Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Jeg og flere tror at jeg har ADHD, jeg skal utredes for det tidlig neste år. Men jeg har mange symptomer som også kan tyde på psykopati Det er jo helt forferdelig! Mange har noe ved seg som også er typisk for psykopater, men hvor mye score får f.eks dere på denne testen? Har dere ADHD eller annen diagnose? : http://www.klikk.no/helse/allmenn/article410984.ece Meg: 1) Glatthet/overfladisk sjarm Nei. 0 2) Egosentrisitet/storhetsideer om egen verdi Jeg har dårlig selvbilde og ingen høye tanker om meg selv, men jeg er litt egosentrert. 1 3) Behov for impulser/lett for å kjede seg I høy grad! 2. 4) Patologisk løgnaktighet/bedrageri Nei. 0 5) Bløffmakeri/manipulering Ikke noe bløff. Hva vil manipulering si? Det kan hende jeg manipulerer for å få viljen min noen ganger, men ikke i stor grad. Usikker på svaret her, men det får bli 1 6) Manglende anger eller skyldfølelse Det er ikke vits i å angre når man allerede har gjort noe man bør angre på, dessuten gjør jeg sjelden noe jeg burde angre på. Jeg gjør ikke mye jeg burde få skyldfølelse for heller, men jeg får dårlig samvittighet f.eks når jeg stiller for lite opp for gamle bestemødre som trenger hjelp eller når jeg gjør for lite på hjemmebane. 1 7) Manglende dybde av følelser 1 8) Ufølsomhet/mangel på empati Jeg vil ikke høre snakk om sykdom og død. Ikke bare fordi det er synd på personen som rammes, men fordi det gjør vondt for meg å tenke på triste ting. Veldig egosentrisk og jeg fortrenger følelser og empati for den som er rammet. Noen ganger. Andre ganger er empatien og følsomheten på plass. 1 9) Snyltende livsstil Nei. 0 10) Oppfarende/dårlig kontroll av sinne Jeg er snarsint, men skjuler det og har kontroll som regel. Men noen ganger flyr jeg i taket. Hater at planlagte ting går i dass og kan reagere kraftig iforhold til hva som er normalt. Men kan også tenke at det blir som det blir, ingenting å gjøre med at planen gikk i dass, og beholder roen. 1 11) Aktiv, seksuell adferd med flere partnere Jeg skammer meg! Har bare hatt sex med 3 gutter. En kjæreste for 3 år siden, en ons for ca 3 mnd siden, og en hittil 3monthsstand som jeg har holdt på med siden et par dager etter ons`en. Men det er så ulikt sånn som jeg føler at jeg er. Jeg vil ikke ha sex me andre enn en kjæreste egentlig, men så blir jeg så tent "i gjerningsøyeblikket" at jeg gir faen. Har prøvd å holde meg vekk fra 3ms, men det er umulig. Men siden det er få gutter det er snakk om, og jeg ikke sjonglerer, er svaret 0 12) Atferdsproblemer før fylte 12 år Nei 0 13) Manglende realistisk langtidsplanlegging I stor grad! 2 14) Impulsivitet I høy grad! 2 15) Uansvarlig foreldreadferd Er ikke forelder 16) Hyppige ekteskap/samboerforhold Nei 0 17) Ungdomskriminalitet før fylte 15 år Nei 0 18) Svikt under prøvetid eller løslatelse Har ikke vært i fengsel 19) Manglende ansvar for egne handlinger Det humper og går, jeg ser meg ikke mye tilbake.. Men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke spørsmålet 1 20) Flere typer lovbrudd blant følgende 10: innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord(forsøk), ulovlig våpenbesittelse, seksuelt overgrep, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel. Nei Min score ble 13. Synes det er mye...
Gjest Cipheria Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Psykopater ser ikkje at det er noko gale med seg sjølve, så du er det ikkje dersom du trur du er det. Manipulering og manglande empati er dei mest karakteristiske kjenneteikna, så ein kan sei ganske trygt at du ikkje er det. Du har jo så sterk empati at du må fortrenge den. Psykopater driter i om andre har opplevd dødsfall. Dei kan til og med skulde på den sørgande utan å føle noko. Dei vil ikkje angre på ting dei har gjort, fordi at dei evner ikkje å sjå kva dei har gjort som er gale. Dårleg samvit er eit framandord. Dei har ingen problem med å øydeleggje andre sine liv i form av psykisk eller fysisk misbruk. Har du ADHD, så vil dette gå utover impulskontroll og snarsinthet og planleggingsevne. Men uansett er diagnosar noko ein overlet til dei erfarne. Ed: Så står det jo faktisk at 20poeng er tvilstilfelle, må vere over 25 for at det skal vere sannsynleg for psykopati. Endret 4. desember 2009 av Cipheria
LineGourmet Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Men det er vel psykologer som skal samtale med deg for finne svarene på disse spørsmålene? eller...
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Dette var da å lage storm i et vannglass. Det må først være 20 poeng for at det skal være et tvilstilfelle, og du har bare 13 poeng... Tror heller det dreier seg om at du har et veldig dårlig selvbilde ettersom du i det hele tatt mistenker psykopati hos deg selv. Så klart har du ikke det. Mennesker kan ha enkelte negative egenskaper uten at de er dårlige mennesker. Men det virker som du har litt problemer med å hanskes med følelsene dine og fortrenger ting, så jeg vil råde deg til å gå til psykolog for å få det bedre med deg selv.
supermy Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 Psykopater mangler for all del ikke empati, de har tvert om veldig mye empati, men de mangler sympati og medfølelse. Psykopater/sosiopater bruker empati MOT andre, de de spiller på andres følelser. De er flinke til å vite hva den andre personen tenker å føler, og bruker dette mot dem. De har altså god utviklet empati, men ingen sympati og medfølelse. Må ikke blande empati og sympati. Empati forutsetter ikke sympati, og sympati forutsetter heller ikke empati.
Gjest LonelyAngel Skrevet 5. desember 2009 #6 Skrevet 5. desember 2009 Du må ta denne testen sammen med psykolog for å få riktig svar/diagnose. Tror ikke du er psykopat (Jeg har selv mange av de punktene hos meg, f.eks så kjeder jeg meg SYKT fort.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå