hvorfor det skulle være så vanskelig for meg å ha overnattingsgjester. Er det jeg som er urimelig her? Kan også nevne at hun har blitt sur før fordi hun lurte på om hun kunne sove her da vi skulle se film hos meg, jeg orket egentlig ikke ha overnattingsgjester da, liker best å sove alene, så jeg sa helst ikke, fordi vi har fullt hus osv. Da ble hun spydig og sarkastisk og sa "hyggelig..." og at det var nedtur osv fordi hun hadde så lang vei hjem. Er jeg en skikkelig bitch?:S
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Jeg ville aldri invitert meg selv til å sove hos noen. Venter til jeg blir spurt. Virker merkelig at hun ikke kan sove hjemme selv om det er en annen jente i huset. Sært, spør du meg.
Breakeven Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2009 Godt å høre. Hun er en jente som er veldig direkte av seg, så hun sier ting som det er rett ut. Og hun inviterer seg på en måte seg selv over, hun skrev liksom "trenger egentlig å sove hos deg både fredag og søndag". Jeg ville liksom aldri invitert meg selv over på den måten, jeg syns det blir feil. Og jeg tørr jo nesten ikke si nei siden da kommer hun alltid med en eller annen kommentar.
The Kitten Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Drit i kommentaren hun kommer med hvis du sier nei. Man innviterer seg ikke selv til å sove hos noen. Sånn er det bare. At hun ikke klarer å sove hjemme fordi broren har kjæresten på besøk er ikke ditt problem.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har motsatt problem: En venninne som absolutt vil ha meg til å sove over når jeg er på besøk fredag eller lørdag. Jeg liker jo best å sove hjemme, så takker nei. Da blir hun fornærmet...
The Kitten Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har motsatt problem: En venninne som absolutt vil ha meg til å sove over når jeg er på besøk fredag eller lørdag. Jeg liker jo best å sove hjemme, så takker nei. Da blir hun fornærmet... Dere burde bytte.
Breakeven Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har motsatt problem: En venninne som absolutt vil ha meg til å sove over når jeg er på besøk fredag eller lørdag. Jeg liker jo best å sove hjemme, så takker nei. Da blir hun fornærmet... Hehe, og jeg liker best å sove alene. Skjønner ikke hvorfor hun skal reagere på den måten heller. Hun er en søt jente og alt det der, men det blir for mye. Hadde vært noe annet om jeg var alene hjemme, eller bodde for meg selv.
The Kitten Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Kanskje hun ikke er vant til å måtte ta hensyn til andre?
I Grosny Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har en klassevenninne som bor hos moren sin nå (hun skal flytte med en venninne på nyåret) Til helgen skal moren hennes og stefaren reise bort. Stefaren har en sønn på ca 17 år (Hun er 24), han har visst en kjæreste som skal overnatte der når foreldrene er borte, og da vil ikke venninna mi være der så hun lurer på om hun kan sove over hos meg. Saken er at jeg fortsatt bor hjemme og har andre å ta hensyn til om hun skal sove her. Hun er en jente som tar ganske mye plass og du merker at hun er her for og si det sånn. Hun vil sove her både fredag og søndag. Faren min må tidlig opp på mandagen og jeg føler at jeg burde ta hensyn til han, samtidig som vi ikke har det størst huset, så det er ikke som vi kan boltre oss hvor vi vil. Derfor spurte jeg henne om hun ikke har noen venninner som bor alene som hun eventuelt kan spørre først, fordi hun nevnte at hun en av dagene kunne sove hos en annen venninne som bor alene. Da sa hun jo, men jeg trodde det var greit for dere. Jeg sa at jeg trodde det var mer praktisk at hun sov hos noen som bodde alene enn meg som bodde hjemme. Da svarte hun at hun ikke skjønte hvorfor det skulle være så vanskelig for meg å ha overnattingsgjester. Er det jeg som er urimelig her? Kan også nevne at hun har blitt sur før fordi hun lurte på om hun kunne sove her da vi skulle se film hos meg, jeg orket egentlig ikke ha overnattingsgjester da, liker best å sove alene, så jeg sa helst ikke, fordi vi har fullt hus osv. Da ble hun spydig og sarkastisk og sa "hyggelig..." og at det var nedtur osv fordi hun hadde så lang vei hjem. Er jeg en skikkelig bitch?:S Venninna di er virkerlig frekk! Hvis du absolutt vil være grei med henne, så kan du si at hun kan få komme på fredag, og at søndag er uaktuelt, fordi det da skal være stille i huset kl 21.Eller fordi du trenger alenetid. Eller fordi du trenger familietid. Eller fordi hun blir for mye for deg.
Miss moneypenny Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Jeg syns heller ikke du er urimelig! Har selv ei venninne som inviterte seg selv mye på overnattingsbesøk før, fordi hun hadde så lang vei til skolen, og jeg bodde like ved. Hun ville overnatte selvom jeg var på skolen hele dagen, så på jobb, og kom hjem kl 10, utslitt. Gjerne 3 dager i uka. Og hun kjøpte seg aldri mat, for hun visste hun fikk av meg. Tilslutt måtte jeg bare si at jeg ikke orket mer.. så jeg forstår deg 100 prosent! orker du ikke så orker du ikke. Ikke alle syns det er greit å ha overnattingsgjester inne på sitt eget soverom når de blir voksne! Jeg syns ihvertfall det kan være ubehagelig. Vil helst ikke sove sammen med andre enn samboeren!
Ethereal Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Hu får bare bli sur hvis hun ikke klarer å respektere at du har andre mennesker enn hun å ta hensyn til.
Breakeven Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. desember 2009 Det er liksom ikke bare bare å ha overnattingsgjester når man bor hjemme, og jeg syns heller det er mer slitsomt fordi jeg har ikke den største sengen, har nesten dobbeltseng, men jeg syns likevel det blir litt too much. Hun er også som nevnt en jente som tar mye plass og jeg merker jeg blir sliten av å være for mye sammen med henne. Og ja, det er ikke det samme å ha overnattinsgjester som da man var yngre. Det er noe annet med kjærester og liknende, men dette er noe helt annet.
MissStiles Skrevet 6. desember 2009 #14 Skrevet 6. desember 2009 Hu får bare bli sur hvis hun ikke klarer å respektere at du har andre mennesker enn hun å ta hensyn til. Helt enig! Jeg synes ikke at hun har noen grunn til å bli sur.
Breakeven Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. desember 2009 Stå på ditt TS. Jeg har blitt flinkere til å bli mer bestemt når det gjelder henne. Jeg har alltid vært en person som har hatt vanskelig for å si ifra, jeg er kanskje litt naiv og vil som oftest tro det beste om alle. Men vi har kranglet en del i det siste fordi jeg faktisk har sagt ifra, jeg har sagt akkurat hva jeg mener. Og sist jeg sa hun ikke kunne sove her så sa jeg faktisk til henne at hun burde tenke på måten hun reagerte på. Så jeg skal prøve å stå på mitt om hun bringer det opp igjen. Men hva hadde dere sagt om hun tok det opp igjen, hun har en tendens til å ikke gi seg, og det hadde ikke forundret meg om hun spurte meg igjen om jeg er sikker på at hun ikke kan sove der. Hvordan hadde dere formulert dere? Hun sa jo "Skjønner ikke hvorfor det skal være så pes for deg å ha overnattingsgjester...."
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #17 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville bedt henne slutte å invitere seg selv til overnatting når du allerede har sagt det passer dårlig. Ingen ønsker å bli herset rundt med, og når man har den dårlige innstillingen som venninnen din har, er hun i hvertfall ikke velkommen. Du har flere å ta hensyn til, og da er det enklere for deg at hun finner en annen plass å sove - siden det i utgangspunktet ikke er noe problem. Be henne sove hjemme hos seg selv om ikke annet. Hun dør ikke av å oppholde seg i samme rom som 17-åringen vel? Det er snakk om å sove. Hun høres ut som venninnen min nemlig, og der MÅ du rett og slett bare si ting direkte, de forstår ikke kroppsspråk eller vanlig høflighet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #18 Skrevet 7. desember 2009 Så jeg skal prøve å stå på mitt om hun bringer det opp igjen. Men hva hadde dere sagt om hun tok det opp igjen, hun har en tendens til å ikke gi seg, og det hadde ikke forundret meg om hun spurte meg igjen om jeg er sikker på at hun ikke kan sove der. Hvordan hadde dere formulert dere? Hun sa jo "Skjønner ikke hvorfor det skal være så pes for deg å ha overnattingsgjester...." Du kan jo snu på det og si at du ikke skjønner at det er så mye pes for henne å faktisk være hjemme hos seg selv. Det enkleste er ofte det beste. Si at siden du bor hjemme må du ta hensyn til resten av familien og du ønsker faktisk å sove alene. Lov meg at du ikke gir etter! Hun høres akkurat som den type mennesker som utnytter din naivitet. Du må sette ned foten klart og tydelig (uansett om hun blir sur. Det går som regel fort over), hvis ikke kommer du bare til å forsette å bli utnyttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå