Kosteskaft Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Dere som leier ut bolig, er det dere som styrer med alt, eller har dere satt det bort til en utleiemegler eller lignende? Har en leilighet som skal leies ut i minimum 6-7 måneder, men mulig opp mot 1,5år eller lengere. Befinner meg i annet sted, så vurderer sterkt megler til å gjøre jobben, men er da redd for at det koster mer enn smaker.. Men må jo være utrolig greit at et annet firma står fo jobben??
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Vi har brukt utleiefirma til utleie av en leilighet og er kjempeglad for den avgjørelsen. De ordner alt, gav oss liste med hva leiligheten må inneholde, annonserte leiligheten, hadde visninger, silte mulige leietagere og ordnet kontrakten med dem ... Etter det er ansvaret vårt - men de er behjelpelige om konflikter skal oppstå. For dette tok de en måneds leie i betaling. Helt kurant og verdt pengene. Vi har fått et solid firma som leietagere i flere år framover.
investor Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 Bruker en megler til å fikse dette. Husk at det blir nye likningstakster fra nyttår.
Donpedro Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Leide ut selv, ordnet kontrakt via Huseiernes Landsforbund.
Gjest M Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg bruker en megler til å leie ut leilighetene. H*n ordner alt med annonser, kontrakt og finner en leietaker. H*n tar den første månedsleien, det syns jeg bare er fint, for det vil si at h*n vil jobbe for å få så høy leie som mulig, fordi h*n selv da vil få mer penger. Etter at megleren har funnet leietaker og alt er formelt ordet, er ansvaret mitt, men skulle det blir problemer som at leietakeren ikke betaler, så vil megleren hjelpe til hvis det trengs. Jeg er kjempe fornøyd i hvert fall!
aluminium Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Det går vanligvis greit å leie ut selv. Du kan selvsagt risikere å få inn noen som er vanskelige å få ut, men når du kun skal leie ut for en kort periode er jo heller ikke dette noe problem å spesifisere i kontrakten.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg leier ikke ut, men leier. Og har alltid leid av utleieren privat. Men akkurat nå skulle jeg ønske at det var et utleiefirma. For mine utleiere nå kan ikke loven, forholder seg kun til hva de mener burde stå i loven Kun få måneder etter at jeg flyttet inn så sier de opp kontrakten med det at de skal selge. Har 3 årskontrakt, og dette er en selvstendig boenhet. Så egentlig følger jo min leiekontrakt med på kjøpet, men det gir ingen god følelse å skulle bo her når vi er uønsket. Og når endelig jeg og ungene slo oss til ro, så måtte vi ut på leiemarkedet igjen rett før jul. Håper bare jeg finner noen skikkelige som kan leie ut til oss de nærmeste 3 årene før vi kjøper.
Yummy_Mummy Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Kun få måneder etter at jeg flyttet inn så sier de opp kontrakten med det at de skal selge. Salg av bolig er ikke gyldig oppsigelsesgrunn, så den oppsigelsen kan (kunne, kommer an på om protestfristen har gått ut) du bestride. En ny huseier kan selvsagt si opp kontrakten fordi han skal bruke det selv, men da etter oppsigelsesfristene som står i kontrakten. Ikke alle tidsbestemte kontrakter (som din tydeligvis er siden du har kontrakt i 3 år) er mulig å si opp.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Salg av bolig er ikke gyldig oppsigelsesgrunn, så den oppsigelsen kan (kunne, kommer an på om protestfristen har gått ut) du bestride. En ny huseier kan selvsagt si opp kontrakten fordi han skal bruke det selv, men da etter oppsigelsesfristene som står i kontrakten. Ikke alle tidsbestemte kontrakter (som din tydeligvis er siden du har kontrakt i 3 år) er mulig å si opp. Takk Jeg vet jo det, og jeg kommer til å protestere. Men som jeg skriver i forrige innlegg, så gir det meg ikke noen god følelse å bo her når jeg vet jeg er så uønsket. Nå er ikke dette den eneste tingen utleier har gjort som de vil med... så egentlig kan jeg gå fra kontrakten på dagen pga sterkt mislighold fra utleiers side. Heldigvis ser det ut som om jeg kanskje har hatt flaks nå faktisk. Skal på visning senere i uka
Kosteskaft Skrevet 14. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2009 Bruker en megler til å fikse dette. Husk at det blir nye likningstakster fra nyttår. Hva innebærer de nye takstene...? *grønn*
investor Skrevet 15. desember 2009 #11 Skrevet 15. desember 2009 Hva innebærer de nye takstene...? *grønn* http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjet...bolig/#pageBody
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå