Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 I sommer kjøpte vi ny vaskemaskin, Electrolux sin toppmodell. Jeg har vært fornøyd helt fram til nå, men i det siste har jeg lagt merke til noe: Vi bruker tynne gazvaskekluter og vaskefat til barnet vårt. Dersom vi legger den rene, tørre gazkluten rett i vaskefatet, blir vannet hvitt og skummete, og det legger seg et hvitt lag av såperester rundt kanten. Dette skjer uansett hvilken temperatur klutene er vasket på, hvor mye klær som har vært i maskina, hvor langt vaskeprogram jeg setter på osv. Jeg KAN selvsagt vaske halv maskin, med halv mengde vaskemiddel, sette på lengste program med ekstra skylling, men dette er jo ekstremt strøm- og vannkrevende. Når jeg har kjøpt en maskin til 7000-8000 kr, forventer jeg at klærne skal bli rene på vanlig vis. Eller? Må en bare godta kjemikalierester på klærne? Vasker maskinen din helt rent?
Gjest Marlo Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Ville tatt kontakt med selgeren før evnt garantier og slikt går ut.
Kvist Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Bruker du mye såpe da? Vaskemiddelprodusentenes doseringsanvisning synes i alle fall jeg at er alt for høy, jeg halverer den gjerne og tøyet blir helt rent. Sparer miljøet og penger gjør jeg også.
Norbertine Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Enig med kvist i at det går an å redusere mengden vaskemiddel. Jeg ville også tatt ut vaskemiddelbeholderen og sjekket om det har samlet seg opp masse vaskemiddel inni der.
Miko Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Bruker du mye såpe da? Vaskemiddelprodusentenes doseringsanvisning synes i alle fall jeg at er alt for høy, jeg halverer den gjerne og tøyet blir helt rent. Sparer miljøet og penger gjør jeg også. Enig, halv dose er ofte mer enn nok. Hva med evt. prøve flytende vaskemiddel? Dyrere i bruk, men også her kan man selvsagt halvere dosen.
Gjest ts Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Enig, halv dose er ofte mer enn nok. Hva med evt. prøve flytende vaskemiddel? Dyrere i bruk, men også her kan man selvsagt halvere dosen. På Neutrals pakke med pulver står det at en skal dosere 80 (!!!!) ml per 5 kg tøy. Vår vaskemaskin tar 7 kg, og jeg har aldri brukt mer enn maks 50, men har som oftest oppi ca 40 ml. Bruker også 40 ml når jeg bruker Blenda Sensitive, men bakpå den pakken tror jeg det står at en skal dosere 50 ml. Så da skal jeg prøve å kutte ned til 30 ml med begge typene. Vaskeklutene hennes kokvaskes, så her forsvinner jo bakteriene uansett mengde vaskepulver. Håper ny doseringsmengde gjør susen!
Alison Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville også sjekket filteret for å se om det ligger noe der. Hvis det ligger en del der kan det være nok til at klærne ikke blir skikkelig skylt.
Gjest ts Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville også sjekket filteret for å se om det ligger noe der. Hvis det ligger en del der kan det være nok til at klærne ikke blir skikkelig skylt. Filteret? Altså den proppen som gjerne er helt nede ved gulvet på maskina? Det er nettopp sjekket, og der var det null gurba. Det irriterende er at jeg vet ikke om dette har vært et faktum helt siden i kjøpte maskina, da det er først nå de siste par månedene at vi har brukt kluter på denne måten. En legger jo ikke merke til om et håndkle skummer i vannet. Dersom problemet ikke løser seg ved bruk av mindre vaskemiddel; er dette noe jeg skal kontakte selgeren (Elkjøp) eller produsenten (Electrolux) om?
Blowers daughter Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Kjør en ekstra skylling etter programmet og se om det fortsatt skummer. Hvis det gjør det, selv med halv dose vaskemiddel, hadde jeg tatt kontakt med selger og krevd å få bytte maskin.
Virvel Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Har du sjekket om det samme er tilfelle med andre plagg? Det kan jo være at akkurat de klutene krever lite vaskemiddel og ekstra lang skylling. Noen tekstiler eter jo såpe omtrent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå