Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Har en valp på 8 uker som virker agressiv mot barna mine. Den biter de hardt(så de får får merker, blør) og knurrer mot de. Er det normalt når den er så liten? Hva skal jeg gjøre?
kissmequick Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Den klør i tenna. Gi den noe å bite på, og les en hundebok
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Den klør i tenna. Gi den noe å bite på, og les en hundebok Er det normalt at den hopper opp i ansiktet og biter når den klør i tennene?
Gjest Gjest_lill_* Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 En valp skal lære sosialisering av moren og de andre valpene, helst til de er ni uker gamle. Bite-avvenning er en av tingene valpen skal lære før den forlater redet. Men en valp har kvasse tenner og det kjennes når den småbiter, noe den naturlig vil gjøre under lek. Les litt om valper. Det burde du gjort før valpen er i hus, men det er ikke for sent. Hvor gammel var valpen når du fikk den?
Sinner Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 En 8 ukers gammel valp er ikke aggressiv. Knurring kan bety så mangt og ikke bare at den er sint. Små valper biter. De klør i tennene og leker med kjeften. Som andre over meg har nevnt er det viktig å lese valpebøker for å vite hvordan du kan lære den av med valpebiting, meld dere gjerne på valpekurs også. Hvor gamle er barna dine forresten? På samme måte som valpen bør lære at mennesker ikke er leketøy, bør også barn lære hvordan håndtere små valper-med sylskarpe tenner. Lykke til
kissmequick Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Hmm, kan skrive litt mer utdypende. Hunder, særlig valper, liker gjerne å slikke ansikt / munnviker, fordi når de gjør dette med mammaen sin så kommer det gjerne noe mat ut. Når de vokser til er dette mer ett tegn på 'smisking'. Valper biter. Tenna klør. De vet ikke at vi ikke har pels, og at skarpe tenner gjør vondt. Valper har gjerne frikort på omtrent alt i hundeverdenen, frem til de er gamle nok til å skjønne bedre. Litt sånn som at du ikke kjefta på bebien din når den knuste en vase eller bet deg hardt i puppen. Lær barna dine at hvis de skal hilse så skal de sitte på gulvet, og være rolige, helst når valpen er litt søvnig og trøtt også. Begynner den å bite så kan de snu seg rundt og gå rolig ut av rommet uten å gi noe oppmerksomhet til valpen, hverken negativ eller positiv. Tilby valpen noe annet å bite på, og forklar barna dine at valpen er en bebi, og at når de var bebier så bet de også i alt når tenna klødde. 8 uker gamle valper er ikke aggressive. Aldri. De kan imidlertid utvikle seg til å bli det, hvis du ikke sørger for en trygg oppvekst med klare rammer. Les en hundebok, les hundeforum. Å kjøpe en valp er noe man bør forberede seg på, det er ikke for sent nå, men i seneste laget. Når valpen blir litt eldre anbefaler jeg også at dere deltar på ett valpekurs eller to. Valpen trenger å lære hvordan den skal oppføre seg sosialt med andre hunder, og du kan kanskje plukke opp noen triks så du unngår at hunden faktisk blir ett problem, og ikke en helt normal valp, som den er nå.
