Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 NSB søker etter konduktører for tiden og jeg vurderer å søke. Har jobbet lenge i butikk og trives i servicebransjen, men kunne godt tenke meg en forandring etter snart seks år på samme arbeidsplass. Er det noen her som jobber som konduktør og kan fortelle litt om hvordan det er? Hvordan er arbeidsdagen? Turnus? Lønn?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Ingen erfaring med jobben - men mye erfaring som togpendler. Er det snakk om konduktør på tog Oslo - Bergen for eksempel kan det nok være en grei jobb, men konduktør på lokaltog i Osloområdet tror jeg ikke er noe særlig. Med alle forsinkelsene og annet trøbbel som skjer er dte som regel konduktørene som får unngjelde, det er mye kjefting og sure passasjerer. Når togene er forsinket flere ganger i uken, og du er NSB's ansikt utad kan det nok være en ganske vanskelig jobb!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Hei! Jeg jobber som konduktør i NSB, og har gjort det i tre år nå. Og i og med at jeg ikke har så mye ansenitet har jeg jobbet i lokaltog. (Regiontog blir jo kalt gubbeturer). Å jobbe som konduktør er det beste jeg har jobbet med. Det er et stort og veldig bra arbeidsmiljø. Ikke er det veldig slitsomt heller untatt morgen og ettermiddag, rundt rushtid. Man jobber turnus og en vakt kan f.eks begynne 15:17 og være ferdig kl 22:43. Dette fordi man starter ettersom når toget ditt går. Når det gjelder lønn kan den variere, ettersom man søker på forskjelliger turer(turnuser), og om man foretrekker å jobbe natt eller dag. Dette kan man velge selv ved å søke en tur med enten mange netter eller uten netter. Min lønn nå er på nesten 500 000 (grunnlønn 320 000) men har valgt en turnus med 5 netter på. Foreløpig er det stort sett turnuser med jobbing annen hver helg, men NSB jobber med å få nok personale så vi kan gå over på jobbing hver tredje helg. Ny turnus søker man en gang i året. Jeg anbefaler på det sterkeste å søke :D Har selv erfaring fra butikk og servicebransjen og vil tro at det er en av grunnene til at jeg fikk jobb i NSB.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Lønnen er kjempegod, det satses på kvinner og innvandrere, og det er masse overtidstillegg. Fet jobb, lite arbeid og de er jo sure alle sammen i dag uansett i NSB, så en fra eller til spiller ingen rolle.
Gjest TS Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Ingen erfaring med jobben - men mye erfaring som togpendler. Er det snakk om konduktør på tog Oslo - Bergen for eksempel kan det nok være en grei jobb, men konduktør på lokaltog i Osloområdet tror jeg ikke er noe særlig. Med alle forsinkelsene og annet trøbbel som skjer er dte som regel konduktørene som får unngjelde, det er mye kjefting og sure passasjerer. Når togene er forsinket flere ganger i uken, og du er NSB's ansikt utad kan det nok være en ganske vanskelig jobb! Har selv pendlet med tog Drammen-Oslo S daglig i flere år, så jeg har merket dette som kunde og er klar over problemstillingen. Heldigvis er jo togene stort sett i rute, men jeg skjønner absolutt hva du mener. Etter over 10 år i butikk, hvorav flere år i bytte/retur avdelingen på en stor Elkjøp butikk har jeg hatt min andel av sure og sinte kunder, men jeg er god på å bare legge det fra meg når kunden går ut av døra. Jeg blir ikke personlig fornærmet om en kunde skjeller meg ut. Å ta imot både positiv og negativ feedback er jo en del av jobben når man er i et serviceyrke, men det er sikkert ikke veldig festlig å være konduktør de dagene "alt" går galt for NSB og Jernbaneverket. Hei! Jeg jobber som konduktør i NSB, og har gjort det i tre år nå. Og i og med at jeg ikke har så mye ansenitet har jeg jobbet i lokaltog. (Regiontog blir jo kalt gubbeturer). Å jobbe som konduktør er det beste jeg har jobbet med. Det er et stort og veldig bra arbeidsmiljø. Ikke er det veldig slitsomt heller untatt morgen og ettermiddag, rundt rushtid. Man jobber turnus og en vakt kan f.eks begynne 15:17 og være ferdig kl 22:43. Dette fordi man starter ettersom når toget ditt går. Når det gjelder lønn kan den variere, ettersom man søker på forskjelliger turer(turnuser), og om man foretrekker å jobbe natt eller dag. Dette kan man velge selv ved å søke en tur med enten mange netter eller uten netter. Min lønn nå er på nesten 500 000 (grunnlønn 320 000) men har valgt en turnus med 5 netter på. Foreløpig er det stort sett turnuser med jobbing annen hver helg, men NSB jobber med å få nok personale så vi kan gå over på jobbing hver tredje helg. Ny turnus søker man en gang i året. Jeg anbefaler på det sterkeste å søke :D Har selv erfaring fra butikk og servicebransjen og vil tro at det er en av grunnene til at jeg fikk jobb i NSB. Takk for godt svar:-) Hvordan ser de forskjellige turnusene ut?
Grønt blad Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Kjenner en som har jobbet som konduktør i ti år, men som sluttet for rundt tre år siden. Han trivdes veldig godt, selvfølgelig slitsomt med sinte kunder som kjefter deg huden full, men stort sett var det veldig bra. Årsaken til at han sluttet var at han ble sliten av turnusene. Han var konduktør på regionstog, og de lengste vaktene kunne være på mer enn ti timer. Han kunne arbeide fire dager, og deretter ha "langhelg". Selv om langhelg var deilig, så var arbeidsdagene harde, og når han jobbet var det vanskelig å ha overskudd til et liv utenom jobben. Jobben bestod i billettkontroll og svare på henvendelser fra passasjerer o.l. Han hadde ikke spisepause, men måtte spise når det var tid for det. På lange strekninger uten stopp (f.eks. på bergensbanen) var det gode muligheter for å slappe av litt. Jeg vil igjen påpeke at han synes det var en veldig hyggelig jobb, og han trivdes godt. Jeg ville søkt, var jeg deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 Lønnen er kjempegod, det satses på kvinner og innvandrere, og det er masse overtidstillegg. Fet jobb, lite arbeid og de er jo sure alle sammen i dag uansett i NSB, så en fra eller til spiller ingen rolle. Konduktørene er da nesten alltid blide. Jeg har i hvert fall aldri møtt en sur en. Ellers er det mye rart i NSB, men konduktørene er positive, og det virker som de har et hyggelig arbeidsmiljø.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Hvordan ser de forskjellige turnusene ut? Å si stort mer om turnusene er ikke lett, men man har 46 forskjellige lokal-turnuser å søke i Oslo. Hver av disse har 3 eller 4 linjer(hvilken linje du får bestemmer om man jobber oddetalshelg eller partallshelg).. de med tre linjer jobber man hver 3 helg og de med 4 jobber man annen hver. Jeg jobber en 4 uker (bedre betalt) og har da en ålreit arbeidshelg og en vi kaller svarthelg. Men tror ikke jeg har snakket med en kolega som ikke har blitt fornøyd etter turnussøkingen. Uansett må man jo bare leve med den turnusen et år.
Gjest æsj Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Konduktørene er da nesten alltid blide. Jeg har i hvert fall aldri møtt en sur en. Ellers er det mye rart i NSB, men konduktørene er positive, og det virker som de har et hyggelig arbeidsmiljø. Der jeg kommer fra har NSB fått rykte på seg å være en gjeng med sure mennesker. Det er også stor forskjellsbehandling mellom studenter og voksne (er du ung får du gjerne litt ekstra sur behandling). Jeg har pendlet hver dag i 3 mnd i 40 minutter nå, og er dødslei av å møte et så surt ansikt på morgenkvisten! Så skal det også sies at man virkelig merker det når man møter en av unntakene, de som er blide og hyggelige: Da blir virkelig den dagen litt bedre bare på grunn av det ene smilet. Det skader ikke å være høflig og smile, men virker som at mange innen service har møtt så mange sure studenter (eller unge folk generelt) at de har mistet lysten til å prøve å være hyggelig mot de som da ikke egentlig har gjort noe galt.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Strekningen Drammen-Østfold har alltid forsinkelser og konduktørene er sure.
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 9. desember 2009 #11 Skrevet 9. desember 2009 Jeg oppfordrer deg til å søke som konduktør, jeg har selv jobbet som konduktør i 5 år og kunne aldri tenkt meg en annen jobb, liker veldig godt å jobbe turnus med mulighet for fri på ukedager og ledig i lengre perioder ved frihelger. Lønna er bra, kom opp i underkant av 500000 i år uten nesten noe overtid. Stort sett går det bra med kunder og det er ikke så mange sure kunder som folk skal ha det til, bare dem får informasjon om hva som skjer så er mye gjort.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 Er ikke det den mest overbetalte jobben i landet så vet ikke jeg. Hva slags utdannelse trenger man for konduktørstilling i NSB? Nesten en halv mill. etter 5 år i yrket.. Vi skal være glad noen gidder noen å bli lærere og sykepleiere i dette landet
maria_lena Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 Er ikke det den mest overbetalte jobben i landet så vet ikke jeg. Hva slags utdannelse trenger man for konduktørstilling i NSB? Nesten en halv mill. etter 5 år i yrket.. Vi skal være glad noen gidder noen å bli lærere og sykepleiere i dette landet det var det jeg også reagerte på... og det var etter tre år med 500 000 ikke etter 5 år. Noe skole eller opplæring må man jo ha men hva er det som gjør at lønna blir så høy?
Ellsworth Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 hva er det som gjør at lønna blir så høy? Det vanlige: Tilbud og etterspørsel og/eller gode fagforeninger.
maria_lena Skrevet 10. desember 2009 #15 Skrevet 10. desember 2009 Det vanlige: Tilbud og etterspørsel og/eller gode fagforeninger. sant nok vil heller si gode fagforeninger isåfall for tilbudet er ikke noe å skryte av...
Minttu Skrevet 10. desember 2009 #16 Skrevet 10. desember 2009 Konduktørene er da nesten alltid blide. Jeg har i hvert fall aldri møtt en sur en. Ellers er det mye rart i NSB, men konduktørene er positive, og det virker som de har et hyggelig arbeidsmiljø. Det er de som regel på toget her, Gjøvik-Oslo. Og da jeg er blid tilbake Tar bare det toget, men tok tur-retur Oslo-fredrikstad i sommer, og der var de da bare snille også
genacvale Skrevet 7. mars 2013 #17 Skrevet 7. mars 2013 Jeg kom plutselig over dette innlegget og føler jeg måtte legge inn svar. Jeg begynte som konduktøraspirant i NSB høsten 2007. Da var grunnlønna på 235 000 i året. Jeg fikk ganske mye turnus, vakter som begynte kl. 06 og sluttet 14 var ikke sjeldent. Det samme med vakter som begynte og sluttet sent, nesten ved midnatt. Det hendte også at overnattinger på stasjoner var en del av jobben. Med mitt behov for rutiner, trygghet og forutsigbarhet holdt jeg ikke lenge i jobben. Jeg gikk igjennom en generelt tøff tid og sure kunder hjalp ikke på, akkurat. Ledelsen var heller ikke fornøyd med meg da jeg på slutten gikk over i 50% sykemelding. I tillegg husker jeg at de nevnte at de ikke pleier å ansette så unge folk (da var jeg 21) men gav meg en sjanse... Prestasjonspress?? Da jeg ble gravid, ble jeg oppfordret til å levere oppsigelse frivillig. Og skole? NSB har en egen skole - i Drammen. Så jeg måtte jo stå opp kl. 6 og pendle Oslo-Drammen hver dag. Heldigvis slapp vi å betale for reisen da. Har du fortsatt lyst til å søke? Vær så god, men da må du belage deg på masse turnus, slitsomme arbeidstider og høye prestasjonskrav. Med mindre du liker å jobbe til alle døgnets tider da og presse deg igjennom fullstappa Ski-lokaltog i rushtiden... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå