Gå til innhold

Eksen har blitt veggis og vil at jeg skal sørge for at ungene våre får kun veggismat når jeg har samvær

Anbefalte innlegg

Gjest Lars-Martin
Skrevet

Jeg har to unger som jeg er samværsforelder for, eksen min har hovedomsorgen. Eksen min fikk nylig ny samboer, og de har bestemt seg for å være vegetarianere. Eksen min var ingen stor kjøttspiser da vi var sammen, hun spiste fisk og fjærkre, men ikke rødt kjøtt. Jeg respekterte dette, og hun hadde ingen problemer med at jeg spiste en biff i ny og ne.

Problemet er at nå forlanger eksen at jeg skal sørge for at ungene kun får vegetarkost når de er hos meg, noe jeg synes er ganske håpløst av henne å forlange. Ungene blir jo ikke overforet på kjøtt hos meg, men jeg har jo kjøttpålegg i kjøleskapet og middagene her inkluderer jo stort sett en eller annen form for kjøtt. Jeg forsøkte meg på at jeg kunne holde dem unna rødt kjøtt, men at fisk og fjærkre måtte være akseptabelt. Jeg er gift på nytt og har to unger med min "nye" kone. Jeg blir provosert over at eksen min forlanger at vi skal legge om hele kostholdet (evt. lage doble måltider, et veggis og et "vanlig") når vi har ungene. Ungene er 10 og 12 år og det virker ikke som de er overbegeistret for dette vegetarianerprosjektet til moren.

Er det noen som har vært borti lignende situasjoner og har noen råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksen din har absolutt ingenting med å diktere hva du skal servere dine egne unger (så lenge du ikke serverer dem noe som er farlig for dem).

Server ungene dine det du har lyst å servere dem. Om eksen velger å bare gi dem vegetarkost hjemme hos seg, så er det helt opp til henne. Og om du velger å servere dem kjøttkaker og fårepølse, så er det helt opp til deg.

Skrevet

Nei, jeg har ikke vært borti lignende . Men jeg tenker at når barna er 10 og 12 så må de være med å bestemme selv .Jeg har en tenåring som har hatt en veggisperiode , greit det . jeg kjøpte inn det hun trengte , men hun måtte selv lage mat om hun ikke kunne spise det vi hadde .

Når det er sagt så har vel ikke din eks noe med hva ungene spiser når de er hos dere ?

Men en gjør jo mye for et godt samarbeid .

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan eksen din kan bestemme over hvilket kosthold dere velger å ha hjemme hos dere? Det er jo bare deres sak, på samme måte som kostholdet hennes er hennes sak.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt etter for kravene hennes. Hvordan skal hun få sjekket det forresten? Skal ungene gi rapport om hva de har spist når de er hos deg? :klø:

Skrevet

Mener ikke at du skal føye deg hvis du absolutt er helt imot det, men det skader heller ikke deg å din familie å spise vegetarmat av og til, det finnes utrolig mye spennende mat uten kjøtt, Hadde en liten vegetar periode selv.. Og det kan faktisk være ganske bra for å få litt forandring i matveien.

Man ender jo stort sett opp med de samme middagene...

Så hvis hun absolutt insisterer, så kan du jo gi det et forsøk.

Skrevet

Du kan fortelle mor at om hun ønsker, kan hun sende med barna ferdiglaget vegetarmiddag i fryseemballasje, eller instruere dem i å forsyne seg av poteter og grønnsaker, men at du kommer til å ha vanlig mat på bordet og i skapet, og at de vil være velkomne til å forsyne seg av hva de vil når dere spiser.

Skrevet
Du kan fortelle mor at om hun ønsker, kan hun sende med barna ferdiglaget vegetarmiddag i fryseemballasje, eller instruere dem i å forsyne seg av poteter og grønnsaker, men at du kommer til å ha vanlig mat på bordet og i skapet, og at de vil være velkomne til å forsyne seg av hva de vil når dere spiser.

Signerer. Med mindre barna selv ønsker å spise vegetarisk

Skrevet

Man trenger jo ikke å være så trangsynte, hvorfor skape en konflikt mellom mor og far. pga noe så enkelt??

Dette er vell igrunn egentlig ikke en så veldig stor sak, man kan snakke sammen å finne en løsning.

