Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Kjæresten har lyst til å flytte inn til meg og hjelpe til med utgifter b.la. Det er mitt hus vi skal bo i men hvor mye skal/kan han betale. Hvis han flytter inn hit vil jeg misste skatte klasse 2 og en barnetrygd. Kan jeg "forlange" at han betaler halvparten av de fasste utgiftene og halvparten av de mnd avdragene på lånet? Har ikke økonomi til å "fø" på en mann. Synes dette er veldig vannskelig for jeg har en ordnet men trang økonomi. Hvordan gjør dere det, dere som har flyttet inn eller latt andre flytt inn. Hilsen Ei som undrer.
lilleting Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Heisann... Vi deler alle de faste utgiftene, og jeg tror dette er den lureste måten å gjøre d på for å unngå krangling... Det eneste er at siden jeg er student betaler jeg litt mindre i strøm (av og til betaler han hele) de månedene jeg har eksamener osv (at jeg har lite tid til å jobbe ved siden av skolen)... Jeg syns det er bare rett og rimelig at han skal betale halvparten, ellers så flytter han jo inn "for å snylte på deg"!
Rosalie Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Han bør ikke være med på å betale avdragene på boligen din siden han ikke kjøper seg inn, men en avtalt husleie er det jo naturlig at han betaler. For øvrig beholder du den ekstra barnetrygden selv om han flytter inn, så i realiteten mister du kun de ca 10.000 som skatteklasse 2 utgjør.
Snipa Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Jeg synes det virker fornuftig å dele på alle "driftsutgifter" som mat, strøm, tv, internett osv. Og så betaler du på dine lån og utgifter som gjelder din bolig, dette fordi du eier den og er den som evt. tjener på den. Da gjenstår det bare å bli enige om en fornuftig husleie han bør betale til deg, for han bør ikke bo der gratis.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg flyttet inn med kjæresten min for 1 1/2 år siden. Han eier huset. Vi deler på utgifter som strøm, internett, tv, kommunale avgifter og sånne ting. Dette utgjør ca. 2000 i mnd på hver. I tillegg kjøper jeg litt ekstra mat. Men jeg betaler ikke på lånet hans på huset eller andre ting som har med huset å gjøre, da jeg ikke har kjøpt meg inn. Føler at det blir litt feil å hjelpe han med å betale ned på et lån, når jeg ikke får noe igjen for det. 2000 er ikke så mye, men han synes det er greit siden han tjener en god del mer enn meg. Hvilken pris dere setter på det er helt opp til dere, men synes ikke han skal betale halvparten av lånet ditt.
I Grosny Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 (endret) Jeg flyttet inn med kjæresten min for 1 1/2 år siden. Han eier huset. Vi deler på utgifter som strøm, internett, tv, kommunale avgifter og sånne ting. Dette utgjør ca. 2000 i mnd på hver. I tillegg kjøper jeg litt ekstra mat. Men jeg betaler ikke på lånet hans på huset eller andre ting som har med huset å gjøre, da jeg ikke har kjøpt meg inn. Føler at det blir litt feil å hjelpe han med å betale ned på et lån, når jeg ikke får noe igjen for det. 2000 er ikke så mye, men han synes det er greit siden han tjener en god del mer enn meg. Hvilken pris dere setter på det er helt opp til dere, men synes ikke han skal betale halvparten av lånet ditt. Jeg tror det er greit hvis han betaler halvparten av alt, untatt avdrag. Han kan betale litt mer husleie, f.eks 1000 kr ekstra for å kompensere for skatteklassen og sånt. Hvis han har mer til overs enn deg da, så hadde det vært ideelt om han satte det ekstrabeløpet inn på en konto , som han kan bruke til å kjøpe seg inn i huset når det er sikkert at dere skal være sammen for alltid. Eller for å ha noe å falle tilbake på når han blir kastet ut. Husk at normal husleie for en ettromsleilighet i Oslo er ca 7000 kroner , med strøm, kabeltv og bredbånd så blir det fort 8-9000 kroner. Så hvis du får 6000, og han putter 3000 på kontoen, så er det muligens greit for dere. På lang sikt, så synes jeg egentlig at familier bør ha felles økonomi, regulert av advokat eller ekteskap. Endret 6. desember 2009 av I Grosny
Gjest ts Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Å være med å betale på lånet hvar vel kansje litt feil skrevet? Mente en form for husleie? Han kommer aldri til å kunne kjøpe seg inn i mitt hus, det vil bli for stor kostnad for ham siden jeg har betalt ned litt over halvparten av gjelden så noen felles økonomi kan jeg ikke se at vi kommer til å få.
Gjest regine ii Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Han bør ikke være med på å betale avdragene på boligen din siden han ikke kjøper seg inn, men en avtalt husleie er det jo naturlig at han betaler. For øvrig beholder du den ekstra barnetrygden selv om han flytter inn, så i realiteten mister du kun de ca 10.000 som skatteklasse 2 utgjør. Ikke helt riktig. Hun beholder ekstra barnetrygd inntil 18 måneder etter at hun har fått ny samboer, dvs. den forsvinner ikke umiddelbart, men etterhvert. Skattekl. to forsvinner først ved giftemål eller at de får felles barn. TS: jeg er i akkurat samme situasjon som deg og vi har gjort som følger: - han betaler husleie til meg, som utgjør ca 1/4 av markedsleie på huset. Dette for at han ikke skal bo gratis, samtidig som det er mitt hus og mitt lån, og det skal jo han ikke betale på. - faste utgifter som strøm, internett, kommunale avgifter, aviser.... deler vi likt på - mat handler vi etter behov, og selv om vi ikke niregner på det, så tror jeg at det går sånn noenlunde opp i opp. Vi er fornøyde med denne ordningen, og føler at det er rettferdig og er en løsning som passer oss. Ingen av oss er interessert i å ha "mine penger er dine penger" økonomi, bl.a. fordi vi har noe ulik måte å prioritere pengebruk på.... Slik vi har det nå unngår vi diskusjoner om penger, og regningene blir betalt.
toth Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Når han flytter inn burde han jo ende opp med å betale nogenlunde normale utgifter, leie og liknende. Kommer jo mye an på hva han tjener men å betale 4-5000 i måneden inkludert strøm, vannutgifter og liknende er jo bare fair. Så kan du heller betale ned litt ekstra på lånet ditt. Selv om du da over tid tjener mer på dette forholdet enn han så kommer det jo ikke til å gjøre en forskjell før dere eventuelt skilles. En annen løsning kan være en avtale om at han betaler ned direkte på boliglånet så lenge dere holder i sammen, da blir jo lånet nedbetalt fortere men at du heller tar opp igjen noe av lånet og betaler han tilbake om dere skilles sånn at han har litt startkapital. Altså at han får lov til å spare i ditt hus slik at fellesutgiftene \ renteutgiftene deres går ned, i stedet for at han sparer på en egen konto..
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Mine og hans penger er våre penger sammen Vi betalert regninger og har de pengene som er til overs sammen Slik har jeg hatt det med alle mine samboere Tenker ikke over hvem som betaler hva. Vi har alle pengene sammen vi
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Mine og hans penger er våre penger sammen Vi betalert regninger og har de pengene som er til overs sammen Slik har jeg hatt det med alle mine samboere Tenker ikke over hvem som betaler hva. Vi har alle pengene sammen vi så fint at dette funker for deg/dere. Nå var det ganske så tydelig at ts IKKE ønsket en slik løsning, og at hun ønsket innspill på hva og hvordan de kan ordne økonomien slik at det blir ok for begge parter. Da blir et innspill som dette nokså meningsløst.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå