Gå til innhold

Skal man lære barna å ta igjen eller å vike unna og si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 7 år gammel gutt. Så langt har vi alltid sagt at om noen gjør noe mot ham (som f.ek. dytte, sparke, kaste snøball etc) med vilje skal han gi klart uttrykk for at det gjorde vondt (hvis det gjorde det) og be dem slutte. Slutter de ikke, sier vi det er best å gå derfra og si fra til en voksen (lærer, forelder, fotballtrener etc)

Grunnen til at vi har lagt linja på denne måten er fordi vi vil unngå "full krig", siden slike situasjoner har en tendens til å tulle på seg å bli verre og verre inntil noen får så vondt at de hyler eller i verste fall blir skadet.

Men nå vil jeg gjerne høre hva andre foreldre sier til barna sine om hvordan barna kan håndere slike situasjoner.

Er det best å "ta igjen" med samme mynt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at gutter som har tro på sin evne til å ta igjen, har det best med seg selv.

Det kommer an på om han er liten og spinkel, eller jevnbyrdig. Og om han blir angrepet av en gjeng og ikke har sjansen til å hevde seg, eller om han kan sette et eksempel ved å dra til.

Skrevet

NEI. Ikke ta igjen. Unngå konflikter. Om han mister selvfølelsen av det så meld han på tae kwon do ellerno, hvor man lærer disiplin og selvkontroll i tillegg til å kunne forsvare seg.

Hva skjer når denne gutten som har lært å ta igjen blir tenåring og skal begynne å ta igjen på alt og alle, spesielt i fylla? Blir nok ikke sjeldent han må hentes på fyllearresten dagen etterpå da..

Skrevet

Synes det er greit å lære dem å ta igjen jeg. Hvem sier at å ta igjen må være fysisk?

Skrevet
Synes det er greit å lære dem å ta igjen jeg. Hvem sier at å ta igjen må være fysisk?

Hvis man får et ondskapsfullt spark i rævva som gjør vondt, hvordan ville du foreslå til en 7-åring at han eller hun skal ta igjen?

Skrevet
Hvis man får et ondskapsfullt spark i rævva som gjør vondt, hvordan ville du foreslå til en 7-åring at han eller hun skal ta igjen?

Jeg mener at de skal i fra,og ta igjenn blir feil.

Dette vil lære ungene at det er noen som tørr det.For det er det som er tøft.

Det og slå/sparke er ikke lov,lerer vi ungene og ta igjen blir det dobbelt moral.

Skrevet

Takk for svar. Nå snakker jeg om barn som er høvelig jevne i alder, størrelse og selvsikkerhet.

Gutten min er trygg på seg selv, sporty og godt likt. Han har aldri likt bråk, og har en naturlig tendens til å sky unna. Noen barn virker å være ondskapsfulle, dvs de går til angrep på noen bare fordi det er morsomt å se hvordan de reagerer.

Jeg har også tenkt langsiktig (vil forsøke å unngå en fysisk bølle i ungdomsårene), samtidig som jeg tenker at siden det ikke er ok at en voksen sparker til en annen voksen, virker det logisk at det ikke er greit mellom barn heller.

Skrevet

Som barn fikk jeg høre at jeg skulle snu kinnet til og stå der som en tåpe. Jeg ble veldig mye mobbet fordi mobberene forstå at jeg var lett å 'ta'.

Det er viktig å lære ungene at de må stå opp for seg selv..selv om det ikke betyr å oppfordre til vold. Det er veldig skadende for en unge som blir banket og utsatt for mobbing, om han føler at han blir straffet for å stå opp for seg selv.

Skrevet

Det kommer da helt an på situasjonen. Jeg synes ikke dette er noe å lage et prinsipp av, noen ganger er det en bølle som slår først med vilje for å provosere og da er det helt greit å ta igjen, en annen gang kan det være en som slår i affekt eller ikke vet bedre, f eks. Det er mye bedre å prøve å lære ungen og lese situasjonen. Barn kommer også opp i mange ulike sitasjoner og livet er ikke så svart/hvitt for dem, heller.

Skrevet

Jeg tror det kan være vanskelig for et barn å skille mellom ulike situasjoner hvor det er ok å slå eller ikke. Vold er ikke løsningen på noe. Så lenge det ikke er selvforsvar så er det IKKE ok.

Jeg synes det er viktigere å lære barnet verdier, selvkontroll og disiplin. Men da er det jo viktig at de voksne er der og kan slå hardt ned på det barnet som faktisk har slått slik at det har noe for seg å ikke gjøre fysisk igjen. Barn som slår og er ekle skal STRAFFES.

Skrevet
Er det best å "ta igjen" med samme mynt?

Ja, ofte kan det være det. Men ikke alltid. Det er ikke så veldig vanskelig for barn å forstå når, om du forklarer det...

Skrevet

Etter å ha lest svarene her, føler jeg meg trygg på at vi har valgt riktig. Det kunne ikke falle meg inn å skulle forklare til sønnen min at om situasjonen var sånn og sånn så skal han slå tilbake. Det blir helt feil for oss.

Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Vanskelig problemstilling dette her. Moralsk sett skal man ikke lære barna sine å ta igjen, men skal man da lære dem å bare finne seg i alt? Vanskelig balanse.

Min eldste sønn er en som skyr konflikter og helst trekker seg unna hvis det blir bråk. Han lærte seg tidlig å bruke humoren sin som "våpen". Han har alltid hatt masse venner og vært godt likt. Omgjengelig type.

Den yngste har alltid vært en kruttønne. Uansett om jeg ba han ikke ta igjen, klarte han ikke la være. Han kunne nok snu det døve øret til en gang, to ganger. Men tredje gangen smalt det. Da ble det slutt på tullet til gangs. Greit det og.

Ikke at han har vært innblandet i mye sånn, men de episodene som var, så fikk han støtte av læreren til og med. Hun så at den andre gutten var den som alltid la opp til bråk, og at han faktisk jekket seg ned da min sønn tok igjen med han.

Barn er forskjellige, og utvikler forskjellige forsvarsmekanismer helt på egen hånd. Selv om vi selvfølgelig skal veilede dem. Noen ganger kan det være nødvendig å ta igjen, slik at andre vet hvor de har deg hen. Da kan man unngå å bli innblandet i konflikter senere.

Endret av Purple Haze
Skrevet

Brore min på 10 er sånn som kan begynne å grine og bare gå unna, om noen gjør eller sier noe negativt til han.

Det syns jeg er så dumt at ja.. Jeg syns så synd på ungen!

Prøver å fortelle at han er nødt til å si ifra til den som gjør eller sier noe, om det gjelder han selv eller om han er i en negativ situasjon. For litt siden hadde de noe fremføring i klassen, da var det to som begynte å le av en som skulle fremføre, fordi han ble redd, da syns jeg broren min kunne sagt til de som lo at det er stygt gjort. Og han burde kunne si ifra om noe lignende skjer med han.

Å ta igjen fysisk hjelper ikke alltid, ikke i den alderen akkurat.

Det tror jeg bare gjør ting verre. Så klart når du er eldre også men ja.

Man bør kunne stå opp for seg selv, si ifra om ting. Si at det var vondt, unødvendig osv. Så kan man si ifra til lærer om det trengs.

Skrevet
Hva skjer når denne gutten som har lært å ta igjen blir tenåring og skal begynne å ta igjen på alt og alle, spesielt i fylla? Blir nok ikke sjeldent han må hentes på fyllearresten dagen etterpå da..

Hvis man lærer å alltid vike unna ender man ihvertfall opp med å bli utnyttet og herset med resten av livet.

Selv lærte jeg da jeg var liten at dersom noen plaget meg skulle jeg ikke nøle med å slå igjen, siden det er det eneste som nytter på mange. Og jeg har aldri vært i fyllearresten eller i noe særlig fysisk bråk i det hele tatt.

Skrevet

Tror det er lurt å lære unger begge deler, for som ei har sagt lenger opp i tråden her så er ikke verden svart/hvit. Forskjellige situasjoner trenger ofte forskjellige løsninger, enten det er "moralsk" riktig eller ikke.

Hvis jeg får barn, kommer jeg til å lære dem dette:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg tror det er lurt å lære de at de trekker seg unna, kontakter en voksen om det er mulig.

Vi har lært det til våre og det funker veldig, bare vise på en ydmyk måte at man ikke vil.

Og selvfølelig si stopp om man ikke vil og så ta kontakt med voksen for å løse konflikten..

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Jeg har alltid sagt til guttene min at de skal ta igjen hvis noen er stygge med de - å ikke bare stå som en dott å ta imot.

Nå er ungene voksne og har klart seg veldig fint med den innstillingen. De har aldri vært noen slåsskjemper og jeg tviler på at de har vært i de store slåsskampene. Men jeg har alltid lært dem å ikke komme hjem og "bisle" til mamma eller pappa - for er det noe som irriterer og trigger mobbing så er det vel nettopp unger som løper og "bisler" til voksne så snart noe går dem imot.

Skrevet
Jeg har alltid sagt til guttene min at de skal ta igjen hvis noen er stygge med de - å ikke bare stå som en dott å ta imot.

Nå er ungene voksne og har klart seg veldig fint med den innstillingen. De har aldri vært noen slåsskjemper og jeg tviler på at de har vært i de store slåsskampene. Men jeg har alltid lært dem å ikke komme hjem og "bisle" til mamma eller pappa - for er det noe som irriterer og trigger mobbing så er det vel nettopp unger som løper og "bisler" til voksne så snart noe går dem imot.

Uansett.om vi skal lære ungene våres og ta igjen,kan dette bli skummelt.

En "liten slosskamp på barneskolen er ikke det den vår før.

Og det og ikke ta igjen er IKKE og være en dott,om dere forteller det til barna deres ,blir dette helt feil for meg.

Skrevet
Hvis man lærer å alltid vike unna ender man ihvertfall opp med å bli utnyttet og herset med resten av livet.

Selv lærte jeg da jeg var liten at dersom noen plaget meg skulle jeg ikke nøle med å slå igjen, siden det er det eneste som nytter på mange. Og jeg har aldri vært i fyllearresten eller i noe særlig fysisk bråk i det hele tatt.

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange idioter det er mulig å samle på ett og samme forum. Men du tar kaka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...