Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Hei, Jeg er ei jente i midten av 20-årene som trenger hjelp.. Jeg veier nå 55 - 57 kg, men min idealvekt er 50 kg, det er også ved 50 kg jeg ser best ut (har ligget på denne vekten tidligere). Nå har jeg trent styrke to ganger pr uke i flere måneder, og ser litt mer definert ut.. men jeg føler ikke at jeg får bort "fettet". MÅ jeg trene mye kondisjon i tillegg for å forbrenne vekk fettet? Jeg går en halvtimes tur kl. 7 før frokost to ganger i uken, men på grunn av en travel hverdag er det sjelden jeg får tid til spinning etc. i tillegg. Så var det kostholdet.. jeg er svak for søtsaker og fett, men har kuttet kraftig ned på dette siste måneden (har kanskje spist sjokolade to ganger siste mnd., mot annenhver dag tidligere). Jeg spiser mye proteinrik mat som kylling, rene biffer, egg osv., men samtidig en del karbohydrater (pasta og ris). Starter hver dag med enten havregryn eller havregrøt (med banan i). Spiser hver 3. time hver dag, mye salater med kylling, pesto og feta (ikke bra med de sistnevnte?!) og knekkebrød (grovt). Jeg blir mildt sagt forvirret av alt snakk om lavkarbo.. veldig mye av maten jeg liker å spise må kuttes ned på for at jeg skal kunne satse på low carb. Hva mener dere med peiling på kost og trening? Vet at jeg burde trene mer, men jeg er effektiv når jeg først er på studioet og holder på en time hver gang, har ikke tid til mer. Blir så utrolig takknemlig hvis noen orker å lese alt og kanskje gi meg et tips eller to Må legge til at jeg satser på varig livsstilsendring, men motivasjonen mot hovedmålet er bikinisesongen 2010!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Hei! Hvis du vil gå ned i vekt så må du trene mer og spise mindre...altså bruke flere kalorier enn du putter i deg. Jeg ville prøvd å trene minst en gang til i uka. Du trener styrketrening? Er du flink til å legge på mer vekter etterhvert? Det må du nesten gjøre ellers blir du stående på stedet hvil og vil ikke få de resultatene du er ute etter. Hvis du vil ned i vekt så hjelper det selvfølgelig med kondisjonstrening. Siden du allerede går tur om morgenen så kan du jo ta denne turen med så rask gange som du klarer. Da vil du få opp pulsen. Av mat så er jeg ikke tilhenger av dieter.. spis variert..unn deg en dag i uken hvor du kan spise sjokolade..et ekstra godt måltid osv. Det er mengden som avgjør. Hvis du føler for å kutte ut visse matvarer så ville jeg kuttet ut poteten. En annen ting du kan gjøre er å lage deg en mini-rutine som du gjør hjemme. Ta feks 20-30 situps, 10-15 pushups samt litt rumpups (ligge på ryggen og heve og senke rumpa) hver morgen og hver kveld. Om en mnd vil du merke forskjell bare av dette. Lykke til !!
Gjest Gjest-PT Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Som allerede nevnt i overstående post så er det kort og greit kcal inn vs kcal ut. Ser at du har plukket opp en del tips om kosthold og trening før og gjør en del ting som er populære, så du ligger jo godt an sånn sett. Nei, du må ikke trene mye kondisjon for å få bort fettet, men det er klart at det vil hjelpe. En kombinasjon av styrketrening og kondisjon vil være det beste. Jeg blir mildt sagt forvirret av alt snakk om lavkarbo.. veldig mye av maten jeg liker å spise må kuttes ned på for at jeg skal kunne satse på low carb. Hva mener dere med peiling på kost og trening? Det er helt rett Den store synderen i kampen mot fedme i dagens samfunn er nettopp karbohydratene. Som du sier så er nesten all maten som er god full av karbohydrater. Karbohydrater er gull verdt når det kommer til rask energi, men problemet for veldig mange er at man ikke får brukt alle karbohydratene man får i seg i dagens samfunn. Men nok om det. Maten du spiser ser grei ut den. Hvis jeg var deg ville jeg droppet bananen om morgenen og heller fått i meg noe protein. Melk er en grei kilde hvis du tåler det. Pesto og feta går fint det også, men selvsagt alt med måte. Den største fellen veldig mange som vil ned i vekt gjør er å droppe fett helt, og det blir helt feil. Kroppen trenger fett for å fungere og ferdig med det. Det er som sagt lite å utsette på kostholdet ditt, så det jeg ville gjort var å skrive ned hva du spiser hver dag over en uke hvor du trener normalt. Vei deg f.eks på søndag kl. 12 og vei deg til samme tid igjen neste søndag. Nå er det enkelt for deg å gjøre små endringer i enten kosthold eller trening dersom du ikke er fornøyd med resultatet over en uke samtidig som du holder deg til en kjent plan som er lett å følge. Dersom jeg skulle gitt deg et tips for bedre effekt av det opplegget du følger nå, så er det å komme deg ut på tur litt oftere Du må ikke gå tur om morgenen om det er vanskelig, og jeg har vanskelig for å tro at du ikke har tid til en halvtimes tur på ettermiddagen hvor du blir varm i kinnene, så her er det bare å komme igang! Det virker som du gjør det meste riktig, det er bare det lille ekstra som mangler!
Gjest TS Skrevet 8. desember 2009 #4 Skrevet 8. desember 2009 Takk for gode tilbakemeldinger Jeg skal justere litt og ta tipsene i bruk! Ang. poteter så spiser jeg det veldig sjeldent, så jeg skal nok klare å kutte det ut. Og gå litt oftere. Føler jeg er flink til å øke motstanden når jeg trener styrke, løfter egentlig ganske tungt, så nå er det vel bare å smøre seg med tålmodighet..
Chanel.No5 Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Ang. poteter så spiser jeg det veldig sjeldent, så jeg skal nok klare å kutte det ut. Og gå litt oftere. Hvorfor kutte ut poteter? Det er langt ifra den verste kilde til karbohydrater. Det er faktisk ikke mye kalorier i de sammenlignet med mange andre karbohydratkilder og metter godt. Les litt her: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=53&id=2076 Under slanking kan alt spises, gjelder bare å spise moderate mengder!
Kosteskaft Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Du skriver du vil ned til 50 kg. Det er veldig lite det! Men det kan jo være du er bittelita også da. Du skriver også at du tidligere har veid 50 kg, når var det? Hvis dette er før 20-årsalder, så er det mulig at de siste kiloene er rett og slett fordi du er blitt voksen og dame! det vil si pupper, hofter, økt vann i kroppen. Altså det som er normalt. Men så lenge du er frisk og rask, normal menstruasjon, etc, så er vel alt ok.
Chanel.No5 Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Du skriver du vil ned til 50 kg. Det er veldig lite det! Men det kan jo være du er bittelita også da. Enig her.. Hvor høy er du egentlig?
Gjest yojo Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Hei! Hvis du vil gå ned i vekt så må du trene mer og spise mindre...altså bruke flere kalorier enn du putter i deg. Jeg ville prøvd å trene minst en gang til i uka. Du trener styrketrening? Er du flink til å legge på mer vekter etterhvert? Det må du nesten gjøre ellers blir du stående på stedet hvil og vil ikke få de resultatene du er ute etter. Hvis du vil ned i vekt så hjelper det selvfølgelig med kondisjonstrening. Siden du allerede går tur om morgenen så kan du jo ta denne turen med så rask gange som du klarer. Da vil du få opp pulsen. Av mat så er jeg ikke tilhenger av dieter.. spis variert..unn deg en dag i uken hvor du kan spise sjokolade..et ekstra godt måltid osv. Det er mengden som avgjør. Hvis du føler for å kutte ut visse matvarer så ville jeg kuttet ut poteten. En annen ting du kan gjøre er å lage deg en mini-rutine som du gjør hjemme. Ta feks 20-30 situps, 10-15 pushups samt litt rumpups (ligge på ryggen og heve og senke rumpa) hver morgen og hver kveld. Om en mnd vil du merke forskjell bare av dette. Lykke til !! Rumpups, har jeg ikke hørt om Kan du forklare litt bedre?? Dette vil jeg legge inn i rutinene hver dag Har man føttene på gulvet og hever og senker rumpen på den måten??
Gjest TS Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 En annen ting.. jeg er jo såpass lav at de få kiloene jeg har lagt på meg synes veldig godt. Jeg skulle gjerne hatt noen langstrakte ben å fordele både muskler og fett på, men ettersom jeg ikke har det, blir jeg seende litt "klumpete" ut i underkroppen. Det er umulig å punktslanke, det vet jeg, men jeg har smal og liten overkropp, kolossal rumpe og digre lår. Er det mulig å få ben (lår) smalere på noen måte? Takk TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå