Gå til innhold

Vi skal flytte, hva med pusen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har passet pusen til min stesøster i litt over 1,5 år nå, da hun flyttet til england. Det skulle i utgangspunktet kun være for noen mnd, men da hun fant kjærligheten og skal gifte seg så kunne vi ha henne lengre. Planen var å få henne over til england. Det var helt ok for oss da hun betalte utgifter og vi ble glad i pusen.

For 6 mnd siden så sluttet pusen å komme hjem, var kanskje innom en gang i mnd eller så, men var ikke sulten og sluttet å vise tillitt til oss. Vi ser henne ofte ute på gaten, men hun kommer ikke bort til oss mer og vil ikke hilse på, bare løper når vi kommer. Hun har derimot blitt god å rund, er fin i pelsen, velstelt og vil ikke ha mat hvis vi prøver å sette fram til henne. Det er tydelig at hun blir tatt vare på av noen andre, men vi vet ikke hvem.

Nå har leiekontrakten i leiligheten vi bor gått ut, og for å spare penger så skal vi flytte ut en mnd tidligere enn antatt og hjem til min mor. Jeg fortalte sterøsteren min at vi skulle flytte innen 1 februar egentlig, og hun skulle enten ta henne over til england eller få gitt henne bort innen den tid. Dette er dessverre ikke blitt gjort noe med, og vi kan ikke ta henne med pga allergi hos min stefar. Ny flyttedato er innen 20. Desember.

Hva gjør vi? Vet ikke om vi får tak i pusen engang om vi skulle fått fraktet henne noen plass, da hun ikke er intr i å hilse på, men bare løper motsatt vei når vi lokker.. Det er jo tydelig at noen tar vare på henne, men man skal jo ikke ta det for gitt når jeg ikke vet hvem eller hvorfor. Vil ikke risikere at den fine pusen plutselig havner på gata eller ikke blir tatt med til veterinæren om hun er syk.

Vi spurte om å få henge opp lapp på kiosken og butikken, men det fikk vi ikke lov til. Har også spurt de nærmeste naboene men de vet ingenting. Begynner å få dårlig tid da vi reiser bort i jula og ikke flyttet tilbake til leiligheten i ettertid. Min stesøster, altså eieren, får ikke gjort mye fra England..

Hva gjør vi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, det høres jo litt rart ut at det har gått så lang tid uten at dere har undersøkt nærmere hvilket hus katten går inn i. Det kan da ikke være så vanskelig å overvåke henne i noen timer. Jeg synes du bør fortelle søsteren din hva som er skjedd, så får du høre hva hun synes bør gjøres.

Skrevet

Jeg ville gitt blaffen i hva søstra sa om det, og hengt opp lapp på matbutikken etc. Trenger jo absolutt ikke skrive "MISTET!" på lappen, men noe i retning av;

"Hei! Denne nydelige kattepusen på bildet tilhører opprinnelig oss, men har de siste månedene tilsynelatende slått seg til hos noen andre. Katter er selvsendige vesner og dersom hun har det godt hos noen andre og de ønsker å fortsette å ta vare på henne er det strålende, men det hadde vært deilig for de (gamle) eierne å få bekreftelse på at hun faktisk har en ny familie. Er det deg? Kan du ikke ringe oss og slå av en liten prat? ;) Tlf: XXXXXXXXXX"

Skrevet (endret)

Det er butikken som sier nei til å henge opp lapper, og stesøster er klar over situasjonen. Hun lurte på om vi ikke kunne spørre de som mater den om de ville ha den.

Det er klart vi har vært ute og observert hvor hun går, uten nytte. Hun løper inn i hager, bakgårder, igjennom hekker, gjerder osv, så vi får ikke mulighet til å bare løpe etter henne overalt. Hun er ikke veldig mye ute på vegen. Vi har prøvd å følge etter ved å gå ute på vegen og se om vi ser henne på andre siden av hagenne ect, men av og til så kan det ta kjempelang tid og vi vet ikke hvor hun har tatt vegen. Kanskje gått inn i nabohagene, tilbake på andre siden. Vanskelig.

Grunnen til at vi ikke har sjekket det ut tidligere var at vi regnet med ar pusen ville komme inn når været begynte å bli skikkelig kaldt. Men det har ikke skjedd, hun er uinteressert og har blitt sky..

Var forresten egentlig meningen at vi skulle fortsette å bo her et år til hvis vi fikk leid ut loftleiligheten for huseier. Dette trodde vi at vi skulle få til, men det ble ikke slik. Vi hadde en "hvis dere ikke klarer det"-dato på 1 februar men trodde vi skulle bo her lengre. Derfor har vi ikke tenkt på dette før.

Endret av addict
Skrevet

Eg ville kopiert opp nokre ark med bilde og tekst, og putta dei i postkasser rundt om i nabolaget.

Nokon veit garantert noko om pusen. Og viss det er eit hyggelig ark, så kjem dei nok til å ringe :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette problemet med å henge opp lapper. Der jeg bor henger de da opp lapper både her og der uten å spørre om tillatelse. Det er vanlig å henge det på lyktestolper, husvegg, portrom. Jevnlig ser jeg slike lapper om forsvunne katter. Skjønner ikke hva dere nøler med. Heng opp lapper, spør folk i nabolaget, gjør hva som helst, det må gå an å spore opp tilholdsstedet til en katt som holder seg i nabolaget deres!

Blir irritert over folk som finner unnskyldinger for ikke å gjøre det rette.

Skrevet

Synes mange av innleggene her er i overkant krasse. Det høres ikke ut som de prøver å kommer med unnskyldninger. Bare fordi man kan henge opp lapper på butikken en plass, betyr ikke det at man kan det overalt. Der jeg jobber får ikke folk henge opp lapper, og det fordi vi ikke har noen tavle, og det er regler ang. lapper på glassdørene. Skal være fullt innsyn i butikken.

Men syntes det var en god ide å legge lapper i postkassene til folk. Skriv på en hyggelig måte, og legg vekt på at dere ikke er ut etter å "ta" de som mater katten på noen måte.

Høres ut som en kjip situasjon for alle involverte, og jeg håper virkelig dere finner ut av det. Men gi nå for all del ikke opp for lett. Bare fordi katten er god og rund, betyr jo ikke at den har et varmt hus å sove i om natten, og det er det som bekymrer meg. Katter har det ikke godt i kulden over lengre tid. Ser nå bare på mine katter som nekter å være ute mer enn noen timer i strekk når det er vinter.

Lykke til!

Skrevet (endret)

For det første så er det utrolig sjelden at noen bare "adopterer" andres katter på denne måten.

For det andre er det utrolig merkelig at hun har gått fra å være hustrygg hos dere til å være sky når dere treffer henne.

Noe må ha sjedd. Er hun kastrert? Kan "god og rund" være gravid? Hvis hun har vært det og ikke føler tilstrekkelig trygghet, kan hun ha rømt for å føde ungene et annet sted.

Jeg er temmelig sikker på at forklaringen ikke er så enkel som at noen andre bare uten videre har "tatt over" henne.

Reis iallefall ikke fra henne uten å være gjøre det som skal til for å finne ut 100% sikkert!

Det er slike tilfeller som dette som (i beste fall) blir Dyrebeskyttelsen og Kattens Vern sin jobb etter hvert.

Endret av Aurora M.
Skrevet

Slik jeg ser det så MÅ dere finne ut om katten har noe annet hjem og få bekreftet at disse vil fortsette å ta vare på henne når dere flytter. Jeg ville aldri flyttet uten å vite dette sikkert, da ville jeg prøvd å få tak i katten (hør med veterinær og dyrebeskyttelsen om hjelp eller tips til å fange henne) og fått sendt henne til England eller tatt henne med meg. Å bare anta/håpe på det beste er ikke bra nok altså, selv om jeg skjønner at det er kronglete i dette tilfellet.

Jeg ville også hengt opp lapper på lyktestolper og andre mulige steder, se hvor det henger lapper og plakater fra før. Lapper i postkasser er heller ikke dumt, men det kan bli veeeldig mange lapper om det er et tettbygd strøk da. Annonser i lokalavisa er også et tips.

Skrevet

Lapper i postkasser var jo ikke så dumt, men siden vi ikke har printer så får jeg bruke kvelden på å skrive lapper for hånd og ta en runde :) Nabolaget er ganske stort, men siden hun ofte er i nabolaget så tviler jeg på at hun holder til så veldig langt vekke.

Jeg antart at hun har en varm plass å sove. Hun vil ikke komme inn i huset når vi lokker på henne, setter mat på trappa eller noe slikt. Men om det faktisk er et hjem eller en garage vet jeg jo ikke. Fikk tak i henne en gang for kanskje litt over enmnd siden eller noe, og fikk henne inn i huset med masse kloring og motvilje. Hadde henne inne i kanskje 2 timer eller noe, men hun ville ikke slappe av eller ha mat, hun bare mjauet på døra.. Slapp henne ut igjen. Dette var jo før vi visste at vi skulle flytte såppas kjapt. Hun er ihvertfall ren, tørr og pelsen er tykk og luftig når jeg har sett henne.

Hun er sterilisert, fulgt opp med alle vaksiner inkl rabiesvaksiner og hun er chippet. Altså fulgt opp på alle mulige måter og er på ingen måte kun en katt som er skaffet "fordi kattunger er så søte". Vi har tatt GODT vare på henne og skal såklart ikke bare reise ifra henne. Men så er det jo slik at vi reiser vekk den 20. desember og kan ikke bo her når vi kommer hjem.. Tenkte å spørre naboen om de evt kunne slippe henne inn om hun vil, så kan hun være i gangen og vi kan kjøpe mat de kan kjøpe inn. Så sitter hun ikke og fryser på gata om hun plutselig skulle ombestemme seg..

Jeg har dessuten ikke kommet med en eneste unskyldning til å ikke finne pusen, men det er klart at enkelte personer har lite å gjøre om dagene og bare ikke klarer å finne spenning i hverdagen annet enn å slenge drit ;)

Kanskje hun ikke vil komme inn eller ha noe med oss å gjøre fordi vi har tatt henne med til dyrlegen og gitt henne vaksiner osv? For det gjorde vi jo i sommer og det var da hun begynte sakte men sikkert å miste interessen helt for oss. Vi har også hatt et par situasjoner hvor vi har fått tak i henne mot hennes vilje og tatt henne med inn med tvang slik at hun skal få være inne og spise og slappe av i stedet for å være ute i regnet.. Kanskje vi rett og slett har skremt henne vekk? Har ikke vært så mye annet vi kunne gjøre dessverre.. :(

Skrevet

vi bor forresten i et veldig pent boligstrøk og det er ikke noen plasser det går an å henge opp lapper. Det kommer ikke på tale å henge opp på gjerdene eller husveggene til folk, det er bare frekt.. Det er ikke lov rett og slett. Nå er det ingen husvegger som ligger ut mot gata heller da.

Har som sagt vært og spurt på butikken og kiosken, men fikk ikke lov noen av plassene.

Men skal prøve lyktestolper og se hvor lenge de får henge der da :) noen får sikkert sett på dem..!

Skrevet

Ta på henne et halsbånd med telefonnummeret deres på, så ringer garantert de som tar seg av henne nå. Men for å være ærlig, syns jeg de nye eierene høres bedre ut enn både deg og søstern din.............

Skrevet
Ta på henne et halsbånd med telefonnummeret deres på, så ringer garantert de som tar seg av henne nå. Men for å være ærlig, syns jeg de nye eierene høres bedre ut enn både deg og søstern din.............

For noe tull! TS høres virkelig ut som om ho bryr seg om katten!

TS, mine foreldre hadde to nabodamer som til stadighet kokte sei for å "dra til seg" alle nabokattene. Dette var i beste mening. Kattene var jo alltid så sultne, stakkars. Og selvsagt var det ikke mange katter som ville hjem etter å ha fått kokt sei og et varmt fang som børstet og stelte de.

Håper du får respons fra noen vedr. katten. Annonse i avis osv er også verdt å forsøke. Lykke til!

Skrevet

Prøv annonse i avis og plakat på lyktestolper. Men siden du også vet hvor hun går kan du ringe lokale Dyrebeskyttelsen, og spørre om å få låne ett fangstbur for katter. Da kan du sette opp ett slikt bur med åte ett sted du vet katten går, og hvor du har mulighet til å sjekke ofte. Er det i hagen til noen andre får du bare spørre huseiern pent om lov, de fleste strekker seg ganske langt for å hjelpe andres dyr, etter min erfaring. Og når du får tak i henne må du bare stålsette deg og holde henne inne så lenge som det er nødvendig i forhold til flytting.

Skrevet

Hæ?? TS høres jo ut som en super katte eier! Tror det er LANGT flere som ville ha driti en lang en i katta og bare flyttet, f.eks de som eide huset vi kjøpte, de dro fra katta fordi den også hadde blitt "vill" som de sa! Og dermed giddet de ikke styre mer med den saken! Vi hadde den krypende rundt huset lenge før den forsto at eierne sine ikke bodde der lengre! (Vi fikk tilslutt levert den inn til veterinær med beskjed om hvem som eiet den, men i og med at de gamle eierne flyttet langt vekk vet vi ikke hva som skjedde videre med den.)

Så jeg synes TS har gjort/gjør mye for å løse situasjonen!!!!

Gjest Problematique
Skrevet

Har dere fått tilbake pusen deres, addict?

Skrevet

Hei.

Tusen takk for svar.

Vi la lapper i postkassene, og fikk en telefon nå i morrest.

Det var en eldre dame som ringte og fortalte at pusen hadde vært inne hos henne og en venninne siden i sommer. De hadde matet den og hatt den inne om natten fordi "den var så utsultet", men dette stemmer ikke helt.. Pusen har jo vært inne så ofte som hun har villet til oss og fått mat hele tiden. Jeg har jo vært hjemme om dagene så hun har ikke gått og lusket rundt huset uten å få komme inn. Men dette forklarer jo hvorfor hun så gradvis har "byttet eiere" og blitt så sky på oss kanskje. At hun rett og slett gikk andre plasser for å få mat, og til slutt innstilt seg på at det er der hun bor. Likevel har hun jo vært inne hos oss kanskje av og til, men ikke vært sulten. Har tenkt litt at katten er sin egen herre og så lenge den får tilbud om husly og mat og kjærlighet hos oss, men den heller velger å være ute å holde på selv, så måtte vi vel bare la henne være en stund, også ville hun komme inn når det ble skikkelig kaldt.

De hadde visst spurt alle naboene våre om de visste om pusen, men det har vi og, og begge har visst fått til svar at "ingen visste om noen pus". Det høres veldig merkelig ut da alle de nærmeste naboene har fått høre om pusen og sa at de skulle si ifra om de hørte noe fra de andre naboene.

Dessverre kom damen med en grusom nyhet.. Pusen er død. For ikke mange dager siden hadde sønnen hennes kjørt over pusen og den knakk ryggen.. De hadde tatt den til dyrelegen og betalt for røngten men de kunne ikke redde den.. Så den ble avlivet.

Grusom nyhet å få, jeg sitter her med en skyldfølelse ute av denne verden. Hadde vi vært flinkere til å ta tak i problemet tidligere så hadde det kanskje ikke skjedd..

Synes jo det høres litt rart ut at de har tatt pusen til dyrlegen uten å si at det ikke er deres pus. For hun er jo chippet, og jeg regner med at de ville sjekket chippen og ringt eieren? Det er jo snakk om 2000 kr som de betalte for røngten og avliving, og det burde jo kommet fram at det ikke er deres katt en gang. Jeg vet ikke.. Det kunne virke som om damen liksom prøvde å "overbevise" meg om at den var død og at det ikke var noe vi kunne gjøre med det. Litt som om hun kom å en unskydling for å få beholde pusen. Jeg vet ikke..

Men jeg får vel bare ta hennes ord på det, om hun har løyet så tar de vel vare på katten og den har det bra.

Gjest Problematique
Skrevet

Jeg tror nå hun prøvde å lyve for deg for å beholde katten... Om du vet hvor hun bor, ville jeg satt meg i bilen på utsida og holdt utkikk etter katta, rett og slett. Om katten er chippet, så ville dyrlegen sjekket det!

Skrevet

Jeg tror du lyver jeg, addict. Alt i historien din er liksom så tilforlaterlig. Ting er så vanskelig for deg, alt er så umulig, alt går galt, men du prøver alt du kan, og likevel finnes det ingenting som gjøres kan for å redde den katten. Du virker som et klassisk tilfelle av noen som egentlig har lyst til å bli kvitt dyret, men forsøker å overbevise andre (og kanskje til og med deg selv, hvis jeg skal legge godviljen til) om at du har gjort alt du kunne. Og til slutt: "Jaja, hvis den eldre damen ljuger til meg for å få katta, så har den det sikkert bra." Snipp snapp snute, så var eventyret ute.

Skrevet

Dyrleger sjekker bare etter chip dersom ingen vet hvem som eier katten, eller eier ber om det. Så dersom de kom med katten og presenterte den som sin ville de ikke automatisk scannet den for chip og sjekket eier. Hvis du føler at historien er suspekt er det jo bare å ringe rundt til alle dyrleger i nærheten, og høre om noen kjenner til det. Og hvis ingen vet noe får du spørre henne hvilken dyrlege det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...