lillesol20 Skrevet 24. august 2003 #1 Skrevet 24. august 2003 Er det noen her som har vin som hobby? I tilfelle- hvordan startet det?
Veronal Skrevet 24. august 2003 #2 Skrevet 24. august 2003 Jupp - vin er den store hobby'n her i huset - både drømme- :skjegg: og jeg er vin-nerder! Hvordan det startet? Tja, vin er godt. Jeg tok en polansatt på ordet en gang da han anbefalte en dyrere vin (en amarone-vin i 300 kroners klassen), og da var det gjort! :D Livet er for kort til å drikke dårlig vin! Nå er vi nettopp hjemkommet fra et 4,5 timers opphold på vinmessen i Oslo spektrum! Kjempegøy og veldig interessant. Fikk pratet med nesten alle vinimportørene + representanter til en god del av vinhusene.
orakel Skrevet 24. august 2003 #3 Skrevet 24. august 2003 Har hatt denne hobbyen i nærmere 15 år . For å komme i gang... Drikk vin, men ikke bare én og en flaske. Man må sammenligne viner hvis man ønsker å bli en kjenner. Kjøp litteratur på området, gjør deg kjent med druer, produksjonsmetoder, de ulike landene og vindisktriktene og deres særtrekk og druer. Tom Stevensons The New Sotherby's Wine Encyclopedia er en grei bok som også har blitt brukt i undervisningssammenheng. Ellers har Jancis Robison skrevet flere gode vinbøker. Parker og hans like er ikke mine favoritter. Et lite "sanselaboratorium" eller duftbibliotek (husker ikke det offisielle navnet i farten) kan være en idé for å komme videre. Dette er nyttig for å kunne gjenkjenne aromaer i vinen. Man bruker da henvisninger til begreper man allerede kjenner, som f.eks. ulike bær og frukter, jordtyper, lær, røyk, vanilje, eik etc etc. Man kan jo melde seg inn i en vinklubb eller starte en selv med venner og bekjente, da blir ikke utgiftene så høye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå