Gå til innhold

Uenig med far om barnet skal få sitte foran i bilen.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Jeg er stemor til min kjæreste sitt barn. Barnet er langt under 140, og må bruke sittepute for å bli løftet opp både i baksete og framsete.

Etter hva jeg føler på meg om hva som er trygt, og i forhold til reglemang (jeg nettop har lest. Visste ikke at dette var farlig, og at det ikke er lov), mener jeg vi burde slutte med å ha ungen fremme i bilen. Ungen er 9 år gammel.

I min mening fra jeg leste dette om barn framme i setet mener jeg det bør være en selvfølge at barnet ikke bør sitte foran med tanke på sikkerheten.

Faren deriomot lar ungen sin som vanlig sitte fremme i bilen fordi slik har det alltid vært dersom ingen andre voksne sitter på. Har tatt det opp med han, men han trakk på skuldrene som om det ikke var så viktig for han.

Min frykt er hvis dem kommer til å krasje.... Hva skjer da?

Tenker, det er forsent å tenke : søren jeg skulle ha gjort det annerledes.... (Når skaden allerede har skjedd) I mange tilfeller får man bare en sjangse. Og vi har ingen barn og miste!! Han har bare 1 barn. Skulle det ha hendt noe, så er det fryktelig synd skulle man være uheldig på dette området.

Nå nærmer det seg vinter og det er stor fare for at det er glatt føre, og utforkjøringer og krasj.

Hva gjør dere med barna? Lar dere dem sitte foran?

Ellers lurer jeg på hvordan jeg kan prøve å få faren til barnet, til å forstå alvoret i det jeg sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn får ikke sitte fremme før dem er over 140 høye og helst 12 år.

Skrevet
Min frykt er hvis dem kommer til å krasje.... Hva skjer da?

Krasje kan de gjøre når barnet sitter bak og. Da kan han også dø

Ja ditt barn kan dø uansett om det sitter bak eller foran om bilen krasjer.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor lang denne niåringen er, men hvis det er airbag på passasjersiden foran og denne er aktiv er den farlig for mindre barn, selv om de ikke sitter bakovervendt. Dette fordi barn som sitter i stol/på pute har bena/føttene/knærne på "feil" sted ift airbagen, slik at hvis den løser ut kan den gjøre uopprettelig skade på ben/knær/hofter. En airbag løses ut vha en sprengladning og har en ufattelig kraft i det den blåser seg opp.

Har du forresten fortalt far i rolige former hva du nettopp har lært om sikring av barn i bil, eller har du anklaget far for å gjøre ting feil? Vi damer er dessverre utrolig flinke til å kritisere og belære i stedet for å informere på en hyggelig måte, og det får gutta til å rygge bakover og lukke ørene for alle fornuftige argumenter.

Sånn bortsett fra det så synes jeg godt du kan la barnets far få bestemme hvordan han vil gjøre det med sitt eget barn, både når det gjelder bilkjøring og andre ting. Du har sagt fra en gang, far velger å gjøre det annerledes, case closed.

Gjest Gjest_Antiga_*
Skrevet

Vi har samme problemstillingen, utenom at her er stebarnet eldre og større.

Barn hører til i baksetet. Der er det tryggere, sånn er det bare (for voksne, også). Dette vet barna våre. Far lar altså det største barnet (stebarnet mitt) sitte foran når det ikke er andre voksne med, jeg gjør det ikke.

Jeg innså tidlig at dette er ikke noe å diskutere, det blir det bare krangling om. MEN de to minste barna (som er felles) kommer han ikke til å få bestemme over alene på samme måte.

Skrevet
Mine barn får ikke sitte fremme før dem er over 140 høye og helst 12 år.

Å tviholde på 140-cm-regelen, er for så vidt greit nok, men alvorlig talt; du kan da ikke, i fullt alvor, mene at de må være 12 år for å sitte i forsetet?

Så vidt jeg husker, var jeg omkring 140 cm da jeg var 8 år. Da jeg var 12, var jeg omtrent(jeg kan ikke huske eksakte tall)170 cm(jeg er 178 cm i voksen alder), og jeg vil tro at de færreste tolvåringer er under 140 cm høye.

TS: Jeg har ikke barn, men slik jeg ser dette, må det være en sak mellom mannen din og eks-konen hans. Du er ikke barnets mor, og har for så vidt ikke noe med hva de velger for sitt barn.

Jeg synes for øvrig ikke at det er noe galt i å la en 9-åring sitte fremme, så fremt han/hun bruker sittepute så lenge vedkommende er under 140-cm-grensen, ettersom det minimaliserer sjansen for å komme til alvorlig skade ved en eventuell ulykke.

Skrevet
TS: Jeg har ikke barn, men slik jeg ser dette, må det være en sak mellom mannen din og eks-konen hans. Du er ikke barnets mor, og har for så vidt ikke noe med hva de velger for sitt barn.

Merkelig holdning. Skal ikke en stemor få ta hensyn til barnets liv og helse? Så hvis - for å sette det på spissen - far slår barnet sitt så har ikke stemor noe med det å gjøre, for det er jo ikke hennes barn?

• Liker 3
Skrevet
Merkelig holdning. Skal ikke en stemor få ta hensyn til barnets liv og helse? Så hvis - for å sette det på spissen - far slår barnet sitt så har ikke stemor noe med det å gjøre, for det er jo ikke hennes barn?

For en latterlig sammenligning. ALLE har noe med det hvis far slar barnet sitt, også fremmede. Men jeg regner med at du ikke mener at fremmede skal få bestemme leggetiden til sønnen din?

Så lenge det er snakk om vanlig barneoppdragelse har steforelderen ingenting h*n skulle sagt, så fremt det ikke er en avgjørelse som går ut over ham/henne.

Skrevet

Pass på at du aldri lar barnet sitte med noe annet enn godkjent sikring, for det er føreren som bærer ansvaret hvis barnet blir skadet eller drept.

Dette handler ikke om barneoppdragelse, men om at det ikke er noen grunn til å ikke beskytte et barn som er for ungt til å forstå sin egen risikosituasjon, når det er klar kunnskap om hva som utsetter barnet for minst risiko.

Og ta for all del opp airbag-problematikken. Å drive og sette den på og av, hvis det i det hele tatt kan gjøres på den bilen, utgjør et stort potensiale for å glemme seg og den ikke er på den dagen en av dere voksne trenger den, og på den dagen barnet er i kollisjon.

Skrevet

Foreslår at stemor, når hun er sjåfør setter ungen bak, og s¨får far gjøre som han vil når han kjører. Sjåførens ansvar at alle er sikret i bilen.

Hva er forøvrig de offisielle rettningslinjene, gjerne link?

Skrevet

Airbag og barn er en veldig dårlig kombinasjon. Den treffer barnet feil, og kan gjøre stor skade. Det er mer enn litt dumt å få en alvorlig airbagskade i en ikke så alvorlig kollisjon, noe som kunne vært unngått om barnet satt i baksetet der det hører hjemme.

Skrevet

Du kan da ikke sammenligne uloveligheter(å slå, enten det er barn eller voksne man slår)med noe som er lovlig(å la barna sitte i forsetet).

Ved ulovoligheter, har ALLE noe med det, og ALLE er(etter mitt syn)moralsk pliktige til å ta affære dersom en vet om et barn som blir mishandlet av foreldrene sine. Å sitte i forsetet i bilen, derimot, er fullt ut lovlig, og en privatsak, som ikke angår andre enn barnet og foreldrene dets(så fremt barnet sitter på en sittepute dersom det er under 140 cm).

Skrevet
Airbag og barn er en veldig dårlig kombinasjon. Den treffer barnet feil, og kan gjøre stor skade. Det er mer enn litt dumt å få en alvorlig airbagskade i en ikke så alvorlig kollisjon, noe som kunne vært unngått om barnet satt i baksetet der det hører hjemme.

Airbagen treffer bare feil dersom barnet er under 140 cm(og ikke sitter på en sittepute). Ved å enten sette en nedre grense på 140 cm for å sitte foran i bilen, eller ganske enkelt la barnet sitte på en sittepute til det når denne høyden, unngår man hele problematikken.

Skrevet

Jeg er også stemor, og jeg har alt med ungen å gjøre. Vi oppdrar ungen i lag, far og jeg, selv om ungen er hos oss bare halve tiden. Jeg har da vitterlig noe å gjøre med ungen når den bor halve tiden hos oss, og det at jeg da ikke skal få ta del i oppdragelse og det som har med ungen å gjøre, er helt utenkelig.

Jeg ville tatt en prat med far og vist han det du har lest. Forklar hvorfor det er viktig. Dersom han ikke bryr seg, så får dere heller gjøre det sånn at når du kjører, får ungen sitte baki, så får far gjøre som han vil. Til syvende og sist kan du egentlig ikke gjøre annet enn å forklare hvorfor du mener som du gjør. Så håper jeg han hører på deg, eller i alle fall bruker bilsete foran om det var lov (kjenner ikke reglene) :)

• Liker 3
Skrevet
For en latterlig sammenligning. ALLE har noe med det hvis far slar barnet sitt, også fremmede. Men jeg regner med at du ikke mener at fremmede skal få bestemme leggetiden til sønnen din?

Så lenge det er snakk om vanlig barneoppdragelse har steforelderen ingenting h*n skulle sagt, så fremt det ikke er en avgjørelse som går ut over ham/henne.

Det er minst like latterlig å sammenligne stemor med en fremmed.

Poenget er jo at dersom det skjer en ulykke så går det utover barnets helse. Det bør en stemor ha lov til å bry seg med.

• Liker 2
Skrevet
Det er minst like latterlig å sammenligne stemor med en fremmed.

Poenget er jo at dersom det skjer en ulykke så går det utover barnets helse. Det bør en stemor ha lov til å bry seg med.

Stemor kan selvsagt få si sin mening, men like selvsagt er det til syvende og sist opp til den biologiske forelderen hva som skal gjelde.

Skrevet

Du må skjønne at for ungen så er det GØY å sitte framme! Du ser ut, det er STORT å sitte framme av og til. For ham blir nok det å la ungen sitte framme det samme som å være en litt kul far! Blir feil å kødde med det

Skrevet
Foreslår at stemor, når hun er sjåfør setter ungen bak, og s¨får far gjøre som han vil når han kjører. Sjåførens ansvar at alle er sikret i bilen.

Hva er forøvrig de offisielle rettningslinjene, gjerne link?

Som mor vil jeg ha litt jeg skulle sagt når mitt barn skal sitte på med noen- selv om det er sjåførens ansvar lovmessig sett.

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1101984.ece

"Barn som skal sitte i forsetet må derfor bygges opp til voksenhøyde. Trygg Trafikk anbefaler at man uansett ikke slipper til barn i forsetet før de er over 140 cm.

- Få dem bort fra forsetet, oppfordrer også Lereim. - Hold barna lengst mulig unna den delen av karosseriet som blir klemt inn ved en frontkollisjon. Det er betydelig tryggere i baksetet. "

Når det gjelder "å kødde" med fars kulhet har jeg ingen skrupler med det om det står i veien for mitt barns sikkerhet.

Skrevet

Tenk på at på 60 tallet og sikkert mye senere også, så var det ikke en gang setebelter i baksetet! Enda lever det jaggu folk fra den tiden også. Det var også vanlig å sitte på lasteplanet på biler, klatre i trær og falle å slå seg.

Som barn ble jeg veldig bilsyk, og satt derfor alltid i forsetet, da jeg ble mindre dårlig der en bak. Og jaggu lever jeg og er like hel den dag i dag!

Kanskje folk skal slutte å være så veldige hønemødre?

Skrevet
Tenk på at på 60 tallet og sikkert mye senere også, så var det ikke en gang setebelter i baksetet! Enda lever det jaggu folk fra den tiden også. Det var også vanlig å sitte på lasteplanet på biler, klatre i trær og falle å slå seg.

Som barn ble jeg veldig bilsyk, og satt derfor alltid i forsetet, da jeg ble mindre dårlig der en bak. Og jaggu lever jeg og er like hel den dag i dag!

Kanskje folk skal slutte å være så veldige hønemødre?

Den regla der begynner å bli gammel og utbrukt.

Har du prøvd å sammenligne dødstallene i trafikken FØR bilbeltepåbud og etter? Og samtidig regne med forskjellen i forbindelse med at vi i dag har ekstremt mye mer trafikk enn den gang? Tallene vil vise deg at unødvendig mange menneskeliv gikk tapt. Selvsagt har mange av oss overlevd. Jeg brukte heller ikke bilbelte som barn. Jeg hadde flaks. Men den flaksen vil jeg ikke satse på med mine egne barn.

Du er kanskje blant dem som kjører bil uten bilbelte? Som ikke har kjøpt forsikring fordi ditt hus aldri brenner? Det var jo sånn man levde før, så hvorfor ikke i dag? :ironi:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...