Dessuten når barna er så store burde de få være med på en slik avgjørelse, men det burde ikke bli en krangel slik at barna føler at de trenger å velge side.

Skrevet
Man trenger jo ikke å være så trangsynte, hvorfor skape en konflikt mellom mor og far. pga noe så enkelt??

Dette er vell igrunn egentlig ikke en så veldig stor sak, man kan snakke sammen å finne en løsning.

Dessuten når barna er så store burde de få være med på en slik avgjørelse, men det burde ikke bli en krangel slik at barna føler at de trenger å velge side.

Unnskyld meg, men når ble det trangsynt å ikke ville bli tvunget av eksen til å skifte til vegetarkost?!? Hadde du likt det om et annet menneske skulle diktere hva slags mat du skulle lage i ditt eget hjem? Neppe, du.

Det er jo nettopp finne en løsning ts holder på med. Og den løsningen som ble skissert var da helt ok! Om mor vil de skal spise vegetarkost, så kan hun lage mat til dem selv. Og så kan de selv velge hva de vil spise når de er hos ts, vegetarmat eller vanlig mat. Enkelt og greit.

Skrevet

Hadde du syntest det samme hvis det hadde vært det motsatte? At TS spiser vegetarkost og eks krever at barna skal spise kjøtt?

Man skal ikke gi etter til alle slags urimelige krav bare for å unngå uenigheter. Ja, man skal velge sine kamp, men man skal også stå på sitt.

Og eksen har ingenting med hva barna spiser når de har samvær med far, med mindre barna har selv også bestemt at de skal bare spise vegetarmat. TS nevner at barna er selv ganske skeptiske, så da synes jeg absolutt at det blir merkelig av eksen å kreve noe sånt.

Gjest Vegetarianer
Skrevet

Jeg mener du skal føye deg etter morens ønske. Hun har jo hovedansvaret og skal da bestemme. Ungene er jo ikke så gamle enda, så de har jo ikke så mye de skulle sagt heller.

Skrevet

Jeg synes TS bare skal servere hva han vil i sitt hjem. Ungene er også såpass store at de må få bestemme selv hva de skal spise. Vil de ikke ha kjøtt, får de bare få noen andre alternativer, men er det slik at dette er noe moren bare bestemmer, synes jeg det høres veldig rart ut og diktere hva to unger på 10 og 12 år skal spise på den måten. Sitter TS og kona og deres unger og spiser kjøtt da, og så må TS sine særkullsbarn sitte ved siden av og se på?

Skrevet (endret)

hvis det var motsatt,,hehe Det er ikke motsatt.. Dette er ingen urimelig ting å be om fra moren sin side... det er faktisk dessuten mye bedre for helsa å spise mindre eller ikke kjøtt i det hele tatt.

Uansett mener jeg bare at det finns nok av ting å lage konflikter av, så hvorfor gidde å krangle på noe som dette.. ingen tar skade av litt vegetarkost. Og ettersom hun har hovedansvaret er det vell egentlig også litt mer hennes avgjørelse hvilket kosthold hun vil at ungene skal ha.

Endret av pixiee
Gjest Kvinne35
Skrevet
Jeg mener du skal føye deg etter morens ønske. Hun har jo hovedansvaret og skal da bestemme. Ungene er jo ikke så gamle enda, så de har jo ikke så mye de skulle sagt heller.

Enig med vegetarianer :) Kvinnen sakl ha hovenansvaret for hjem, og så lenge eksen din har hovedomsorgen syntes jeg hun har all grunn til å kunne bestemme dette. Du kan jo spise kjøtt du, men ikke gi barna dine. Det er også veldig lite miljøvennlig!

Skrevet
hvis det var motsatt,,hehe Det er ikke motsatt.. Dette er ingen urimelig ting å be om fra moren sin side... det er faktisk dessuten mye bedre for helsa å spise mindre eller ikke kjøtt i det hele tatt.

Uansett mener jeg bare at det finns nok av ting å lage konflikter av, så hvorfor gidde å krangle på noe som dette.. ingen tar skade av litt vegetarkost. Og ettersom hun har hovedansvaret er det vell egentlig også litt mer hennes avgjørelse hvilket kosthold hun vil at ungene skal ha.

Wow, du mister jo fullstendig poenget i denne saken. Jeg tror ikke de fleste henger seg opp i vegetarmaten, men at mor krever at TS skal endre ting i sitt hjem og i sitt liv på grunn av endringer hun har gjort i sitt. Hvor er logikken i det?

Og det at det er "mye bedre for helsa" å ikke spise kjøtt? Skjerp deg. Det kommer veldig an på hva slags kosthold du har fra før, det går fint an å ha et sunt kosthold som kjøtteter og et usunt kosthold som vegetarianer. Kjøtt i begrensede mengder er sunt, men det kan også helt fint kuttes ut. Det du spiser ellers er like viktig, og jeg synes det er det TS bør fokusere på. Noe som leder meg til det viktigste poenget i denne saken:

Hva vil barna? De er da gamle nok til å ha en oppfatning rundt dette. Kanskje ikke en veldig reflektert eller velbegrunnet oppfatning, men om de vil prøve å være vegetarianere nå, så hvorfor ikke? Og om de ikke vil, hvorfor skal de nektes å spise kjøtt når de er hos noen som selv spiser det? Jeg mener riktignok at mor kanskje bør ha litt mer tyngde i saken siden hun har hovedansvar, men det får være måte på.

Skrevet
Hadde du syntest det samme hvis det hadde vært det motsatte? At TS spiser vegetarkost og eks krever at barna skal spise kjøtt?

Man skal ikke gi etter til alle slags urimelige krav bare for å unngå uenigheter. Ja, man skal velge sine kamp, men man skal også stå på sitt.

Og eksen har ingenting med hva barna spiser når de har samvær med far, med mindre barna har selv også bestemt at de skal bare spise vegetarmat. TS nevner at barna er selv ganske skeptiske, så da synes jeg absolutt at det blir merkelig av eksen å kreve noe sånt.

Hvis far til mine barn hadde hovedansvaret, og ba meg om å servere ungene vegetarmat,ser jeg ikke problemet, det er ikke noen sak å lage, det er ikke dyrere mat å kjøpe, det er heller ikke vanskelig. Det er rett og slett ingen baksider ved dette, med mindre man kun liker kjøtt å ingenting annet da...

Så hvorfor komplisere alt så mye?

Jeg er helt enig i at man skal stå på sitt og ikke la en ex diktere livet sitt, men i dette tilfelle er det jo ikke noe speseillt hun ber om, hadde hun bedt far om noe han mente var galt for ungene da kan man stå på sitt.

Moren har dessuten masse å si når det gjelder hva ungene spiser når de er hos far. Hun er moren deres å hun har som sagt hovedansvaret.

Skrevet

Selvfølgelig er det urimelig av mor å bestemme at far ikke kan tilby sine egne barn vanlig middag og vanlig pålegg, fordi hun plutselig har droppet animalske produkter.

Dette er ingenting å krangle om selvsagt, fordi det ikke er et punkt hvor foreldrene trenger å være enige eller samarbeide. Far kan ganske enkelt avfeie mor med at menyen i hans hjem er hans valg, og ikke noe å diskutere.

På sin tid velger hun selvsagt vegetarkost, men fars hjem er ikke mors myndighetsområde.

Skrevet
Hva vil barna? De er da gamle nok til å ha en oppfatning rundt dette. Kanskje ikke en veldig reflektert eller velbegrunnet oppfatning, men om de vil prøve å være vegetarianere nå, så hvorfor ikke? Og om de ikke vil, hvorfor skal de nektes å spise kjøtt når de er hos noen som selv spiser det? Jeg mener riktignok at mor kanskje bør ha litt mer tyngde i saken siden hun har hovedansvar, men det får være måte på.

Det er egentlig ikke så lurt å be ungene om hva de ønsker i denne situasjonen... hvis de har fått med seg at mor og far er uenige. For da føler de at de må velge side..

Uansett er det ikke alltid opp til barna hva de skal spise å ikke, hadde de fått velge hadde de vell gått på burger king hver dag (for å sette det litt på spissen)

Jeg mener poenget bør være å ikke skape en konflikt rundt dette. Og far kan jo gi det en sjangse, tror ikke mor gjør dette for å kontrollere livet til far og hans nye familie, men fordi hun mener det er det beste.

Skrevet

Hadde dtte vært meg når jeg var 12, hadde jeg flytta til pappa. Himmel, ta fra meg koteletter liksom , jeg er kjøtteter , grrrrrrrr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...