Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som går i 1. klasse på videregående. Hun var veldig ivrig til å lese før, men de siste årene har leselysten avtatt. Nå leser hun ikke i det hele tatt, og dette merkes på karakterene. Hun begynner på bøker, men leser dem aldri ferdig.

Så det jeg lurte på var om dere hadde tips til bøker som passer for en 16 åring ? Ikke barnebøker, men "voksenbøker" som er litt lettleste, men likevel spennende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så inne i hvilke bøker ungdommer liker å lese. Men min "svigerdatter" som er 20 ønske seg en bok av Stephenie Meyer som heter "Ved daggry" Tror den går under sjangeren ungdomsbøker. Dessuten tror jeg det er en av en serie med bøker, men der kan jeg ta feil.

Skrevet
Jeg har en datter som går i 1. klasse på videregående. Hun var veldig ivrig til å lese før, men de siste årene har leselysten avtatt. Nå leser hun ikke i det hele tatt, og dette merkes på karakterene. Hun begynner på bøker, men leser dem aldri ferdig.

Så det jeg lurte på var om dere hadde tips til bøker som passer for en 16 åring ? Ikke barnebøker, men "voksenbøker" som er litt lettleste, men likevel spennende.

Kjøp Twilight serien, den er UTROLIG populær om dagen, bare husk og ta den første i serien.. Tror hun heter Stephanie Meyer..

Skrevet
Er ikke så inne i hvilke bøker ungdommer liker å lese. Men min "svigerdatter" som er 20 ønske seg en bok av Stephenie Meyer som heter "Ved daggry" Tror den går under sjangeren ungdomsbøker. Dessuten tror jeg det er en av en serie med bøker, men der kan jeg ta feil.

så ikke denne, sorry ;)

det er en serie med bøker. Den er filmatisert også.. Tror den serien faller i smak :)

Skrevet

twilight-serien har allerede blitt nevnt, denne anbefales! Enda ikke møtt noen somhar klart å legge denne i fra seg!

Ellers har lene kaaberbøl også noen svært gode bøker. Ligger i fantacysjangeren, ungdomslitteratur. Veldig spennende lesning!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Millenium-serien anbefales. Jo Nesbø har også gode bøker. :)

Når jeg var 16 var jeg på god vei til å pløye gjennom samlinga til pappa med krimbøker og thrillere. Jeg hadde blitt skikkelig fornærma dersom jeg hadde fått en ungdomsbok eller lettlest voksenbok i julegave.

Skrevet

Til isse: Nei, hun heter Stephenie. Ellers er det jo kjekt å finne ut om hun liker konseptet bak twilight før du slenger drittserien i ansiktet på henne. Om hun liker skikkelige vampyrhistorier kommer hun ikke til å like dem, nemlig.

Skrevet
Til isse: Nei, hun heter Stephenie. Ellers er det jo kjekt å finne ut om hun liker konseptet bak twilight før du slenger drittserien i ansiktet på henne. Om hun liker skikkelige vampyrhistorier kommer hun ikke til å like dem, nemlig.

Jeg skjønner ikke interessen for disse bøkene, men tenkte kanskje at det falt i smak for en på 16 :)

Gjest Cipheria
Skrevet

Kjem jo an på kva type bøker ho likar. Krim, roman, fantasy, scifi, grøsser.... Veit du kva som er favorittbøkene hennar? Som ho har lest ut?

Skrevet

Kommer jo veldig an på hva hun interesserer seg for og da... Venninnene mine leser omtrent bare krim, mens jeg leser alt fra twilight serien til vitenskapsbøker. Et par venninner leser kun kjærlighetsromaner og kiosklitteratur. Vi er 17. Du kan jo safe litt med f.eks. Dan Brown bøkene? De passer jo litt for alle, pluss at de har blitt laget filmer av, og da er det gjerne litt artigere å lese fordi man kan koble det opp mot noe.

Om du ikke vet hvilke typer bøker hun kan tenke seg, så se på hvilke typer filmer hun pleier å se, og ta noe i samme sjanger.

Skrevet

Nå går det jo fint an å bytte en bok, hvis den ikke faller i smak.

Gjest Cipheria
Skrevet

Men det er moglegvis litt kjekkare å få ein presang der ein føler at givaren har gjort ein innsats. Og at givaren kjenner ein såpass at den skaffar noko som passar. Spesielt når det gjelder dei nærmaste, så er det jo kjekt å sjå at givaren kjenner ein. Ikkje at det er krise om boka er feil, men..

Skrevet

Da jeg var 16, var jeg hektet på Ringenes Herre-trilogien. Den er jo også blitt filmatisert siden den gang, så hun vet sikkert litt hva det går i. Det er kanskje litt avskrekkende hvis hun får alle tre bøkene i ett bind, men du kan jo begynne med den første, "Ringens brorskap" (Fellowship of the Ring).

Skrevet

Takk for mange gode tips !

Jeg er ikke helt sikker på hvilke bøker hun liker... hun har lest så mye forskjellig. Men hun er ikke eldig glad i fantasy.Ser mange anbefaler Twilight-serien.. er disse bøkene i fantasy sjangeren ?

Skrevet (endret)

Jeg ville aldri ha kjøpt Twilight-serien til noen, men det er meg. Det stemmer forøvrig at serien er fantasy, dersom hun ikke liker det ville jeg hvertfall unngått det.

Som folk over her har sagt så kommer det veldig ann på hva hun er interessert i. Er det ikke bare å spørre henne hva slags sjangere hun liker?

Endret av intellekt
Skrevet

Jeg ville styrt klar av Twilight-serien, bøkene er så dårlig skrevet at de kan ta leselysten fra enhver.

Hva med Steinbeck sine bøker? Jeg husker at jeg elsket både "Om mus og menn" og "Dagdrivergjengen" da jeg var på den alderen. (Liker dem forøvrig godt fortsatt også :lur: ) Ellers leste jeg mye Dostojevskij, Hugo, Gogol, Vilhelm Moberg og Stephen King.

Skrevet
"Haikerens guide til galaksen"

:jepp: at jeg ikke tenkte på det! Fantastisk bok :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...