jam Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 For en tid tilbake slet vi (dvs. jeg) litt med å betale ned lånet på huset. Var inne i en periode uten jobb. Lånte derfor penger av han ettersom han hadde penger. Summen havnet rundt 40 000 pluss minus.. Nå som jeg er tilbake i vanlig jobb og med en stabil inntekt, krever han at jeg betaler dette tilbake. Var klar over at han ga dette som et "lån". Men likevel, hadde jeg vært i hans situasjon og delt et hus med noen, så ville jeg tenkt på det som at "dine penger er våre penger", og at det derfor ikke spiller noen rolle. Samt at en hjelper hverandre i vanskelige situasjoner.. Er det han eller jeg som er urimelig?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Er det han eller jeg som er urimelig?Tja, begge kanskje. Siden dere åpenbart har delt økonomi er det jo mange penger han har lagt ut for deg - penger han kanskje hadde øremerket for andre prosjekt, men likevel synes jeg da også at man i perioder kan stille opp og bidra uten å skulle sende regning etterpå, når man faktisk er samboere.
Gjest Spinell Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 I praksis har han betalt ned mer enn deg på huslånet. Hvis dere har en slags avtale om å betale likt på huslånet synes jeg det er rimelig at dette blir jevnet ut, enten ved at du betaler tilbake pengene til ham eller at du betaler mer enn ham på huslånet til dere står likt igjen. Da vi kjøpte huset vårt hadde min mann noe mer egenkapital enn meg. Vi har en avtale om at han er ferdig med sin andel av huslånet den dagen restlånet tilsvarer differansen mellom det han skjøt inn og det jeg skjøt inn. Dette synes vi begge er rettferdig.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Du skriver jo ikke noe særlig om hvor lenge dere har vært sammen, og hva dere deler av utgifter ellers, og det kan jo være ganske relevant for situasjonen, men jeg forstår det sånn at dere begge bor i ditt hus, og at lånet står på deg? I så fall kan jeg godt forstå at han vil at du skal tilbakebetale lånet. Hvis det skulle bli uenighet/brudd mellom dere, så får han jo ikke noe tilbake for pengene. I forhold der den ene eier eiendom/bil og betaler ned lån, mens den andres penger går til å betale regninger osv., så får den ene parten verdiskapning, mens den andre bare har utgifter. Og det er jo ikke rikig. Betaler han husleie til deg for å få bo der? I vårt forhold er det "dine penger er mine penger" og vi deler alt, men vi er gift og leiligheten og lånet står på oss begge, så det blir kanskje litt annerledes.
Gjest Illiya Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 For en tid tilbake slet vi (dvs. jeg) litt med å betale ned lånet på huset. Var inne i en periode uten jobb. Lånte derfor penger av han ettersom han hadde penger. Summen havnet rundt 40 000 pluss minus.. Nå som jeg er tilbake i vanlig jobb og med en stabil inntekt, krever han at jeg betaler dette tilbake. Var klar over at han ga dette som et "lån". Men likevel, hadde jeg vært i hans situasjon og delt et hus med noen, så ville jeg tenkt på det som at "dine penger er våre penger", og at det derfor ikke spiller noen rolle. Samt at en hjelper hverandre i vanskelige situasjoner.. Er det han eller jeg som er urimelig? Nei, egentlig er han ikke gjerrig, men du forventer kanskje for mye? Du var klar over at det var et lån, men når han vil du skal betale tilbake, er han gjerrig? Hadde det vært en mindre sum, hadde jeg forstått deg, men når det er såpass mye, har jeg forståelse for at han gjerne vil ha dem tilbake.
jam Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2009 Vi deler lånet 50-50. Ellers betaler vi "egne" regninger som mobil og bensin selv. Mat går det av hos begge.. Ble bare litt sjokka over at han sender det midt i trynet på meg rett før jul og krever at jeg dropper innkjøp av julegaver...
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Vi deler lånet 50-50. Ellers betaler vi "egne" regninger som mobil og bensin selv. Mat går det av hos begge.. Ble bare litt sjokka over at han sender det midt i trynet på meg rett før jul og krever at jeg dropper innkjøp av julegaver... Kan dere ikke bli enige om en avbetalingsplan, sånn at du overfører en fast sum til han i måneden? Det er jo litt urimelig å kreve at du skal tilbakebetale hele lånet på en gang.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 Men jeg må legge til at jeg ville nok uansett vist måtehold med pengebruk både nå i jula og frem til du har betalt tilbake alt, i og med at du skylder penger. Synes ikke det er urimelig å kreve at du viser ansvar for økonomien din, i og med at det har gått galt før.
Gjest CookieMonster Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 (endret) For en tid tilbake slet vi (dvs. jeg) litt med å betale ned lånet på huset. Var inne i en periode uten jobb. Lånte derfor penger av han ettersom han hadde penger. Summen havnet rundt 40 000 pluss minus.. Nå som jeg er tilbake i vanlig jobb og med en stabil inntekt, krever han at jeg betaler dette tilbake. Var klar over at han ga dette som et "lån". Men likevel, hadde jeg vært i hans situasjon og delt et hus med noen, så ville jeg tenkt på det som at "dine penger er våre penger", og at det derfor ikke spiller noen rolle. Samt at en hjelper hverandre i vanskelige situasjoner.. Er det han eller jeg som er urimelig? Jeg synes det er du som er urimelig. Det er jo tross alt snakk om 40000 kr som han har betalt mer enn deg. At du kanskje ikke skal betale alt tilbake med en gang er jo greit, men at du over lengre tid betaler litt ekstra for å gjøre opp for dette synes jeg er helt greit. Han hjalp deg jo tross alt i en vanskelig situasjon(det skulle jo selvfølgelig bare mangle), men nå har du jobb og kan fint betale tilbake. Endret 4. desember 2009 av CookieMonster
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Jeg syns ikke han er gjerrig. Du burde sett på det som en selvfølge at du skulle betale tilbake det du låner. Evt få inn i samboerkontrakten at han skal ha disse pengene ved evt. brudd og salg. 40 000 er mye penger å bare gi bort (for meg ihvertfall).
Gjest Fisk Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 For en tid tilbake slet vi (dvs. jeg) litt med å betale ned lånet på huset. Var inne i en periode uten jobb. Lånte derfor penger av han ettersom han hadde penger. Summen havnet rundt 40 000 pluss minus.. Nå som jeg er tilbake i vanlig jobb og med en stabil inntekt, krever han at jeg betaler dette tilbake. Var klar over at han ga dette som et "lån". Men likevel, hadde jeg vært i hans situasjon og delt et hus med noen, så ville jeg tenkt på det som at "dine penger er våre penger", og at det derfor ikke spiller noen rolle. Samt at en hjelper hverandre i vanskelige situasjoner.. Er det han eller jeg som er urimelig? Det er helt klart du som er urimelig. Sett deg inn i hans situasjon. Han har tjent opp 40000 kr som er hans penger. Penger som han kanskje hadde satt av til en ny motorsykkel til sommeren eller noe lignende. Med mindre du har en veldig OK inntekt, så er dette mye penger å bare "gi" bort til en kjæreste. Noen jenter har et sprøtt forhold til penger.
Mir Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 Jeg synes også du er urimelig her. Du var klar over at du lånte penger av han, og lån betales jo tilbake uansett. Hvis jeg spør kjæresten min om jeg kan låne 5000 til å kjøpe meg en ny pc, så ønsker jeg å få betalt ham tilbake så fort som mulig. Vi lever også etter at vi ikke fører regnskap over hvor mye vi skylder hverandre, det er mer oss , enn deg og meg . Likevel liker jeg å holde ord og være ansvarlig og betale tilbake slike lån som er avtalt. Jeg er sikker på at han ikke mener du skal droppe julegaver, men at han ønsker du også begynner å betale ham tilbake. Hadde han vært gjerrig så hadde han kanskje ikke lånt deg de 40.000.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 Ja, uff altså, tenke å ville ha tilbake noe man har LÅNT VEKK! Duverden så urimelig og gjerrig... Her er det du som er helt på jordet. 40 000 er mye penger! Du forventer at han bare skal GI deg 40 000, og anklager ham for å være gjerrig når han vil ha tilbakebetalt noe som ble gitt som et lån.
Gjest Vilma Skrevet 4. desember 2009 #15 Skrevet 4. desember 2009 Når du låner penger av andre skal du så klart betale dem tilbake. 40000 er ikke lommepenger akkurat, så at han ønsker dem tilbakebetalt er helt naturlig. Jeg regner med at du ikke gir bort 40000 sånn helt av det blå du heller?
Gjest KateW Skrevet 4. desember 2009 #16 Skrevet 4. desember 2009 Du er urimelig, du har lånt pengene.
jam Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 4. desember 2009 Meget mulig at jeg er rar og urimelig her, men jeg ville faktisk ikke hatt problem med å gi bort 40 000 til en person jeg er glad i, om jeg hadde hatt pengene på bok..
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #18 Skrevet 4. desember 2009 Meget mulig at jeg er rar og urimelig her, men jeg ville faktisk ikke hatt problem med å gi bort 40 000 til en person jeg er glad i, om jeg hadde hatt pengene på bok.. Men det har tydeligvis han. Vær glad han gadd å låne deg disse pengene og betal de tilbake siden han tydeligvis vil det. Jeg har litt penger på konto selv (ikke mye) men jeg hadde hatt store problemer med å GI de bort. Er det snakk om millioner kan jeg skjønne det.
Rosalie Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Det er da virkelig ingenting gjerrig ved å ville ha tilbake penger man har lånt bort!
Gjest Vilma Skrevet 4. desember 2009 #20 Skrevet 4. desember 2009 Meget mulig at jeg er rar og urimelig her, men jeg ville faktisk ikke hatt problem med å gi bort 40 000 til en person jeg er glad i, om jeg hadde hatt pengene på bok.. Men å betale tilbake 40000 kr du har lånt av noen du er glad i vil du ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå