Emeralda Skrevet 4. desember 2009 #1 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg lurer på om folk synes at det er greit å si i fra når noen personer kjøper elendige gaver år etter år? Gaver som er ubrukelige, stygge og aldri bli brukt? Jeg har en samboer fra storbritannia (vi bor i norge) og familien hans er ikke så gode på å kjøpe gaver, etter min mening. De bruker heller ikke like mye på gaver som vi kanskje er vant med i norge, men det er helt ok. Til jul i fjor fikk jeg Et milelangt tynt knallrosaskjerf fra butikken primark. Prislappen hang fortsatt på: 1,99 pund, men med 50% rabatt. En slags heklabolero med storemasker i størrelse 44 (jeg bruker medium/38). samboer fikk en rød jakke min "svigermor" mente var en vinterjakke. Mer det vi kaller en høstjakke. Den var rød og i str XL (bruker M). Ingen merkelapper på, så sikkert noe hun har kjøpt til sin mann på salg som han ikke likte. Boxere i størrelse small (han bruker fortsatt str M). En heslig aftershave av et ukjentmerke. Øverste hylla i skapet til samboer er full av klær som har kommet fra hans mor som aldri har vært brukt. Mest med feil størrelse eller så stygt at det ikke er brukende. Skal tømme hylla nå og gi til klesinnsamling. Siden vi ikke bor i samme land som klærne er kjøpt er det ikke bare å gå og bytte heller. Dessuten kommer det meste uten merkelapper. Jeg sier til samboeren min at han burde si i fra. Men han vegrer seg. Hadde det vært mine foreldre hadde jg sagt i fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 4. desember 2009 #2 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg lurer på om folk synes at det er greit å si i fra når noen personer kjøper elendige gaver år etter år? Gaver som er ubrukelige, stygge og aldri bli brukt? Jeg har en samboer fra storbritannia (vi bor i norge) og familien hans er ikke så gode på å kjøpe gaver, etter min mening. De bruker heller ikke like mye på gaver som vi kanskje er vant med i norge, men det er helt ok. Til jul i fjor fikk jeg Et milelangt tynt knallrosaskjerf fra butikken primark. Prislappen hang fortsatt på: 1,99 pund, men med 50% rabatt. En slags heklabolero med storemasker i størrelse 44 (jeg bruker medium/38). samboer fikk en rød jakke min "svigermor" mente var en vinterjakke. Mer det vi kaller en høstjakke. Den var rød og i str XL (bruker M). Ingen merkelapper på, så sikkert noe hun har kjøpt til sin mann på salg som han ikke likte. Boxere i størrelse small (han bruker fortsatt str M). En heslig aftershave av et ukjentmerke. Øverste hylla i skapet til samboer er full av klær som har kommet fra hans mor som aldri har vært brukt. Mest med feil størrelse eller så stygt at det ikke er brukende. Skal tømme hylla nå og gi til klesinnsamling. Siden vi ikke bor i samme land som klærne er kjøpt er det ikke bare å gå og bytte heller. Dessuten kommer det meste uten merkelapper. Jeg sier til samboeren min at han burde si i fra. Men han vegrer seg. Hadde det vært mine foreldre hadde jg sagt i fra. Hva med å høfflig si at du er optatt av miljøet og at i år blir det ingen pakker bare et fint julekort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #3 Del Skrevet 4. desember 2009 Herregud så utakknemlig og bitchete du er! Du fortjener ikke å få presanger når det er slik du reagerer. Helt alvorlig... Du har forskjellig smak i klær enn dem. De er ikke så flinke til å bedømme hvilken størrelse folk bruker. Det er ingen grunn til å være så satans uhøflig og utakknemlig! De har gjerne prøvd så godt de kan å kjøpe noe som skal gjøre deg glad, og så sitter du og sutrer for det er ikke fint nok for deg. Ta deg sammen! Om du ikke liker presangene de kjøper, så får du heller foreslå at dere skal gi penger til veldedighet i stedet for å kjøpe presanger til hverandre. Man KLAGER virkelig ikke på presanger man får! Og hvordan i alle dager ville du følt det om kjæresten din sa slike ting om presangene han fikk fra DINE foreldre? Hva ville du gjort om han kom til deg og sa at du måtte si til dine foreldre at presangene de hadde kjøpt til ham søg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einna Skrevet 4. desember 2009 #4 Del Skrevet 4. desember 2009 Hva med alternative julegaver, som donasjoner til et veldedig formål? Kanskje dere kan sende ønskeliste, eller iallefall fortelle hva dere ønsker dere, f.eks bruksgaver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 4. desember 2009 Herregud så utakknemlig og bitchete du er! Du fortjener ikke å få presanger når det er slik du reagerer. Helt alvorlig... Du har forskjellig smak i klær enn dem. De er ikke så flinke til å bedømme hvilken størrelse folk bruker. Det er ingen grunn til å være så satans uhøflig og utakknemlig! De har gjerne prøvd så godt de kan å kjøpe noe som skal gjøre deg glad, og så sitter du og sutrer for det er ikke fint nok for deg. Ta deg sammen! Om du ikke liker presangene de kjøper, så får du heller foreslå at dere skal gi penger til veldedighet i stedet for å kjøpe presanger til hverandre. Man KLAGER virkelig ikke på presanger man får! Og hvordan i alle dager ville du følt det om kjæresten din sa slike ting om presangene han fikk fra DINE foreldre? Hva ville du gjort om han kom til deg og sa at du måtte si til dine foreldre at presangene de hadde kjøpt til ham søg? Saken her er at kjæresten min synes at gavene fra foreldrene hans er dårlige. Han synes at det er dumt å få ting man ikke kan bruke. Det er jo like mye kritikk av han som ikke sier i fra. Ikke at gavene er så dårlige at vi aldri bruker dem. Men han kan jo si at det er best å kjøpe klær selv, og kanskje bøker er en bedre gave? Jeg er alltid høfligheten selv! Jeg er veldig glad i å kjøpe gaver, og legger mye i å sette meg inn i hva folk liker og bruker. Svigermor hadde bursdag nå, og da viste jeg hva hennes favorittkrem, foundaion og parfyme var. Og det fikk hun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 4. desember 2009 Hva med alternative julegaver, som donasjoner til et veldedig formål? Kanskje dere kan sende ønskeliste, eller iallefall fortelle hva dere ønsker dere, f.eks bruksgaver? De spør aldri hva vi ønsker oss. Og jeg har forsøkt og få samboer til å sende ønskeliste. Det med donasjon er noe å tenke på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 4. desember 2009 #7 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg kan forsåvidt godt forstå problemstillingen for jeg har selv mottatt mye rart i årenes løp. Min far kan godt kjøpe slike gaver, men jeg har valgt å ikke si noe for jeg synes ikke noe om å klage på gaver. I stede er jeg faktisk mer nøye på å si hva jeg ønsker meg og generelt nevne at jeg f.eks. synes det er upraktisk når andre kjøper klær til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 4. desember 2009 #8 Del Skrevet 4. desember 2009 Bor dere i Norge og skal feire jul der? I såfall kan det jo være en ide å si at dere ønsker dere spesialiteter fra hans hjemsted til jul? Konfekt, fudge eller andre ting som kan være vanskelig å finne i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_titti_* Skrevet 4. desember 2009 #9 Del Skrevet 4. desember 2009 Nei, man sier ikke at man ikke er fornøyd med gaven man får! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 4. desember 2009 #10 Del Skrevet 4. desember 2009 En nær slektning av meg, brukte og ta vare på "ubrukelige" julegaver, og gi dem til noen på andre siden av slekta året etter. Ektefellens slekt i dette tilfelle. har man ikke stor familie, finnes det alltids en (u)venn...! eller en lærer eller noe lignende. dessuten har eldre mennesker en tendens til og glemme fjoråret allerede i januar, så sjansen for suksessrik bekvittelse er egentlig ganske stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stortsettglad Skrevet 4. desember 2009 #11 Del Skrevet 4. desember 2009 Det går jo i alle fall fint an å opplyse om at størrelsene er så feil at klær aldri blir brukt. Alle forstår vel at man ikke bruker tøy som ikke passer?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 4. desember 2009 Bor dere i Norge og skal feire jul der? I såfall kan det jo være en ide å si at dere ønsker dere spesialiteter fra hans hjemsted til jul? Konfekt, fudge eller andre ting som kan være vanskelig å finne i Norge? Vi splitter oss julehelgen. han drar hjem til sine foreldre og jeg til mine. feirer nyttår sammen i norge. Jeg er sjelden hjemme og har syke besteforeldre så jeg ønsker og være hjemme i julen. God ide, jeg kan foreslå noe spiselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 4. desember 2009 Det går jo i alle fall fint an å opplyse om at størrelsene er så feil at klær aldri blir brukt. Alle forstår vel at man ikke bruker tøy som ikke passer?? Svigermor vet veldig godt at samboeren min bruker størrelse medium. For det har han gjort i minst 15 år. Men jeg tror det er mere mangel på interesse av å kjøpe noe som er fint og at hun kommer over noe billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg kan forsåvidt godt forstå problemstillingen for jeg har selv mottatt mye rart i årenes løp. Min far kan godt kjøpe slike gaver, men jeg har valgt å ikke si noe for jeg synes ikke noe om å klage på gaver. I stede er jeg faktisk mer nøye på å si hva jeg ønsker meg og generelt nevne at jeg f.eks. synes det er upraktisk når andre kjøper klær til meg. Haha, det er det jeg tror vi er skjønner du. Hennes søppeldunk. Vi får gavene hun selv ikke vil ha. eller bomkjøpene hennes. Men jeg har ikke så stor familie, og jeg liker og gi bort fine gaver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 4. desember 2009 #15 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Får de ønskeliste av dere, da? Finn noe dere trenger til huset/leiligheten eller noe, gjerne noe helt spesifikt fra en butikk eller et merke, og si at dere ønsker dere akkurat det? Jeg har også et par bekjente som er helt utrolige når det gjelder gaver, og til dem har jeg rett og slett foreslått at vi heller finner på noe hyggelig sammen enn å bruke masse penger på ting vi ikke trenger. Det ble svært godt mottatt, faktisk. Jeg har også sagt til flere at jeg foretrekker å kjøpe klær og ting til leiligheten selv (hater å få nips!), og de har tatt hintet helt greit. Endret 4. desember 2009 av Virvel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #16 Del Skrevet 4. desember 2009 Får de ønskeliste av dere, da? Finn noe dere trenger til huset/leiligheten eller noe, gjerne noe helt spesifikt fra en butikk eller et merke, og si at dere ønsker dere akkurat det? Jeg har også et par bekjente som er helt utrolige når det gjelder gaver, og til dem har jeg rett og slett foreslått at vi heller finner på noe hyggelig sammen enn å bruke masse penger på ting vi ikke trenger. Det ble svært godt mottatt, faktisk. Jeg har også sagt til flere at jeg foretrekker å kjøpe klær og ting til leiligheten selv (hater å få nips!), og de har tatt hintet helt greit. De bor i et annet land da. Så ikke så enkelt med en spesifikbutikk. Og jeg ser de en gang i året. Ellers er det bare samboer som snakker med de i telefonen. Og jeg har foreslått ønskeliste til samboer men han vegrer seg litt. Da føler at han at han kan utrykke misnøye med tidligere gaver. Men svigermor er ikke snau, hun klager på gaver hun får. Hun fikk et sett med eight hourkremer fra elizabeth arden for et par år siden. og hun var ikke sen om å si at de orket hun ikke bruke fordi de luktet så vondt. og svigerfar ringte for et par uker siden for å forsikre seg om at vi skulle fornye et blad for han som han fikk som gaveabonnement i fjor. så jeg syns at samboeren min burde ta bladet fra munnen han og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 4. desember 2009 #17 Del Skrevet 4. desember 2009 De bor i et annet land da. Så ikke så enkelt med en spesifikbutikk. Jeg fikk med meg det, men det er mange merker som selges i mange land! Seriøst, det beste "våpenet" mot sånne gavekjøpere er en skikkelig detaljert liste. Eller å si at man ikke vil ha noe i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emeralda Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #18 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg fikk med meg det, men det er mange merker som selges i mange land! Seriøst, det beste "våpenet" mot sånne gavekjøpere er en skikkelig detaljert liste. Eller å si at man ikke vil ha noe i det hele tatt. Ja, det er nok det. Tenker jeg skal finne et middagsservise eller noe i en serie som er internasjonal som vi kan ønske oss til jul og bursdager. det behøver ikke koste skjorta heller. tror det er der det ligger for samboer at han ikke vil ha liste med masse dyre ting som tvinger dem til å bruke mere penger de hadde tenkt. men en tallerken til 300 kr til oss begge til jul er vel helt ok å ønske seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 4. desember 2009 #19 Del Skrevet 4. desember 2009 Det er sikkert lurt. Og om de da fortsatt insisterer på å kjøpe ubrukelig tull er det jo helt klart at de aldri kommer til å høre på dere uansett, og da kan dere gi opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 4. desember 2009 #20 Del Skrevet 4. desember 2009 Det går jo ann å ønske seg noe, f.eks samle på noe som det er å få kjøpt der. F.eks rimelige te kopper eller noe sånt. og fortelle at dere samler på det fra de for det får en bare kjøt der og der i "en eller annen butikk de bare har i storbritannia" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå