Gjest me Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Vi skal få vårt første i februar. Har hørt at du bør søke barnehageplass med en gang. Begynner alle unger i barnehagen i august, eller er det på noen annen måte mer gunstig å begynne da? Jeg kunne godt tenkt å ha et par månader ulønnet permisjon, så at barnehagestart ble skyvet ca til august og ungen var litt større. Hvor mye ferie får jeg, hvis velger i utgangspunkt 46 uker med full lønn, og jeg tar alt utover pappakvoten?
Gjest salma Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Du kan søke i hovedopptaket i feb/mars (som innebærer oppstart i august), men vil ikke bli prioritert dersom oppstartsdato er etter august vil jeg tro. Sånn er det i alle fall i min kommune, men kanskje er det annerledes i din kommune. I alle kommuner er det mulig å søke plass utenom hovedopptaket, og da tildeles ledige plasser løpende. Men hvis du har tenkt oppstart i august så er det jo nettopp i hovedopptaket du bør søke. Du har akkurat like mye ferie som du hadde tidligere. Og ferie kommer selvfølgelig i tillegg til permisjon.
Shade Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Men angående ferie er dette viktig å merke seg: Har du mottatt foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent uttak). Hvis barnet kommer i februar og du har tenkt å ta permisjon i tilegg trenger du vel strengt tatt ikke plass fra august, gjør du vel? Jeg tror jeg ville forhørt meg litt i de barnehagene du vurderer om hvor lenge det er vanlig å stå på ventelisten før man kommer inn utenom det generele opptaket
Gjest salma Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Det kan hende at hun får full feriepengeopptjening i hele perioden, for det hender at arbeidsgiver har inngått avtaler om at de dekker dette selv om NAV ikke refunderer det. Det gjør blant andre min arbeidsgiver.
Gjest me Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg tenker also august 2011, når ungen er 1 år 5 mnd. Feriepenger er ikke så viktig, mer om jeg har rettighet til å avvikle ferien både 2010 og 2011.
Yummy_Mummy Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Du har rett til å avvikle full ferie hvert år (for de fleste er det 5 uker). Du kan velge selv når du ønsker at barnet skal begynne i barnehage, det angir du på søknadsskjemaet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå