Gjest *TS* Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Hei. En mann som innledet ett forhold til meg når jeg var 15 og han var 25.. hadde seksuell omgang osv. dette har fått en del konsekvenser i oppveksten min, bl a med ett barn i ung alder osv.. etter har ikke far vært så snakkesalig, bare vært kjip mot meg etter det ble slutt da jeg nettopp hadde fylt 18. jeg vil gjerne snakke med han om alt, men han skal ikke, vil ikke. Hva gjør jeg?
waco Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 hmmm... han som er pappaen til barnet ditt eller?
Gjest *TS* Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 hmmm... han som er pappaen til barnet ditt eller? Ja så det veldig vondt.. men han ødelgger forholdet til datteren min fordi han ikke snakker med meg..
waco Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Triste greier. Så tenkte du at hvis du anmeldte ham for overgrep for elleve år siden så kanskje ting løste seg og ting blir hyggelig igjen? Eller er det sånn at om han ville snakke med deg, ja da behøvde du ikke anmelde ham?
Gjest *TS* Skrevet 5. desember 2009 #5 Skrevet 5. desember 2009 Triste greier. Så tenkte du at hvis du anmeldte ham for overgrep for elleve år siden så kanskje ting løste seg og ting blir hyggelig igjen? Eller er det sånn at om han ville snakke med deg, ja da behøvde du ikke anmelde ham? Poenget er at dette har fått såpass store konsekvenser for mitt liv ift omsorgen til barnet osv. Så ja jeg har ikke klart å ha jobb hele tiden, men de 3 siste årene har jeg jobbet meg opp til en kjempebra. Han stiller meg nemlig til ansvar for fra jeg gjorde som 16-17-åring og da tenkter jeg at han bør ta del i det ansvaret..
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #6 Skrevet 5. desember 2009 Er det snakk om voldtekt, eller "bare" sex med person under 16 år? Det er veldig leit å høre at du har slitt med dette. Uten at jeg er advokat så må du nok tenke på muligheten for at saken kan være foreldet siden det har gått såpass lang tid. Kanskje du trenger noen du kan snakke med dette om?
addict Skrevet 5. desember 2009 #7 Skrevet 5. desember 2009 du kan jo ikke skylde på han for at du ble gravid som 16-17 åring vel? it takes two to tango! høres ut for meg som om du bare vil straffe han fordi han ikke er intr i å snakke med deg. helt feil spør du meg. dessuten har du jo tydligvis hatt et forhold til denne mannen i lang tid etter du var 15 også, så du kan ikke være så jævli traumatisert over at du hadde sex som 15-åring.. så lenge han ikke tvang deg til noe så har han jo ikke begått noe overgrep.
Proudness Skrevet 5. desember 2009 #8 Skrevet 5. desember 2009 Hvis det er snakk om voldtekt er det en ting. Men hvis det er snakk om at du hadde frivillig sex sammen med ham for 11 år siden når du var 15 år, og nå ønsker du å anmelde ham nå? Grunnen til at du ønsker dette er for å få hevn og tilfredsstille din egen samvittighet ved å se han dømt til 3 ukers betinget fengsel? Det får deg neppe til å føle noe bedre, du bør helle oppsøke noen du kan snakke med. Du avklarer ikke godt nok forholdet til ham nå, er han involvert i barnets liv eller ditt? Spør om dette siden du sier han ødelegger forholdet til datteren, men hvem sitt forhold? Han har ingen plikt å snakke med deg om noe utenom barnet om han ønsker så. Du har dvelt på denne saken lenge, hvorfor har du ikke tatt affære før? Barnet er vel 7-8 år gammelt og hans oppførsel har vel alltid vært den samme?
Gjest *TS* Skrevet 5. desember 2009 #9 Skrevet 5. desember 2009 Hvis det er snakk om voldtekt er det en ting. Men hvis det er snakk om at du hadde frivillig sex sammen med ham for 11 år siden når du var 15 år, og nå ønsker du å anmelde ham nå? Grunnen til at du ønsker dette er for å få hevn og tilfredsstille din egen samvittighet ved å se han dømt til 3 ukers betinget fengsel? Det får deg neppe til å føle noe bedre, du bør helle oppsøke noen du kan snakke med. Du avklarer ikke godt nok forholdet til ham nå, er han involvert i barnets liv eller ditt? Spør om dette siden du sier han ødelegger forholdet til datteren, men hvem sitt forhold? Han har ingen plikt å snakke med deg om noe utenom barnet om han ønsker så. Du har dvelt på denne saken lenge, hvorfor har du ikke tatt affære før? Barnet er vel 7-8 år gammelt og hans oppførsel har vel alltid vært den samme? Altså frivillig og frivillig. Han var 25 år og jeg var 15. Og det har preget livet mitt ganske mye. Jeg føler han har gjort meg noe han også bør ta ansvar for da. og når han ikke vil snakke med meg så har jeg vel ikke så mye valg?
Gjest *TS* Skrevet 5. desember 2009 #10 Skrevet 5. desember 2009 Er det snakk om voldtekt, eller "bare" sex med person under 16 år? Det er veldig leit å høre at du har slitt med dette. Uten at jeg er advokat så må du nok tenke på muligheten for at saken kan være foreldet siden det har gått såpass lang tid. Kanskje du trenger noen du kan snakke med dette om? ja jeg skal snakke med noen om dette. er veldig vondt..
addict Skrevet 5. desember 2009 #11 Skrevet 5. desember 2009 jeg ser jo ikke helt hva problemet er? du har vært med denne mannen i minst 3 år og har jo tydligvis vært glad i han på en eller annen måte siden du har hatt samleie såppas lenge som minst 2 år. Og nå, 11 år senere, så angrer du på hvem som tok jomfrudommen din da eller? Så lenge du var med på det, noe jeg er sikker på at du var siden du fortsatte å være med han i 3 år etterpå, så har ikke han gjort noe galt. Han kan ikke straffes for at han ikke tåler trynet ditt, som han tydligvis ikke gjør siden han ikke vil ha noe med deg å gjøre. Han kan heller ikke straffes for at han ikke er intr i å møte barnet, hvis det er tilfellet. Så lenge han betaler barnebidrag så kan han gi faen i begge dere. Bitter dame som er ute etter å hevne seg mest mulig? Tror det.
Gjest *TS* Skrevet 5. desember 2009 #12 Skrevet 5. desember 2009 Hvis det er snakk om voldtekt er det en ting. Men hvis det er snakk om at du hadde frivillig sex sammen med ham for 11 år siden når du var 15 år, og nå ønsker du å anmelde ham nå? Grunnen til at du ønsker dette er for å få hevn og tilfredsstille din egen samvittighet ved å se han dømt til 3 ukers betinget fengsel? Det får deg neppe til å føle noe bedre, du bør helle oppsøke noen du kan snakke med. Du avklarer ikke godt nok forholdet til ham nå, er han involvert i barnets liv eller ditt? Spør om dette siden du sier han ødelegger forholdet til datteren, men hvem sitt forhold? Han har ingen plikt å snakke med deg om noe utenom barnet om han ønsker så. Du har dvelt på denne saken lenge, hvorfor har du ikke tatt affære før? Barnet er vel 7-8 år gammelt og hans oppførsel har vel alltid vært den samme? Nei jeg ønsker ikke å få han dømt eller noe som slags hevn. Poenget er at han stiller meg ansvarlig for alt som skjedde når jeg var 15. og det oppleves ganske krenkende. jeg hadde da ikke sjangs til å være voksen, men det burde han hatt. jeg vil at han skal snakke med meg om det som har hendt.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #13 Skrevet 5. desember 2009 Altså frivillig og frivillig. Han var 25 år og jeg var 15. Og det har preget livet mitt ganske mye. Jeg føler han har gjort meg noe han også bør ta ansvar for da. og når han ikke vil snakke med meg så har jeg vel ikke så mye valg? Er det samleiene som foregikk før du fylte 16 som plager deg da? Eller konsekvensene av at du fortsatte et forhold til ham etter at du kom over den seksuelle lavalderen, ble tidlig gravid og ikke var en singel og barnløs tenåringsjente? Hvis det ikke var voldtekt (det kreves en del for å idømme voldtekt, mye mer enn at man var usikker og ikke helt visste hva man ville), så vil retten (om det kommer så langt) vurdere hvordan deres modenhetsnivåer var den gang. Det er ikke alltid at det idømmes straff for sex med mindreårig. Er den eldste umoden for alderen, kan de regnes som jevnbyrdige. For veldig mye her i livet gjelder det at gjort er gjort. Du kan ikke leve tenårene dine om igjen for å ta de rette valgene, men du kan bruke energien din for å skape et godt liv for deg og barnet ditt, og la han seile sin egen sjø. Hvis barnet ble unnfanget etter at du fylte 16, har han ikke noe ansvar for å ha gjort deg gravid, mer enn han har et ansvar om han gjør en 30-åring gravid. 16 år er den alderen staten har bestemt at man selv er ansvarlig for hvem man har frivillig sex med. Selv om det ikke er bra for 16-åringen å bli gravid, er det ikke kriminelt av faren.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #14 Skrevet 5. desember 2009 Nei jeg ønsker ikke å få han dømt eller noe som slags hevn. Poenget er at han stiller meg ansvarlig for alt som skjedde når jeg var 15. og det oppleves ganske krenkende. jeg hadde da ikke sjangs til å være voksen, men det burde han hatt. jeg vil at han skal snakke med meg om det som har hendt. Kjære deg. Han var en uansvarlig dust da du var 15, og han er en uansvarlig dust nå. Jo fortere du slutter å tro at det er forståelse fra en dust du trenger for å komme videre og få det beste ut av livet for deg og barnet ditt, jo fortere slipper den vonde følelsen taket. Han er mer enn gammel nok til å vite hva som er rett og galt, men noen blir aldri annet enn egoistiske tullinger. Ha heller minst mulig med mannen å gjøre. Du fortjener bedre enn å ta kritikk og bli oversett av en slik dust. Jeg skjønner godt at du vil han skal forstå både fakta og hvordan du har følt, vi jenter er jo ofte sånn, men vi burde ikke vært det, for det ødelegger jo bare for oss selv å tvære på at en dust oppfører seg som en dust. Voldtok han deg kan det være aktuelt å anmelde, men jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å anmelde et seksuelt forhold som startet før lovlighetsdatoen.
Gjest salma Skrevet 5. desember 2009 #15 Skrevet 5. desember 2009 For en forferdelig mann. Innlede et forhold til en 15-åring når han selv er 25, gjøre henne gravid alt for ung, dumpe henne og nekte å ha noe med henne å gjøre. Du kommer ikke noen vei med en slik mann. Er han villig til å gjøre alt dette, er han fint villig til å gi blaffen i deg nå også. Og er antakelig ikke mottakelig for dårlig samvittighet for hva han har gjort mot deg. Som 15-åring var du under den seksuelle lavalderen. Det er riktignok straffbart, men forholdet er nå foreldet, se § 67 i straffeloven. Dermed vil han ikke bli straffet. Du bør ikke rette energien din mot å straffe ham, det oppnår du ikke noe med. Du burde jobbe med deg selv, for å lære deg å legge alt dette bak deg og gå videre i livet ditt.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 5. desember 2009 #16 Skrevet 5. desember 2009 Altså frivillig og frivillig. Han var 25 år og jeg var 15. Og det har preget livet mitt ganske mye. Jeg føler han har gjort meg noe han også bør ta ansvar for da. og når han ikke vil snakke med meg så har jeg vel ikke så mye valg? Hva mener du med "overgrep"? At han tvang seg til sex med deg? Var ikke du et tenkende menneske som 16-åring? Såpass tenkende at du også kunne ha vurdert en abort? Det virker ikke troverdig å enmelde en mann for "overgrep" så mange år etterpå. Barnet er hans, men han ønsker kanskje ikke kontakt verken med deg eller barnet. I en tenkt rettsak: hvordan vil du sannsynliggjøre at denne mannen har voldt deg skade i dag? Og hva vil du svare dersom du blir anklaget for å ikke ha fått utført en abort den gang da?
Gjest salma Skrevet 5. desember 2009 #17 Skrevet 5. desember 2009 I en tenkt rettsak: hvordan vil du sannsynliggjøre at denne mannen har voldt deg skade i dag? Og hva vil du svare dersom du blir anklaget for å ikke ha fått utført en abort den gang da? Dette er jo bare teit. For det første er seksuell omgang med mindreårige straffbart enten det er frivillig eller ei, så det er ikke relevant hvorvidt hun er påført skader i dag. Det som berger ham er at saken er foreldet. For det andre så vil det aldri bli brukt mot ei jente i en voldtekts-/overgrepssak at hun ikke maktet gå gjennom en abort i tillegg til overgrepene. "anklaget for å ikke ha fått utført en abort". Ja, nå har jeg hørt det også...
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #18 Skrevet 5. desember 2009 For en forferdelig mann. Innlede et forhold til en 15-åring når han selv er 25, gjøre henne gravid alt for ung, dumpe henne og nekte å ha noe med henne å gjøre. Du kommer ikke noen vei med en slik mann. Er han villig til å gjøre alt dette, er han fint villig til å gi blaffen i deg nå også. Og er antakelig ikke mottakelig for dårlig samvittighet for hva han har gjort mot deg. Som 15-åring var du under den seksuelle lavalderen. Det er riktignok straffbart, men forholdet er nå foreldet, se § 67 i straffeloven. Dermed vil han ikke bli straffet. Du bør ikke rette energien din mot å straffe ham, det oppnår du ikke noe med. Du burde jobbe med deg selv, for å lære deg å legge alt dette bak deg og gå videre i livet ditt. Tror helt sikkert klientsamfunnet har et tilbud til deg. Og det er fint at du starter offerrollen her inne på KG. Men for å få penger for dette er det nok ingen vei utenom anmeldelse. På den måten vil det dessuten skje litt i livet ditt. Om du kjeder deg mener jeg. Penger og underholdning - for ikke å snakke om en hel masse oppmerksomhet rundt DEG, livets sentrum - er helt greie motiver i Norge idag. Mange andre vil tjene på dette også gjennom dokumentskriving, avhør, vitnegjennomgang m.m.m.m.Arbeidskontorene vil helt sikkert støtte deg med anerkjennende nikk. Og alternativet til å sette igang alt dette er jo ikke noe særlig. Du vil da fortsette å kjede deg og tenke bittert over at du ikke hørte på mora di som sa at denne karen ikke var no særlig å satse på. Men sånn er denne kløen for alle vet du.
Gjest Gjest_Nemesis_* Skrevet 5. desember 2009 #19 Skrevet 5. desember 2009 jeg vil at han skal snakke med meg om det som har hendt. Du kan aldri ansvarliggjør andre for ditt eget behov for å rydde opp i livet. Den eventuelle traumen du ble påført ved å innlede et seksuelt forhold til en eldre person er noe DU må ta tak i selv. Det er ditt liv og du kan ikke kreve at andre skal dekke ditt behov. Da vil du atter igjen gjøre det du gjorde da: overlate ansvaret for ditt eget liv i en annens makt. Gå videre, rydd opp i ditt liv slik at barnet ditt får det beste utgangspunktet. Og sist men ikke minst: rettferdighet er noe du skaper, ikke forventer
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #20 Skrevet 5. desember 2009 Så problemet er altså at han ikke vil snakke med deg? Tror du virkelig at å anmelde han for overgrep er rette måten å få han til å snakke med deg på? :klø: Tror nok du trenger noen lange samtaler med en psykolog for å komme deg videre i livet, det er 11 år siden, om ikke du får hjelp kommer du til å gå å gnure på dette resten av livet. Hevn gjør faktisk ikke ting bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå