Gå til innhold

jogging/slanking

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er ute etter å ta av noen få kilo.Lurer derfor på om jogging er noe av det mest effektive?Hvor langt/lenge og hvor ofte for å se resultater?

Jeg har en runde på 9 km som jeg er glad i,bruker da ca 43 min.Er dette lenge nok med tanke på fettforbrenninga??Det er jo ikke så langt tidsmessig kanskje?Glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogging er etter min mening en av de sunneste og definitivt billigste måtene å jobbe med vekten på! Hvis du jogger ni km i strekk har du jo et meget godt utgangspunkt.

Men en kan jo ikke jogge hver dag heller. Mitt tips er at du prøver å være aktiv også på dager som du ikke jogger. Det beste tipset jeg har fått noen gang er å gå minst en halvtimes tur før frokost, når den anledningen byr seg. Det tar forbrenninga skikkelig på senga, og gir dessuten en frisk og god start på resten av dagen. Men drikk et stort glass vann før du går ut!

Svømming innimellom annen trening er også bra for ledd og variasjon.

Det er i det hele tatt mange muligheter til å være i aktivitet!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 km. på 43 min. er en fin økt det, gjør du det 3-4 ganger i uka kommer du til å merke det på formen. Du kommer ikke nødvendigvis til å gå ned i vekt da kroppen ofte kompenserer for forbrente kalorier med økt apetitt.

Vil du gå ned i vekt bør du nok gjøre noen endringer i kostholdet. Spis mindre raske karbohydrater og mer protein. Spiser du i tillegg ofte og lite og stopper før du er stappmett bør det skje endringer også på vektfronten. Å ga ned 1/2 kilo i uka er det sunneste og det kan du klare uten å være altfor sulten. Litt karbosug i begynnelsen kanskje, men det gir seg etterhvert.

VIKTIG - ikke tenk på det som en kur, men som en livsstilsendring du gjør for å få det bedre fysisk og psykisk. Gjør du det og ikke fokuserer altfor mye på det forventede resultatet (resultatene kommer de, men gi dem tid) er det stor mulighet for at du vil lykkes med varig resultat.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En joggetur på tre kvarter er absolutt bra hvis du vil ned i vekt. Fett-forbrenningen starter for fullt etter ca 20 minutters fysisk aktivitet. Du bør imidlertid jogge i et lavt tempo hvis forbrenning er hovedmålet for å holde pulsen på riktig nivå i forhold til forbrenningen. En regel er at du bør jogge i et sånt tempo som gjør at du kan føre en lett samtale samtidig, da vil forbrenningen være optimal.

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petruska offline

Glemte en ting: sørg for at kroppen ikke har tomme karbolagre når du jogger eller gjør andre ting hvis fettforbrenning er første prioritet. Kroppen trenger faktisk karbo for å brenne fett. Leste en fin illustrering av det et eller annet sted: karbohydratene er flammen kroppen bruker til å brenne fett med. Bra forklart synes jeg.

Noen tror at det er lurt å tømme karbolagrene før fettforbrenning fordi kroppen da tar brensel rett fra fettlagrene. Sånn er det desverre ikke. Har ikke kroppen karbo bruker den muskelvev. Det er jo aldri ønskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...