Gå til innhold

Pakke opp gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et trivielt spørsmål... Hvordan gjør man det med gaver under selve bryllupet? I det lokalet vi leier er det et eget "gaverom", og hun vi leier av anbefalte oss å ha noen som ikke er gjester til å pakke opp og registere gavene i løpet av bryllupet(sånn at det ikke skulle bli en slags belastning for noen av gjestene). Jeg syns nå dette hørtes litt voldsomt ut, er det vanlig? Ville gjerne ha pakket opp gavene selv jeg, men går det ann å gjøre det dagen etter...?

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Vi ba noen av mine venninner hjelpe til med å åpne gavene, men tok lenger tid enn vi hadde trodd, så jeg tror jeg hadde ordnet med noen eksterne, ja. Har selv servert i bryllup, og da var det vi som jobbet der som pakket opp. Det tar ekstremt lang tid å pakke opp, for man må skrive ned hva alle gavene inneholder, hvem som gir, og så sette det opp pent. Ellers blir det kaos når det skal pakkes ned igjen.

Tror nok mange av gjestene liker å se på gavene og hva folk har gitt, så de fleste velger nok å pakke opp under bryllupet. :)

Skrevet

Takk for tips! Da får jeg prøve å finne noen gaveåpnere etterhvert ;)!

Skrevet

Jeg har selv vært (ansvarlig)gaveåpner i to bryllup der jeg var gjest (til en venninne og til min bror). Det går an å kombinere litt, men en får ikke vært veldig sosial (hvilket ikke er et problem for meg). Jeg dro til festsalen straks de var ferdig i kirken og trengte definitivt tiden. Satt også en del etter middagen og før kakene. Men tror, som det sies over, at det er greit å kunne stille ut gavene til allmenn beundring i løpet av kvelden (Det kom også gaver til kaffeen, så da ble det en liten økt etterhvert som de kom).

Praktisk for gjennomføring av åpning: Det må være minst tre personer og helst en fra hver familie, slik at man kan kjenne igjen om det var tante Magda som skriver "stygt" som har gitt gaven eller en annen. Du (eller den som åpner) kan lage et excelark der du lager kolonner med tall (minst 100), et "navn" på gaven og hvem gaven er fra. Dessuten er det greit å kjøpe klistremerker med ferdigtrykte tall på (jeg brukte en pakke der alle tall fra 1-150 gikk igjen tre ganger (i tre farger) + en pakke blanke i reserve).

Kun én person skriver for at det ikke skal bli rot. Hjelperne åpner pakkene og setter dem rundt "skriveren". Etter at h*n har skrevet inn opplysningene i skjemaet og satt på klistrelapper på alle gaver fra den personen, setter hjelperne gaven(e) pent utover bordet. Serviser og slikt som er i eske blir "representert" med en del av hver type (tallerken og skål f.eks.) og resten blir satt under gavebordet med riktig nr. på.

Finn ut om det er noen systematiske i din omgangskrets, de vil sikkert like å få denne oppgaven.

Skrevet

Vi hadde noen små klistremerker med tall på, og et ark med nummererte linjer. Var mannens søster og hennes samboer som pakket opp, og de skrev opp hva vi fikk og limte det aktuelle klistremerket på den aktuelle gaven. Er veldig fornøyd med den måten å gjøre det på. :)

Skrevet

Hjelpes... alt som skal planlegges med denne festen.

Skrevet

Vi kommer ikke til og åpne noen gaver, om vi er så heldige og få noen. Da tar vi det når vi er kommet hjem i fred og ro.

Skrevet

Gavene skal jeg pakke opp selv faktisk!

Rett og slett fordi jeg digger pakker og ikke kommert til å la være når pakkene kommer.

Litt barnslig må man da få lov å være selv man skal gifte seg?

Skrevet
Gavene skal jeg pakke opp selv faktisk!

Rett og slett fordi jeg digger pakker og ikke kommert til å la være når pakkene kommer.

Litt barnslig må man da få lov å være selv man skal gifte seg?

Når har du tenkt til å gjøre det da? På bryllupsdagen rekker du det ikke! Som gjest liker jeg å ta en titt på gavebordet for å se hva brudeparet har fått.

Som sagt av flere her, det tar tid å pakke opp!! Det er viktig at de som gjør det er strukturerte så ingen pakker opp raskere enn at skriveren henger med i svingene. Det er dumt å bli sur på bestemor for å gi en stygg vase når den egentlig kommer fra en perifer nabo! :fnise:

Fremgangsmåten til sofie777 er veldig grei. Nummer på gaven, på kortet og i boken/på skjemaet over hvem som har gitt hva. Det kan også være greit å sette nummer på eksen som gaven kommer i slik at det blir lettere å pakke ned etterpå. Husk forresten å avtale hvem som skal pakke ned når festen er slutt dersom gavene ikke kan stå til neste dag. Tenk på faren for innbrudd!

Prøv også å holde nysgjerrige gjester unna gavebordet inntil alt er pakket opp. Har sett flere som plukker opp et kort fra en uåpnet gave for så å plassere kartet helt feil etterpå.

Skrevet
Når har du tenkt til å gjøre det da? På bryllupsdagen rekker du det ikke! Som gjest liker jeg å ta en titt på gavebordet for å se hva brudeparet har fått.

Som sagt av flere her, det tar tid å pakke opp!! Det er viktig at de som gjør det er strukturerte så ingen pakker opp raskere enn at skriveren henger med i svingene. Det er dumt å bli sur på bestemor for å gi en stygg vase når den egentlig kommer fra en perifer nabo! :fnise:

Fremgangsmåten til sofie777 er veldig grei. Nummer på gaven, på kortet og i boken/på skjemaet over hvem som har gitt hva. Det kan også være greit å sette nummer på eksen som gaven kommer i slik at det blir lettere å pakke ned etterpå. Husk forresten å avtale hvem som skal pakke ned når festen er slutt dersom gavene ikke kan stå til neste dag. Tenk på faren for innbrudd!

Prøv også å holde nysgjerrige gjester unna gavebordet inntil alt er pakket opp. Har sett flere som plukker opp et kort fra en uåpnet gave for så å plassere kartet helt feil etterpå.

Jeg har vært gift før, og hadde da samme system som Sofie777 med tre venninner som pakket opp og ordnet på gavebordet. De gjorde en god jobb de, bevares. Denne gangen har jeg tenkt å gjøre det annerledes.

Har jeg lyst å pakke opp pakkene mine selv så gjør jeg det!

Ser forøvrig ikke helt for meg hvor det skulle være plass til gavebord der vi skal ha festen... Også syne jeg det er lekkert med innpakka pakker. Litt amerikansk på en måte... Også kan jeg og min kjære kose oss med pakkene (jeg dra i papiret mens han ser på) når alle har dratt!

Skrevet

Vi har litt lite plass i lokalet vi leier, derfor har vi måttet bestemme oss for at vi ikke har mulighet til gaveåpning der. Personlig syns jeg det er helt ok, for jeg foretrekker faktisk å åpne gavene selv. Men regner med at det ikke blir populært blandt gjestene. De ønsker sikkert å se hva vi har fått osv..

Skrevet

Er det ok å spørre noen som i utgangspunktet ikke er invitert om å pakke opp gaver? Jeg vet liksom ikke helt hvordan man skal spørre uten at det føles teit, litt "dere er ikke gode nok venner til at dere ble invitert i bryllupet men jeg vil gjerne at dere bidrar likevel" (Selv om jeg tror de fleste av mine venninner som ikke blir invitert har forståelse for at man må sette grensen for middagsgjester et sted). Hvis man for eksempel hadde sagt at man gjerne vil at de er med på festen etterpå (vi tenkte å ha fri bar), er det greit da?

Skrevet

Å ikke pakke opp gavene på bryllupsdagen er en egoistisk uskikk. De som gir gaver har selvsagt lyst til å se at gaven blir satt pris på og at den vises frem. Og hva hadde det standar kjeeedelige bryllupet vært uten gavebordet som en kunne studere???

Ikke dumt å bruke noen eksterne, for å pakke opp tar lang tid. Sørg bare for å bruke noen som tar oppgaven på alvor. Et vennepar av meg endte opp med kaos, ikke gøy å måtte gå rundt til de nærmeste i ettertid for å spørre om hva de ga i gave. Enda verre hadde det jo vært om de ikke tok spørrerunden.

Skrevet (endret)
Å ikke pakke opp gavene på bryllupsdagen er en egoistisk uskikk.quote]

uenig faktisk. det er jo opptil de som gifter seg om hvordan de vil gjøre dette. er ikke alle som har plass heller, så jeg syntes det faktisk er opptil en og en hver å bestemme dette og at man må ikke alltid følle det alle andre gjør.standar bryllup kan fort bli kjedelig.

Endret av estella87
Annonse
Skrevet

Gleder meg til oppakkingen ennå mer jeg nå!

Bruke hele dagen etter bryllupsfesten til å kose meg med å pakke opp gavene sammen med min kjære!

Vi har nemlig ikke plass til gavebord. Så vi stiller nok ut bare innpakkede gaver i pen stabel.

Skrevet

regner med at en venninne gjør dette sammen med en annen som stiller opp.

Skrevet

Mange variasjoner som fungerer her. Men som flere påpeker, husk at dette tar tid, og at gjestene da vil miste noe av sin "party-time" om du velger middagsgjester.

Du kan velge venner av familie og invitere dem til kaffe etterpå osv.

Jeg tror det er i overkant optimistisk å tro at man selv, etter festen har lyst og ork til å pakke opp pakker, og holde styr på hvem de er fra.

Skrevet

Personlig mener jeg at folk må få gjøre det som passer dem best - og er det å pakke opp gavene selv dagen etter bryllupet så synes jeg at det er helt OK. Det er ikke opp til meg å dømme dem for det, men jeg tviler ikke på at enkelte gjester, spesielt de fra "den eldre garde", vil føle seg litt snytt om de ikke får sett hvem som har gitt hva. Dere bør være forberedt på at dere kanskje vil få negative tilbakemeldinger på det valget.

Skrevet

Hei!

Eg vil berre kommentere her at eg og ei klassevenninne blei invitert i eit bryllup til ei vi hadde som lærar på ungdomsskulen og eg har kjent i mange år.. Det er 5 år sidan no..

Vi blei invitert som gåveopnarar.

Vi var med i kyrkja og opna gåvene når resten av gjestane var til middag, vi skreiv ned etterkvart som vi opna og plasserte det utover etter lista. Den stunda dei brukte på middag og talar, brukte vi på å pakke ut alle gåvene. Når vi var ferdige med oppgåva vår, fekk vi gå ned i restauranten på hotellet og forsyne oss med middag og fekk vere med på resten av bryllupsfesten.. Vi var då 15 år gamle begge to.

Vil berre kommentere det frå ei som har hatt denne oppgåva.. =) Veldig kjekk jobb, men varmt! Dette var ein varm septemberkveld og vi gjekk i bunad begge to..

:bryllup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...