Gjest Marlo Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 En 8 uker gammel valp er svæææært sjeldent aggresiv. Tror kanskje dere burde ta et kurs i å lære dere litt om hundens språk (turid rugaas har et kurs i dette som faktisk er bra, selvom jeg ikke liker dama) En valp vil bite hard, den vil også knurre. Først og fremst så klør den i tennene. Gi den isbiter, nedfryste gulrøtter, eller kluter dere veter og vrir sammen før dere fryser den ned. Eller gå til dyrebutikken å kjøp biteleker som er ment for slike tenner. At den knurrer er sikkert fordi den leker, utmaner og ikke minst - tester grenser. Meld dere gjerne på et valpekurs også - dette vil jeg tro dere har kjempenytte av, for av det lille dere skriver så tolker jeg det slik hen at dere ikke kan så mye om hunder - ikke vondt ment altså, jeg vil bare hjelpe. Det å lære seg litt om hundens språk har hjulpet mange i situasjoner med hunder, og kanskje man oppdrar hunden deretter - t.ex. ikke tro at hunden dominerer bare fordi den tester litt grenser, ikke tro at hunden er aggresiv bare fordi den knurrer etc.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 En 8 uker gammel valp er svæææært sjeldent aggresiv. Tror kanskje dere burde ta et kurs i å lære dere litt om hundens språk (turid rugaas har et kurs i dette som faktisk er bra, selvom jeg ikke liker dama) En valp vil bite hard, den vil også knurre. Først og fremst så klør den i tennene. Gi den isbiter, nedfryste gulrøtter, eller kluter dere veter og vrir sammen før dere fryser den ned. Eller gå til dyrebutikken å kjøp biteleker som er ment for slike tenner. At den knurrer er sikkert fordi den leker, utmaner og ikke minst - tester grenser. Meld dere gjerne på et valpekurs også - dette vil jeg tro dere har kjempenytte av, for av det lille dere skriver så tolker jeg det slik hen at dere ikke kan så mye om hunder - ikke vondt ment altså, jeg vil bare hjelpe. Det å lære seg litt om hundens språk har hjulpet mange i situasjoner med hunder, og kanskje man oppdrar hunden deretter - t.ex. ikke tro at hunden dominerer bare fordi den tester litt grenser, ikke tro at hunden er aggresiv bare fordi den knurrer etc. Godt å vite at den ikke er agressiv da! Så får vi fokusere på at det er oss som må gjøre det bedre. Har hatt hunder før, men de var ikke slik. Da holdt det at man hadde lekedyr når den beit, at den hadde tyggebein og slikt etc. Men, tror feilen ligger i at det ene barnet ikke kan la den i fred. Er konstant etter gutten min og prøver å forklare han hvordan han skal behandle vaplen, men han vil ike høre. Så da hisser de hverandre opp. Han er tre år. Men, ellers når de slapper av er de verdens beste venner. men, tenkte meg på valpekurs. Fikk hunden alt for tidlig. Gikki fellen og trodde det sikkert ikke gjorde noe om jeg fikk den for tidlig. Var fem uker når jeg fikk den! Ja, ja, der fikk jeg den rett i fleisen igjen, for høte i ettertid at det er da de skal lære bitetrening av moren?
Gjest Marlo Skrevet 5. desember 2009 #10 Skrevet 5. desember 2009 5 uker var nok litt vel tidlig ja, men gjort er gjort så nå må man jo bare gjøre det beste ut av det. Barnet ditt må forstå at hunden er nødt for å kunne være i fred, samtidig som at du må få valpen til å forstå at barnet skal få være i fred. Tærer nok litt på tålmodigheten dette her, men man må bare holde ut. Hva slags rase er dette snakk om? Noen er jo litt striere enn andre, samtidig som at alle er forskjellige individer. Vil råde deg til å opprette klare regler som ikke er mulig å tøye - i starten iallefall. Regler som gjelder både for barnet ditt og hunden din.
Gjest Troyamin-utlogget Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Har en valp på 8 uker som virker agressiv mot barna mine. Den biter de hardt(så de får får merker, blør) og knurrer mot de. Er det normalt når den er så liten? Hva skal jeg gjøre? Er det normalt at den hopper opp i ansiktet og biter når den klør i tennene? Godt å vite at den ikke er agressiv da! Så får vi fokusere på at det er oss som må gjøre det bedre. Har hatt hunder før, men de var ikke slik. Da holdt det at man hadde lekedyr når den beit, at den hadde tyggebein og slikt etc. Men, tror feilen ligger i at det ene barnet ikke kan la den i fred. Er konstant etter gutten min og prøver å forklare han hvordan han skal behandle vaplen, men han vil ike høre. Så da hisser de hverandre opp. Han er tre år. Men, ellers når de slapper av er de verdens beste venner. men, tenkte meg på valpekurs. Fikk hunden alt for tidlig. Gikki fellen og trodde det sikkert ikke gjorde noe om jeg fikk den for tidlig. Var fem uker når jeg fikk den! Ja, ja, der fikk jeg den rett i fleisen igjen, for høte i ettertid at det er da de skal lære bitetrening av moren? Er dette et trolle-innlegg? Jeg blir så frustrert over folk som ikke setter seg inn i hundehold før de skaffer seg hund! Før du gjør flere feil, skaff deg hjelp fra nærmeste hundeklubb. Bli medlem av canis og jobb med å få en harmonisk hund. Er også spent på hva slags rase du har kjøpt deg. Og hva slags useriøs, drittoppdretter som selger fem uker gamle valper!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå